|
Hur många här har fiskat kräfftor nu !och hur gick det ?Själva fick vi ett tjog lite dåligt men beroende på för varmt väder här.Vi ska fiska igen om två veckor har vi tänkt.Orsaken till det dåliga kräfftfisket i år är värmen och då kan kräfftan ömsa skal två gånger har de då för mjukt skal så gömmer de sig och kommer inte fram trotts den juvliga dofften av Mört och Braxen
Nops inte har jag fiskat kräftor någon gång, vet inte hur långt ut jag hade behövt gå med båten till havs men hummer har jag fiskat
Aqvakul
12-08-2011, 07:08
Saknar tyvärr fiskevatten/fiskerätt - minns när vi håvade kräftori Dalarna på 50-talet och kokte dem över öppen eld och man fick vara uppe hela natten, fast det orkade man ju inte...
*Stintan*
12-08-2011, 07:13
Nej numera överlåter jag med varm hand kräftfisket till andra och håller mig själv enbart till ätandet.
malcolm
12-08-2011, 09:35
Har bara "fiskat" kräftor i frysdisken.
Gossen Ruda
12-08-2011, 09:50
Det var några år sen, flera faktiskt. Inte sen kräftpesten tog beståndet i Landvettersjön. Efter några år planterade man ut nya och nu har det vuxit till sig igen. Har sett lite och även hittat avlagda kostymer så jag funderar på att testa.
Det var bättre förr. Min Morbror var jägmästare i Småland. En gång per år bjöd han på kräftor. Det var STORA Svenska flodkräftor med mycket kött i klorna. Numera är det bara tomma skal oavsett vad man köper. Har slutat att äta kräftor. Föredrar krabba och räkor istället.
Huggorm
12-08-2011, 15:45
Jag var ute en gång i min ungdom och skulle tjuvfiska kräftor i en å som rinner genom trakten. Inte en kräfta någonstans, förrän jag kommer till en bur där snöret är spänt som en fiolsträng. I den buren satt en stor ål, och den hade lyckats dra hela buren så långt ut som snöret tillät. Inte en enda kräfta fick jag under någon av mina fisketurer  Däremot fiskar jag krabba ibland, och då nappar det. De går att koka på samma sätt som kräftor med salt och dill, så smakar det exakt likadant också.
Meriona
12-08-2011, 16:37
Hur fiskar du dina krabbor, Huggorm, i bur? Vi har bara fiskat med lina och bete. En gång när vi var små, på rätt bra djup fick vi upp en MEGA, som kasade omkring på båtdäcket. VI fick ner den i en 10-litershink, men den rymde. Tur var nog det.  Rekordet i småkrabbor var på Såtas brygga några somrar, då fick vi upp 150-200 st på en TIMME varje sommar. Men de var inte ätstorlek såklart, men KUL!
Huggorm
12-08-2011, 17:10
CITAT (Meriona @ 12-08-2011, 17:37)  Hur fiskar du dina krabbor, Huggorm, i bur? Vi har bara fiskat med lina och bete. En gång när vi var små, på rätt bra djup fick vi upp en MEGA, som kasade omkring på båtdäcket. VI fick ner den i en 10-litershink, men den rymde. Tur var nog det.  Rekordet i småkrabbor var på Såtas brygga några somrar, då fick vi upp 150-200 st på en TIMME varje sommar. Men de var inte ätstorlek såklart, men KUL!  Bur är bäst, men barndomens fiske med snöre och klädnypa från bryggor var kanske roligast. Och en krabba behöver inte vara mer än kanske 5cm över ryggskölden för att vara ätbar
zaaritha
12-08-2011, 22:56
Nix! Vill ej äta dem heller! Släkt till gråsuggor................ Glerrk!
Nix! Vill ej äta dem heller! Släkt till gråsuggor................ Glerrk!
Vi hade kräftskiva här igår, havskräftor så klart  Men det jag ville berätta var att min fiskhandlare han hade fått tag i flodkräftor, han var gör stolt för det är tydligen inte så lätta att få tag i... såg väl goa ut så Hade ju varit skoj att få fiska i insjö nån gång...
Gossen Ruda
13-08-2011, 14:08
CITAT (zaaritha @ 12-08-2011, 23:56)  Nix! Vill ej äta dem heller! Släkt till gråsuggor................ Glerrk! Ja, det var ju en idé. Eftersom kräftor går att äta kanske man kan äta gråsuggor också? Blir en hel del på ett kg.  beträffande flodkräftor så var jag ute och lyste igår kväll. Såg en bjässe men funderar lite om det var en signalkräfta. Får nog försöka få upp den eller några andra i kväll.
herkules
13-08-2011, 18:28
aldrig fiskat och bara ätit kräftor en gång, aldrig mer, vilket kletigt och klafsigt sätt att äta mat på.
Gossen Ruda
13-08-2011, 20:54
Slängde ut 10 burar och mjärdar. Kollade efter en timme, jösses vad kräftor. Stora bamsingar också. Den största var nog uppåt 14-15 cm. Tyvärr hade jag sett rätt, det är blandat flod- och signalkräftor. Nu är det iofs inget problem nu, visserligen KAN signalkräftan sprida kräftpest men uppenbarligen finns inte smittan här nu eftersom det finns levande flodkräftor. Skall bli intressant att se hur mycket jag får ihop, återkommer om den saken. Och herkules, man behöver inte suga och slafsa. Jag gör inte det.
herkules
13-08-2011, 21:44
det är bra gossen, tycker annars att människors bordsskick vid kräftätning är vedervärdigt!
Huggorm
14-08-2011, 06:41
CITAT (herkules @ 13-08-2011, 22:44)  det är bra gossen, tycker annars att människors bordsskick vid kräftätning är vedervärdigt! Det är inget fel på bordsskicket, skillnaden är att vid kräftätning gäller en alternativ sorts bordsskick. Andra regler att följa helt enkelt.
Aqvakul
14-08-2011, 07:37
CITAT (Huggorm @ 14-08-2011, 07:41)  Det är inget fel på bordsskicket, skillnaden är att vid kräftätning gäller en alternativ sorts bordsskick. Andra regler att följa helt enkelt.
Gossen Ruda
14-08-2011, 08:12
Nattens skörd räknad och klar, 70 st. På 10 redskap utlagda på ca 30 m strand. Ungeför hälften så många under 10 cm återbördade till vattnet. Även om jag bor vid ett bra ställe så kan man börja fundera på hur många ton det finns totalt i sjön som är en halvmil lång. Jag hade överskattat längden på de största, lätt i ficklampans sken, men de var 13 cm. Klor i storlek därtill.
Aqvakul
14-08-2011, 08:19
CITAT (Gossen Ruda @ 14-08-2011, 09:12)  Nattens skörd räknad och klar, 70 st. På 10 redskap utlagda på ca 30 m strand. Ungeför hälften så många under 10 cm återbördade till vattnet. Även om jag bor vid ett bra ställe så kan man börja fundera på hur många ton det finns totalt i sjön som är en halvmil lång. Jag hade överskattat längden på de största, lätt i ficklampans sken, men de var 13 cm. Klor i storlek därtill.
*Stintan*
14-08-2011, 08:28
CITAT (Gossen Ruda @ 14-08-2011, 09:12)  Nattens skörd räknad och klar, 70 st. På 10 redskap utlagda på ca 30 m strand. Ungeför hälften så många under 10 cm återbördade till vattnet. Även om jag bor vid ett bra ställe så kan man börja fundera på hur många ton det finns totalt i sjön som är en halvmil lång. Jag hade överskattat längden på de största, lätt i ficklampans sken, men de var 13 cm. Klor i storlek därtill. Säg till när du lagat till dom så kommer jag
Jag med! Inte orkar du ju äta upp alla själv!!
Gossen Ruda
14-08-2011, 13:06
 Nja, jag valde ut de 30 största och har nyss kokat dem. Det är vad jag, brorsan och svägerskan räknade med att sätta i oss. Övriga återfick friheten för att få växa till sig inför nästa års fiske.
Anki på Öland
14-08-2011, 14:31
Oj vad gott det låter....  Har inte ätit svenska kräftor sen jag var barnunge..... Har alltså heller aldrig fiskat kräftor, överlåter den delen till turkar och kineser.
Gossen Ruda
15-08-2011, 08:45
Kräftorna är förtärda och alla förtärarna har överlevt natten. Det var mumsigt. Första fräftfisket/ätandet sen kräftpesten tog beståndet någon gång under 90-talet.
70 kräfftor Gossen Ruda tog du inte i lite nu ?inte ens i Vättern får de så många nu, och där är det gott om dom annars .Men du kanske är Storfiskaren  Vi ska fiska på fredag eller lördag igen så får vi se !men enligt alla fiskerikonsulenter har det varit för varmt i vattnet och då ömsar de skal flera gånger och kryper inte ur sina hålor då;)Men Gossen Ruda har andra vatten  Men grattis till jättefångsten
Gossen Ruda
16-08-2011, 07:47
Nix, ingen överdrift. Dessutom hade jag innan räkningen redan slängt i många som var för små. Orsaken till mängden är enkel, man har inte fiskat. Pesten tog allt på 90-talet. Innan dess var det rena galenskapen på sjön. Prämiärdagen/natten kunde man se ficklampor i mängder vid stränderna och båtar for kors och tvärs och burar slängdes ut i massor. Kräftorna utsattes för ett stort fångsttryck. Allt detta försvann när kräftorna dog. Inte var det någon idé att fånga sen efter nyutsättningen så hela den traditionen att fånga kräftor har dött ut under dessa 15-20 år. Därför finns det mängder med kräftor nu. Jag har sett folk i en båt som slängde ut burar på ett ställe och det var 1 (en) båt ute på lördagsnatten. Det är bara storskrakarna som tagit en och annan kräfta. Kanske minken också.
Grattis då :)kul att få en sådan jättefångst ju !troligtvis ska vi fiska på lördag igen så jag håller tummarna att det blir bättre då annars får vi fiska igen om ett par veckor,kan tala om att vi igenomsnitt har fått stora kräfftor här, de små kastar vi i igen så vi kan ta dom nästa år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|