niggle
I våras satte jag ut mina överblommade amaryllisar i trädgården för sommarviste.
De har fått vatten och gödning regelbundet.
Nu har två av dem skjutit upp en rejäl stjälk med knopp på. Så, snart blommar två amaryllisar här.
Det trodde jag inte.
Frågan är vad som händer nu, efter blomningen.
Kan man räkna med att de kommer att blomma till jul?

Någon som har tips?

Hälsar
niggle
ingrids
Den kommer nog att göra åt den näring den samlat till blomman den har nu, Njut av blomningen som kommer, men det är nog inte lönt att driva den till jul.
niggle
Ja, jag har satt dem på ett litet bord utanför köksfönstret som jag tittar ut genom ofta.
Vi får väl njuta nu.....
Ska bli kul att höra grannarnas kommentarer.

Frågan är om jag gjorde något fel, egentligen.
Kanske att de har fått för mycket gödning?
Bassam
Hej

Min förslag om du kan borta blommor för att blommor behöver mycket näring och kraft från växte så om du vill att de ska blomma under jul , det är bättre att ta bort blommor.
H.Bassam
mamamaggan
Har för mig att amaryllis egentligen ska blomma på sommaren och inte till jul . Har något med hur den beter sig i sitt ursprungsland ( Afrika ?) att göra .
Jubbe063
Har amaryllisar som blommar två tre gånger om året. Jag låter de själv bestämma. Vill de vissa ned så minskar jag vattningen och låter den stå torrt o svalt till den vill växa igen. Vissnar de inte ner så fortsätter jag att gödsla och vattna som vanligt.

CITAT (mamamaggan @ 12-08-2011, 00:01) *
Har för mig att amaryllis egentligen ska blomma på sommaren och inte till jul . Har något med hur den beter sig i sitt ursprungsland ( Afrika ?) att göra .

Rätt. I naturen blommar de på våren - försommaren.
Jubbe063
CITAT (niggle @ 11-08-2011, 23:20) *
Ja, jag har satt dem på ett litet bord utanför köksfönstret som jag tittar ut genom ofta.
Vi får väl njuta nu.....
Ska bli kul att höra grannarnas kommentarer.
Frågan är om jag gjorde något fel, egentligen.
Kanske att de har fått för mycket gödning?

Nej. Du har nog inte gjort fel. Blomningen är ett bevis på att den trivs och mår bra.

Kan vara kul att känna till att vissa arter är gröna pretty runt, andra vilar kort tid och ytterligare vill vila länge. Så beroende på vilka arter som ingår i din hybrid så beter den sig efter det. Exempelvis H. papillo (arten, ej hybriden) trivs bäst med att vara grön och växa växa runt, de blommar då ca 4 ggr per år.
niggle
CITAT (Jubbe063 @ 12-08-2011, 01:59) *
Har amaryllisar som blommar två tre gånger om året. Jag låter de själv bestämma. Vill de vissa ned så minskar jag vattningen och låter den stå torrt o svalt till den vill växa igen. Vissnar de inte ner så fortsätter jag att gödsla och vattna som vanligt.
Rätt. I naturen blommar de på våren - försommaren.

Låter intressant.......
Har du dem ute på sommaren?
Vad menar du med att vissna ner? Menar du hela växten eller bara blomman?
Om du har dem ute, måste du ju ta in dem någon gång. När gör du det?

Känner att jag skulle kunna snöa in på detta!

problemet är att jag inte vet vilken sort detta är
Jubbe063
CITAT (niggle @ 12-08-2011, 16:55) *
Låter intressant.......
Har du dem ute på sommaren?
Vad menar du med att vissna ner? Menar du hela växten eller bara blomman?
Om du har dem ute, måste du ju ta in dem någon gång. När gör du det?

Känner att jag skulle kunna snöa in på detta!

problemet är att jag inte vet vilken sort detta är

1. Ja, de är ute sommaren.

2. Hela växten, bara löken kvar.

3. Tar in dem innan frost. Så någon gång i augusti-september
niggle
CITAT (Jubbe063 @ 12-08-2011, 17:11) *
1. Ja, de är ute sommaren.

2. Hela växten, bara löken kvar.

3. Tar in dem innan frost. Så någon gång i augusti-september

Men, när du tar in dem på hösten. Sätter du dem ljust och varmt, eller mörkt och kallt?

När ska man plantera om dem?
Ska man i så fall sätta dem i större kruka, eller ska de stå trångt?

Har du någon erfarenhet av att sätta löken i glas?
Jubbe063
CITAT (niggle @ 12-08-2011, 18:47) *
Men, när du tar in dem på hösten. Sätter du dem ljust och varmt, eller mörkt och kallt?

När ska man plantera om dem?
Ska man i så fall sätta dem i större kruka, eller ska de stå trångt?

Har du någon erfarenhet av att sätta löken i glas?

De står ljust så länge de är fina, annars ställer jag undan dem svalt.

Planerar om på våren.

Kruka är 3-4 cm bredare än löken.
M.O.S.
Har massor av Amaryllis, de står i växthuset på sommaren(planterade i krukor som vanliga krukväxter), i september ungefär slutar jag o. vattna dem, när jorden börjar torka upp skakar jag av det, lägger lökarna lite luftigt inomhus i ett mörkt utrymme, efter någon månad börjar jag kolla dem varje eller varannan vecka om det är någon knopp på gång, samtidigt plockar jag bort vissna blad, så det inte blir mögel på dem i onödan. Det mörka utrymmet är inget avancerat, en stor gammaldags tvättkorg i rotting där jag lägger lökarna var för sig i någon plastkruka så de inte ligger emot varandra, kan bli röta då. Sedan lägger jag en avlagd mörk gardin över korgen och skjuter in det hela under ett arbetsbord i ett grovutrymme med rumstemperatur. När knoppen kikar fram planterar jag löken i en fin kruka, januari-mars har jag tiotals amaryllisar som blommar, sedan kommer det tråkiga när man ska odla bladen vidare efter blomningen, men allt är förlåtet nästa höst/vinter när knoppen kommer än en gång! Har det inte kommit någon knopp i april-maj är det bara o. odla på löken en säsong till. Och ja, det händer ofta att de blommar både på sommaren och en gång till på vintern.
niggle
Vilken spännande växt jag har halkat in på!
Jag tar till mig allt och ska prova mig fram.
Man kan ju köpa på sig en hög efter jul, då brukar de ju reas ut.

Hälsningar,
Niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon