Full version: Dags att protestera!
Christa
Idag sa de på nyheterna att de tar bort avmaskningstvånget av hundar som besöker Sverige eftersom vi redan har dvärgbandmasken här.

Det innebär en onödigt snabb spridning tycker jag.

Livsmedelsverkets bedömning är också konstig. Vi kan äta bären i skogen så länge masken inte är så spridd. Om den blir vanligare kan dom komma att ompröva sitt ställningstagande. Även om det är en konstig bedömning så tycker jag det är ännu konstigare att man nu släpper på avmaskningstvånget så att den verkligen blir spridd.

Kan vi verkligen gå med på detta utan protester?
*Stintan*
Vansinne!
Azur
Hela hanteringen av dvärgbandmasken i sverige är obegriplig. Man borde ha avlivat alla rävar och avmaskat alla hundar i området där den först hittades, istället gjorde man ingenting. Jag antar att det var en kostnadsfråga, men nog borde man ha kunnat hosta upp några mille för detta.

Och ute på Koster finns nu den ännu värre parasiten hjärtmask, den gör man ingenting åt heller.
Myosotis
thumbdown.gif -fear-.gif -cry-.gif Vilka idioter!!! Vem har tagit det beslutet?!
Meriona
Låter ganska ogenomtänkt alltihop. sad.gif
zaaritha
SÅ dumt!
Överbölingen
Har någon förväntat sig något annat från en myndighet?
Dessutom är avmaskning ett sätt att hålla sin hund, katt eller vad man nu har frisk.

Varje morgon sätter vi ut hundarna på lina. Morgonprutten granskas alltid noga när den sedan skall till komposten. Förutom gräs, skumgummi (barnens f d bollar), snören som ibland måste dras ut försiktigt, trasmattsbitar (unghundsperiod) osv så kollar vi maskförekomst. Båda hundarna avmaskas när vi upptäcker fridstörare. För det händer att en hungrig hund käkar dåligt smält exkrement från en annan hund. Sedan hundpromenad eller om tillåten tid ett släpp. Därefter hundgården. 48 kvadrat och rektangulär. 99 % av tiden ligger de på kojtaket. Jämttiken utsträckt på taket och taxen i kryss uppepå. Båda har koll på fjolingen och den ensamma älgkon som drar i vår grannungskog. Så länge vilt är inom 300 meter så skäller de som besatta. Men det är ju därför vi har våra hundar. Om kvällarna vill taxen ligga i knät ochr rättvis som hon är så byter hon knä ideligen. Jämttiken vill också upp men 30 kg hund är lite mycket att ha på magen men hon älskar att bli kliad. Drar upp läpparna till världens flin och den som inte är van skulle springande ta sig därifrån.

Åter till avmaskning. Eftersom medlen är ofarliga och utan konstaterade biverkningar så bör alla av maska sin hund minst en gång om året. Den som fått spring- eller om det är spolmask någon gång vet hur djävligt det kliar. Så de mer ofarliga bör man också se upp med.
Wilmer
Här där vi bor är rek. att avmaska varje månad om din hund tex. äter sork/kadaver/avföring. En gång per år är då alldeles för lite. Vet inte om man ser all maks, det gör man i allafall INTE på häst. Däremot NÄR man avmaskat kan det komma ut döda som man ser. Är ingen hundmänniska.. Men är orolig för mina marsvin! Som äter gräs och annat från naturen. Ingen som kunnat ge svar på hur de kan skyddas tyvärr. Förutom att aldrig mer vistas ute eller få mat från naturen då. Känns som ett tråkigt alternativ.
Överbölingen
OK, mitt in lägg gällde lite smalare geografiskt område. Mask är mindre vanligt här, men befarar att det kommer att öka.
Och då behövs säkert tätare avmaskningar.
Myosotis
Avmaskar man för ofta ökar risken för att maskarna utvecklar resistens.
Fågelvägen
Överbölingens hundbestyr ger en bra orsak att INTE ha hund. sick.gif
Christa
CITAT (Wilmer @ 13-08-2011, 01:27) *
Här där vi bor är rek. att avmaska varje månad om din hund tex. äter sork/kadaver/avföring. En gång per år är då alldeles för lite. Vet inte om man ser all maks, det gör man i allafall INTE på häst. Däremot NÄR man avmaskat kan det komma ut döda som man ser. Är ingen hundmänniska.. Men är orolig för mina marsvin! Som äter gräs och annat från naturen. Ingen som kunnat ge svar på hur de kan skyddas tyvärr. Förutom att aldrig mer vistas ute eller få mat från naturen då. Känns som ett tråkigt alternativ.

Ja mycket kommer att förändras om masken får fäste här. Kanske får vi lika stora problem som i vissa alpområden eftersom den utvecklas "bra" i kalla områden.

I en del områden rekommenderar de folk att avstå från att vistas i skog och mark.

Man kan ju också undra hur det går med sallat och jordgubbar som odlas på marken.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon