rutae
är i rabattbyggartagen igen smile.gif och det vore roligt att höra hur ni" bygger" era rabatter smile.gif för jag kom just på att jag har gjort mina på så många olika sätt genom åren whistling.gif min första då la jag ut tidningar ocg fyllde på med sand och påsjord , efter det hade jag en period då jag grävde "diken" som jag fyllde med torv och jord , har byggt med torvblock som kanter ,pallkragar,grävt ur jorden lagt i duk och på med grus ,lagt på duk direkt på jorden och bara gjort planteringshål , bara grävt bort gräset och blandat i brunnen häst eller koskit i jorden som mest är lera här ,i år har jag fått "dille" på att jag ska samla gräsklipp , skogsmaterial mm och mer täckodla rolleyes.gif har även gjort en rabatt där jag blandade ihop massa olika material och la på duk som jag lagt på täckbark på .. jag har släpat hem små stenar ,stora stenar , torv , häst och kogödsel ,grus ,sand mm , har inte riktigt kommit på vilken av alla sätt som är det bästa giggle.gif roligt att höra om ni har hittat eran favorit ,för det finns ju en hel del olika sätt när man börjar tänka efter på vad man själv har gjort sweatingbullets.gif

man är aldrig göralös med en trädgård flirting.gif
kerstin z5-6
Bygger alltid uppåt numera på bas av kartonger + 30-40 cm jord oavsett vad jag har tänkt sen med kanter osv.
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2011, 20:39) *
Bygger alltid uppåt numera på bas av kartonger + 30-40 cm jord oavsett vad jag har tänkt sen med kanter osv.

när jag gjorde så att jag byggde på höjden , fick jag för mig ett tag att det blev för torrt i rabatten ? lättare för växterna att frysa sönder ? det kändes som att det var en liten fördel om växten kom i kontakt med lerjorden , men jag tror att det beror på vilken jord man lägger ovanpå samt vilka växter som ska växa där , många tror jag gör som du och jag är mer inne på att pröva det mera igen , roligt att höra smile.gif
kerstin z5-6
Här är det tvärtom, ju tidigare det tinar ju mer väldränerat desto bättre överlevnad, en zon eller mer.Men det gäller mina förhållande
evaisa
Hur hög är en bas av kartonger?

kerstin z5-6
max ett par cm
KatteLatte
Oj vilken ambitionsnivå ni andra har...... Imponerad!!!

Jag tar bort grässvålen, fyller på med kompostjord, ev med kogödsel och barkmull (om jag råkar ha/orkar köpa några säckar). Har lerjord.

Kompostjorden är ju inte fröfri direkt så första året får man vara litet nogrann med ogräsrensningen men annars har det faktiskt funkt väldigt bra.
Eva i Skåne
Jag skapar också mina rabatter ovanpå marken, som mest består av sten och mager skogsjord.
Jag har lagt tidningar och jord med kant av sådana där rullar med impregnerade trästav.
Det är just kanterna jag tycker är problem. Det jag startade med har inte hållt så bra och jag vill inte lägga nån förmögenhet på kanterna. Det är ju mycket roligare att lägga pengarna på växter biggrin.gif.
Är det nån som har förslag på billig kant till upphöjda rabatter?
Jag har sett nån bild på vanliga betongplattor för terass som var ställda på högkant, men undrar hur stabilt det bir...
Varkenoch
Första året lade jag köpejord i rabatterna. Bättre sätt att bränna pengar på känner jag inte till... Den försvann! Lerjorden svalde den och någon jordförbättring blev det inte tal om.

Nu lägger jag ut kartonger eller tidningar, så mycket jag orkar, direkt på gräset. Sedan fyller jag på med sågspån (just nu, för jag har gott om sågspån efter att ha gjort ved för två år framöver) så att det blir ungefär 15 centimeter. Där jag vill plantera föser jag bort spånet, häller i lite jord blandat med benmjöl, och sätter plantan.

Det här skulle kanske bli torra rabatter hos andra, men hos mig funkar det kanon. Min lerjord är alltid någonstans mellan fuktig och blöt, och det i kombination med den här metoden verkar funka perfekt. Det kryllar av mask i jorden, växterna är glada och min rygg är tacksam över att slippa gräva tung lerjord.

Ska jag odla grönsaker eller andra mer näringskrävande växter så får de rejält med kompost runt sig, och gräsklipp istället för sågspån.

Magnoliorna lägger jag bark runt, fyller på då och då. De verkar gilla det och jag tycker att det är snyggt.

Kanter ja... Runt magnoliorna har jag bara lagt ut vedträn som var av fel dimension för vedpannan. Funkar bra där de står, eftersom det är lite ängsaktigt där. I en gräsmatta tror jag att det vore jobbigt med en så lös kantkonstruktion.

Rabatterna vid gräsmattan har jag lagt sten runt, sånt som jag hittat i närheten. Bäst tycker jag det är med stora fyrkantiga betongplattor längst ner, och så kallmurar jag bara med mindre stenar ovanpå. Då kan ena gräsmattehjulet gå på betongplattan längst ner.

När jag planterar träd använder jag såna där fula med ack så praktiska metallremsor, för att enkelt kunna ha kvar en cirkel runt trädet. En cirkel fylld med sågspån förstås tongue.gif
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2011, 22:33) *
Här är det tvärtom, ju tidigare det tinar ju mer väldränerat desto bättre överlevnad, en zon eller mer.Men det gäller mina förhållande

ja det kan ju vara en nackdel ,det kommer att tina långsammare på våren hos mig där snön ligger kvar längre , kör du med "öppen" jord eller lägger du duk överst ? smile.gif
rutae
CITAT (Varkenoch @ 12-08-2011, 10:07) *
Första året lade jag köpejord i rabatterna. Bättre sätt att bränna pengar på känner jag inte till... Den försvann! Lerjorden svalde den och någon jordförbättring blev det inte tal om.

Nu lägger jag ut kartonger eller tidningar, så mycket jag orkar, direkt på gräset. Sedan fyller jag på med sågspån (just nu, för jag har gott om sågspån efter att ha gjort ved för två år framöver) så att det blir ungefär 15 centimeter. Där jag vill plantera föser jag bort spånet, häller i lite jord blandat med benmjöl, och sätter plantan.

Det här skulle kanske bli torra rabatter hos andra, men hos mig funkar det kanon. Min lerjord är alltid någonstans mellan fuktig och blöt, och det i kombination med den här metoden verkar funka perfekt. Det kryllar av mask i jorden, växterna är glada och min rygg är tacksam över att slippa gräva tung lerjord.

Ska jag odla grönsaker eller andra mer näringskrävande växter så får de rejält med kompost runt sig, och gräsklipp istället för sågspån.

Magnoliorna lägger jag bark runt, fyller på då och då. De verkar gilla det och jag tycker att det är snyggt.

Kanter ja... Runt magnoliorna har jag bara lagt ut vedträn som var av fel dimension för vedpannan. Funkar bra där de står, eftersom det är lite ängsaktigt där. I en gräsmatta tror jag att det vore jobbigt med en så lös kantkonstruktion.

Rabatterna vid gräsmattan har jag lagt sten runt, sånt som jag hittat i närheten. Bäst tycker jag det är med stora fyrkantiga betongplattor längst ner, och så kallmurar jag bara med mindre stenar ovanpå. Då kan ena gräsmattehjulet gå på betongplattan längst ner.

När jag planterar träd använder jag såna där fula med ack så praktiska metallremsor, för att enkelt kunna ha kvar en cirkel runt trädet. En cirkel fylld med sågspån förstås tongue.gif

det är så roligt att läsa vad ni skriver ! man behöver alltid nya tips och råd =) sågspån har jag också mycket av , men har hört att det är "giftigt " för jorden? men det fungerar ju hos dig =)
kerstin z5-6
CITAT (rutae @ 12-08-2011, 10:12) *
ja det kan ju vara en nackdel ,det kommer att tina långsammare på våren hos mig där snön ligger kvar längre , kör du med "öppen" jord eller lägger du duk överst ? smile.gif

? Hur länge har du snö? Jag bor i Västerbotten.Ingen täckning med duk eller annat.
En upphöjd rabatt tinar snabbare än en nergrävd oavsett hur länge du har snö ovanpå den
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2011, 10:19) *
? Hur länge har du snö? Jag bor i Västerbotten.Ingen täckning med duk eller annat.
En upphöjd rabatt tinar snabbare än en nergrävd oavsett hur länge du har snö ovanpå den

giggle.gif kom just på att jag svarat fel innocent.gif jag var i tanken i en rabatt som jag nyss fyllt på med massa löv mm och när jag gjort det tänkte jag att den förmodligen kommer att tina långsammare i vår , (den är inte upphöjd ) ursäktar att jag svarat innan jag tänkte giggle.gif ,blir dina rabatter torrare över sommaren ? jag bor i Jämtland
Varkenoch
CITAT (rutae @ 12-08-2011, 10:18) *
det är så roligt att läsa vad ni skriver ! man behöver alltid nya tips och råd =) sågspån har jag också mycket av , men har hört att det är "giftigt " för jorden? men det fungerar ju hos dig =)

Det där är en halvsanning... Sågspån från enbart barrträd kan vara lite mindre bra att ha stora givor av. Sågspån av alla slag kan också binda en del kväve i början, så att växterna inte får tillräckligt och då blir gula och kanske dör av kvävebrist. Det är därför jag har i benmjöl runt växter jag planterar. Kvävet som spånet binder får man tillbaka så småningom, det är just i början som det kan bli tokigt.
kerstin z5-6
Ja de är förstås lite torrare eftersom de är väldränerade-första året efter nyplantering får man vattna i torrperioder.Sen når de stora perennerna leran och de mindre brukar klara sig.I princip vattnar jag aldrig annat än nyplanterat i min trädgård
rutae
CITAT (Varkenoch @ 12-08-2011, 12:03) *
Det där är en halvsanning... Sågspån från enbart barrträd kan vara lite mindre bra att ha stora givor av. Sågspån av alla slag kan också binda en del kväve i början, så att växterna inte får tillräckligt och då blir gula och kanske dör av kvävebrist. Det är därför jag har i benmjöl runt växter jag planterar. Kvävet som spånet binder får man tillbaka så småningom, det är just i början som det kan bli tokigt.

tackar så mycket för ditt svar!! nu har jag lite mer guldgruva att ta till naughty.gif vi har mest spån från björk

CITAT (kerstin z5-6 @ 12-08-2011, 12:47) *
Ja de är förstås lite torrare eftersom de är väldränerade-första året efter nyplantering får man vattna i torrperioder.Sen når de stora perennerna leran och de mindre brukar klara sig.I princip vattnar jag aldrig annat än nyplanterat i min trädgård

åh vad frågvis jag känner mig rolleyes.gif men undrar bara om du vill plantera växter typ taklökar mm som vill ha det torrt hur gör du då ? bygger du på med grus och sand mera på den delen eller funkar det i vad som hellst ?
kerstin z5-6
[attachment=63902:jtwqukhe...o0rjdcq1.jpg]

[attachment=63901:eo7vp2j6...qdp3pfe8.jpg]
Då sätter jag enbart grus,ovanpå marktäckningen smile.gif
eugenia
Varför skulle det inte vara bra med spån från barrträd? Vad skulle själva orsaken vara? Sänker det ph-värdet kanske?
Varkenoch
CITAT (eugenia @ 13-08-2011, 14:30) *
Varför skulle det inte vara bra med spån från barrträd? Vad skulle själva orsaken vara? Sänker det ph-värdet kanske?

Jag har inte testat själv, delvis för att jag aldrig haft tillgång till spån av bara barrträd och delvis därför att jag hört att det för det första sänker ph-värdet (vilket förstås kan utnyttjas till växter som behöver lägre ph-värde) och för det andra tydligen kan ställa till det med terpentiner(?). Det andra är jag osäker på, men det är vad jag har läst och hört. Funderar på att testodla lite för att se om det ger någon faktisk skillnad, men än så länge har jag inte orkat sortera veden efter barr/löv.
kerstin z5-6
ja terpener" och surare jord.kan botas med större kvävegiva vid jordblandningen men jag skulle avstå från större mängder barrträdssågspån i rabatten.Däremot har jag testat flis av lövträd i en mix med kodynga vilket blir perfekt jord med bra näring under lång tid
rutae
sad.gif
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-08-2011, 20:39) *

när du bygger upphöjda rabatter vilket material har du i dom , jag har ingen egen kompostjord ,har ett ställe där vi slängt "skräp" men det är lite väl mycket ogräs där , tänker mig att det går att fylla med löv, gräsklipp men det behövs säkert något mera fyllnadsmässigt också ? det tar väl ett tag innan det blir jord av det hela ,funderar på att göra iordning i höst och plantera nästa vår undrar nyfiket hur du gör dina rolleyes.gif
kerstin z5-6
aldeles utanför vad vi pratat om i pm kan jag säja att denna är helt perfekt jord
Jordlimpa
eugenia
Det viktiga är väl att fundera på hur växtplatsen ser ut och hur man kan förändra den för växternas bästa. Där jag bor på en platt leråker i Skåne har jag provat att bygga ramar av trä för att odla i. Jag gjorde det mest av nyfikenhet därför att så många lovordar metoden. Men jag måste säga att detta inte passar våra blåsiga och torra vårar och somrar. Jorden blir för torr. Direkt blir det myror i lådorna och det växte sämre än mina vanliga "land" som bara är grävda och gödslade med kompost. Jag använder komposterat stallkutterspån som är barrträ. Det kanske är fel i vissa jordar som redan har ett lågt ph, men jag är väldigt nöjd i alla fall. (Sedan ingår ju allt annat som man brukar lägga i en trädgårdskompost, t ex väldigt mycket grenar och löv från häckklippning). I blomrabatterna hugger jag också ned stjälkar från blommor, strör övergräsklipp och så får det förmultna. Jag köper aldrig något gödsel längre.
Azur
Skulle man kunna köra kartong & jordmodellen för en häck?

Jag hade tänkt hyra grävare för att gräva inför planteringen i vår blöta tunga lera, men en upphöjd plantering vore ärligt talat förmodligen bättre.
kerstin z5-6
Häckväxter måste ju få ner rötterna, vilka är mkt större, längre än perenners.Upphöjd ja def.Men kartongmetoden fungarar nog inte med häck.Plantera häck i grävd påfylld o upphöjd rabatt -ja
Azur
Och även om man gör hål i kartongen åt buskarna, så sjunker väl jorden så småningom i hop och buskarna får sina rötter uppe i luften. Attans, det hade sparat in en väldans massa problem att slippa gräva i blåleran.
kerstin z5-6
Ja men jag rek det inte smile.gif
KatteLatte
Dum fråga, kanske, men varför använder ni kartong???? Har grävt upp massor med rabatter hemma i lerjorden och aldrig lagt nåt under. Bara blandat ihop med kompost och barkmull/kogödsel.
kerstin z5-6
Därför att jag inte gräver alls...jag lägger kartongerna direkt på gräsmattan, under finns lerjord.
Limeblossom

Just nu är jag inne på samma spår som Kerstin...jag lägger vanliga dagstidningar på gräsmattan och sen har jag på bark för att hålla tidningarna kvar. Allt gräs och ogräs dör under. Är det besvärligt ogräs så låt det ligga i två växtsäsonger. Det funkar ju såklart bra att ha på jord och plantera direkt också smile.gif
Förr så grävde jag bort grässvålen och fyllde upp med annan jord, nu är jag för lat när jag testat det här smile.gif
Överbölingen
Vill bara tillstyrka Kerstins tankar. Wellpapp och tidningar tar i enkelt lager tre till fyra år att förmultna. Tjockare lager mer än dubbla tiden. Har man sedan minst 40 cm jord ovanpå och växter utan "morot" så kan man lägga geotextil ovanpå tidningarna. Lite planteringsgrävning och ett hål i duken för t ex en Gentiana lutea.
Eftersom rabatten är upphöjd så är det lätt att hålla efter rotogräs som kommer smygande, typ revsmörblomma och kvickrot. Fröogräset måste man ju alltid rensa hur preparerad jord man än har. Fast det är ju inte så långt ner:).

Jag har noterat att kantklippning med trimmer sprider mycket ogräs så använd den med aktsamhet. Oavsett om det är el eller puttersmälla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon