Christa
Den här rovfågeln har tagit en skata. Lite av fjädrarna syns. Säkert 20 andra skator skrek för full hals och några sprang runt rovfågeln.

Jag gissar vilken rovfågel det är men är inte säker så det skulle var intressant om någon vet säkert.

Är det vanligt att de tar skator?

[attachment=63873:Rovf_geltogskata.jpg]
Gossen Ruda
Säkert en duvhökshona, det är nog den enda som klarar att ta en skata. Duvhöken tar gärna kråkfåglar.
Christa
Gissade på duvhök men mindes inte skillnaden på hona och hane men när du skriver det så minns jag. Klarar och klarar är väl en sanning med modefikation. Den stackars skatan kämpade nog en halvtimme. Funderade först på att jaga bort höken men insåg att jag kunde ha fått bekymmer med en skadad skata så naturen fick ha sin gång även om jag led med skatan.
Huggorm
Duvhöken kan även ta kråkor, och det är betydligt större. Men jag gissar att det blir ett och annat misslyckat anfall också
Gossen Ruda
Jag har fått lära mig att höken inte dödar bytet med näbben utan låter klorna punktera bytets innanmäte. Missar klorna blir det kanske problem. Duvhökshonan är grå, hanen brun. Samma hos sparvhöken men den är för liten för de flesta kråkfåglarna.
sparvuggla
CITAT (Christa @ 11-08-2011, 21:02) *
Den här rovfågeln har tagit en skata. Lite av fjädrarna syns. Säkert 20 andra skator skrek för full hals och några sprang runt rovfågeln.

Jag gissar vilken rovfågel det är men är inte säker så det skulle var intressant om någon vet säkert.

Är det vanligt att de tar skator?

[attachment=63873:Rovf_geltogskata.jpg]

Jag gissar på sparvhökshona. Men någon här kanske kan säga säkert vilket. Honan av sparvhök är tillräckligt stor för att ta kråkfåglar och duvor, och gör det också ibland, även om det är småfåglarna som är det vanligaste.

Det är synd om den vackra skatan, men det är naturens gång. Den enes död den andres bröd, vilket nog stämmer i vårat mänskliga samhälle också.....
omk
Vilket bra foto, även om man inte ser mer än ryggen och vad NÄRA !!

För nåt år sen hade vi en större rishög liggande som skulle eldas upp, men det var för torrt i markerna, så den blev liggande ett tag.
Skatorna fick 5 ungar och de hoppade gärna omkring INNE i rishögen när de var små och nyss blivit flygga.

En eftermiddag satt jag ute och gjorde nåt och det var ett j*kla liv på skatorna uppe i trädet jämte rishögen, förmodligen nån av katterna som spankulerade förbi, tänkte jag.
Plötsligt blev det helt tyst ! Jag tittade upp och såg hur alla skator, unga och gamla, flög som stridspiloter rakt in i högen. Efter dem kom en sparvhök, som snällt (men förmodligen besviket) fick se på hur käket gömde sig ...

Jag är 99% säker på att det var en sparvhök, för den var lite MINDRE än skatorna och det finns det väl ingen annan rovfågel som är ?
Myosotis
Jag tror på sparvhök men är inte 100% säker. En duvhök kan slå harar och fåglar upp till tjäderstorlek! Slår den en skata så sprattlar den inte i en halvtimme utan dör direkt. Även formen på stjärten tycker jag ser ut som sparvhök, dessutom känns det så om man tittar på bilden, den har inte duvhökens kompakta muskelkraft.
Överbölingen
Duktig hök!
Christa
CITAT (Myosotis @ 12-08-2011, 20:01) *
Jag tror på sparvhök men är inte 100% säker. En duvhök kan slå harar och fåglar upp till tjäderstorlek! Slår den en skata så sprattlar den inte i en halvtimme utan dör direkt. Även formen på stjärten tycker jag ser ut som sparvhök, dessutom känns det så om man tittar på bilden, den har inte duvhökens kompakta muskelkraft.

Hur ser man skillnad på sparvhök och duvhök bortsett från storleken?

Det var verkligen hemskt att se skatan kämpa för sitt liv så länge men hade jag kunnat rädda den?

Jag såg ju framför mig hur jag skulle stå där med en skadad skata och en massa bekymmer. Trodde inte heller från början att den fortfarande var såpass lite skadad så att den kunde brottas. Först såg man bara höken och de skator som sprang runt omkring och satt i träna och skrek.

Den som blev slagen kanske blev för chockad först men efter en stund så man hur den kämpade.

Jag tycker det är jobbigt fortfarande att jag bara stod och såg på.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 13-08-2011, 13:01) *

Det var verkligen hemskt att se skatan kämpa för sitt liv så länge men hade jag kunnat rädda den?

Jag såg ju framför mig hur jag skulle stå där med en skadad skata och en massa bekymmer. Trodde inte heller från början att den fortfarande var såpass lite skadad så att den kunde brottas. Först såg man bara höken och de skator som sprang runt omkring och satt i träna och skrek.

Den som blev slagen kanske blev för chockad först men efter en stund så man hur den kämpade.

Jag har en enkel princip, låt naturen ha sin gång och var bara åskådare. Ok, jag fångar steklar men ur strikt vetenskaplig synvinkel. En del är lättare att fånga, som snylthumlor, andra tar det emot lite mer. Jag skulle dock aldrig ingripa i ett fall som detta. Det sker en ständig kamp om överlevnad och varför ingripa? Svårt att veta vem man skall hålla på, skator är svåra boplundrare av småfåglar.
Tapio
Halaj!

Fattar inte. Varför skulle du rädda skatan?
Vad skall höken äta istället?
Att hänvisa den till solrosfröna på ditt fågelbord funkar inte. Den är köttätare.
En Bic mac och Co på McDonalds drive-in kanske?

Synen på naturen blir bara konstigare och konstigare hos moderna människor.

//T
sparvuggla
CITAT (Christa @ 13-08-2011, 13:01) *

Man skiljer dom bäst på benen. Duvhöken har mycket grövre ben än sparvhöken. Samt framifrån. Det är svårt från just den vinkeln som din bild.

Jag skulle också räddat skatan, det är ju naturens gång, men dom sympatiska mänskliga skatorna känner jag också extra för...............
Christa
CITAT (Tapio @ 13-08-2011, 13:42) *
Halaj!

Att hänvisa den till solrosfröna på ditt fågelbord funkar inte. Den är köttätare.

//T

Den kunde ha tagit en mindre fågel som den kunde döda direkt. Det som skar i hjärtat var att skatan fick kämpa så länge. Det såg ut som om höken började äta eller åtminstone dra fjädrar från den medan den levde.

En granne tyckte dock bara att det var bra att det blev en skata mindre. Det verkar också som det inte bara blev en mindre utan hela gänget verkar ha stuckit någon annanstans. Här fanns minst 20 skator innan och efter det där med höken har jag knappt sett någon.

Kråkfåglar är dock intelligentare än de flesta andra fåglar och rätt intressanta tycker jag. Renliga är dom också. Dom badar nästan varje dag i närmsta grannens springbrunn.
Myosotis
Tycker inte du skulle ha försökt rädda skatan. Bakklon hade säkert redan punkterat lungorna, du hade bara förlångt plågan. Det är naturens gång.
*Stintan*
CITAT (Tapio @ 13-08-2011, 13:42) *
Halaj!

//T

Håller med, bortsett från det där Halajandet. tummenupp.gif Stå inte och titta om det känns obehagligt!
Gossen Ruda
Det är svårt att avgöra arten i denna vinkeln. Jag tittade också på stjärten som är förhållandevis kortare hos duvhöken. Att den fick problem med skatan tyder dock mer på sparvhök. Nån som har en slant att singla?
Azur
Att den såg mindre ut än skatan gör väl att det måste vara sparvhök - skator har en vingbredd på halvmetern och väger cirka 200 gram, dvs skator är lite större än sparvhökshanen, men mindre än sparvhökshonan som har en vingbredd på cirka 80 cm och en vikt runt 300 gram.

En duvhökshane har en vingbredd på en meter och väger runt 700 gram, dvs något större än en kråka. Honan är ännu större. Jag tror inte det går att missta en duvhök för att vara mindre än en skata när den sitter på skatan.

Källan till all kunskap säger att "Större byten som duvor och skator dör inte alltid med en gång men avlider när sparvhöken sliter loss fjädrar och kött." Om de menar hane eller hona av sparvhök framgår inte.
AnnelieG
Av storleken på höken skulle jag säga Duvhök..
Christa
Den här bilden är tagen kanske 15 minuter efter att rovfågeln slog skatan. Det var svårt att få kameran att fokusera på rätt sak så den är tyvärr rätt suddig.

[attachment=63934:Brottning.jpg]
Myosotis
Sparvhök.
torhyttan
Har själv vid ett tillfälle sett en sparvhök som satte klorna i en kaja.
Det dröjde inte länge förrän 5-6 stycken kråkor kom till undsättning.
Kråkorna hjälptes åt och gjorde utfall mot sparvhöken,som blev
tvungen att släppa det tilltänkta bytet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon