mangosöt
Hej Allihopa!
Är ny här på forumet och hoppas på lite hjälp från er som är mer erfarna med växter.
Det är så att jag har två sorters fikon, vindruvor som jag hämtat från tunisien, en stor gardenia, mangoplanta som jag sjävl frösått, stor olivträd. jag vet att det är många plantor men hur ska jag sköta dessa på bästa sätt så att de överlever vintern. jag har jord med låg ph värde till gardenian och vattnar antingen med regnvatten eller kokt vatten. Men dess blad gulnar och faller, den hade ullöss och svarta löss men de lyckades jag få bort. hur mycket ljus måste den ha? använder medelhavsjord till de andra växterna och vattnar regelbundet. hur mycket solljus kräver dessa.
vore tacksam för svar
Alexander-VG-zon3
Fikonen, Oliven, vindruvorna - Hur står dom nu ? annars står dom ute så tas dom in på hösten-förvintern (de tål några frostnätter även i kruka under hösten), sedan kan de antingen övervintras med extraljus i rusmtemp (behövs mycket ljus och bra ljus då dom kommer få blad i rumstemp), eller svalt och frostfritt runt 1 till 10grader, är det runt 10grader och däröver behöver oliven extraljus.

Jag använder vanlig planteringsjord till alla dessa jag skrev ovan, vinranka beror på sort, men antar att det är en vitis vinifera ? såfall gillar den kalk.

Mango är tropisk och om den står ute så tas den innan kylan kommer, övervintras rumstemp och ev extraljus. Står den redan inne så har kvar där den står. Vattna så den bara får torka upp mellan vattningarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon