är det inte på hösten man kan sätta vitlöksklyftor i jorden? senare i september?
hur gör man och när kan man skörda?
merlin68
11-08-2011, 18:45
Du kan sätta de redan nu och skördar hela stora vitlökar nästa sommar. Bryt sonder en hel vitlök och plantera de enskilda klyftorna med den spetsiga sidan uppåt strax under jordytan. Det var allt. Vitlök växer bäst i en lite porösare jord, gärna med liiite sand i. Då blir de störst men de växer även bra i vanlig trädgårdsjord även om de då inte blir några bjässar. Stående väta ska undvikas för då ruttnar klyftorna. Lycka till!
P.S: Thermidrome är en beprövad sort som finns i trädgårdshandeln. Jag har även odlat vanlig vitlök med framgång (köpt på ICA) och "semestervitlök" köpt i Frankrike och Italien men har hört sägas att vitlöken man köper i affär kan vara behandlat på något satt och svårare att få att ta sig. Vet inte om det stämmer eller är en skröna.
vad bra! tack för svar! ska prova. sätter dom i en blomrabatt med ganska bra jord,som är genomsläpplig.
kanske jag kan prova på ekologisk vitlök.den borde ju inte vara behandlad.
Preussen
11-08-2011, 19:29
CITAT (theca @ 11-08-2011, 19:54)

vad bra! tack för svar! ska prova. sätter dom i en blomrabatt med ganska bra jord,som är genomsläpplig.
kanske jag kan prova på ekologisk vitlök.den borde ju inte vara behandlad.
Behandlad eller behandlad. Den kan vara förvarad i frysrum så den tror att det är en annan årstid och tror av den anledningen inte. Krav-vitlök hade jag tänkt minst 2ggr innan jag satt en sådan, vitlök får lätt svampsjukdomar och jag har aldrig köpt en krav-vitlök utan angrepp av något slag. Köp utsäde i trädgårdsbutik till att börja med och lär dig odla vitlök innan du experimenterar vidare. tänk på att förbereda jorden väl innan du sätter löken, att gödsla i efterhand ger inte lika bra resultat. Porös jord är bra för vitlök gillar inte vinterblöt jord. Här på odla finns det bra och information trådar om vitlöksodling, söt på vitlökstråd på sökfunktionen. Lycka till och fortsätt gärna fråga.
Preussen
12-08-2011, 07:36
CITAT (theca @ 11-08-2011, 19:10)

är det inte på hösten man kan sätta vitlöksklyftor i jorden? senare i september?
hur gör man och när kan man skörda?
Beroende var du odlar i Sverige så från september till november kan du sätta vitlök. Beroende på sort och hur varm säsongen varit skördar du från 2a veckan i juli och framåt. Tänk på växtföljden när du odlar vitlök, helst 5 år eller mer mellan vitlök och aannan allium.
Garden bliss
12-08-2011, 16:44
Jag har odlat potatis i en pallkrage i år för första gången och tänkte sätta vitlök där nu i höst. Behöver jag gödsla först på nåt sätt? Jorden består av 50 % vardera sandjord (vår egen) och 50 % "vanlig, billig" påsjord. Gödslade med ett ekologiskt granulat för "grönsaker" i samband med att jag satte potatisen, men i låg dos.
Ursäkta trådkapningen! =)
Preussen
12-08-2011, 18:18
CITAT (Garden bliss @ 12-08-2011, 17:44)

Jag har odlat potatis i en pallkrage i år för första gången och tänkte sätta vitlök där nu i höst. Behöver jag gödsla först på nåt sätt? Jorden består av 50 % vardera sandjord (vår egen) och 50 % "vanlig, billig" påsjord. Gödslade med ett ekologiskt granulat för "grönsaker" i samband med att jag satte potatisen, men i låg dos.
Ursäkta trådkapningen! =)
Ja, göd gärna mer. De klassiska NPK kan du ge. Ditt granulat är nog bra, annars en påse kogödsel i pallkragen går bra.
Fågelvägen
13-08-2011, 10:32
Vitlök verkar gilla att växa i pallkrage, gärna soligt. En påse kogödsel per pallkrage, blandad i det översta jordlagret, plus benmjöl blandat i fåran där lökklyftorna sätts. Du kanske behöver gräva bort lite av påsjorden, den brukar vara ganska värdelös ur näringssynpunkt. På våren har jag gödslat med Algomin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.