Linahl
Har tre rabatter ca 1* 4 m vardera, alla är mot en vägg! I dessa har jag dahlior varje år. Men det tråkiga är innan jag planterar ner dahliorna så är det ju bara jord där, detta är rabatter vi ser hela året!

Jag skulle gärna vilja planter några perenner som kan täcka upp i rabatten, gärna både som blomma tillsammans med dahlian men också gärna att den ex får gröna blad tidigt el året om så mina rabatter inte blir så tomma. På våren kan jaggärna fylla upp med ex tulpaner som jag sen flyttar när det är dags för dahliorna att komma ner i jorden.

Har en rabatt m låga dahlior, ca 40 cm och två rabatter m höga ca 100-120 cm.

Någon som har tips?

Tack / Linnea
kerstin z5-6
Lungört-pulmonaria, brunnera macrophylla- kaukasisk förgätmig ej ,kanske?
ingrids
Det finns ju också perenner som blommar vissnar ner helt innan innan dahliorna tar över - vitsippa, svavelsippa och nunneört. Planterade mellan funkior som ger en lite senare grönska, i synnerhet gråbladiga sorter (daggfunkia) brukar funka i sol. Annars håller jag med Kerstin om lungört, kaukasisk förgätmigej tycker jag verkar ha lite väl lätt att få fula blad - antagligen delvis just för att de är stora och maffiga.
Linahl
Tack snälla för era svar. Ska kolla upp dessa! Jag gillar förgätmigej skarpt så det kan absolut vara ett alternativ. Hur är det med dessa, har de stora krav på bra jord osv? Jag har nämligen ett annat ställe i trädgården där jag funderar på att plantera ner förgätmigej, det är dock vid ett stenigt parti. Tor ni det kan fungera?

Tack igen
kerstin z5-6
Beror på vilken förgätmig ej du menar.Många växter har det efternamnet, 2 åriga ,små alpiner med flera smile.gif
En annan växt som kan passa är den ljust citrongula smörbollen alabaster som blommar tidigt
Välj flera av samma växt så binder du ihop rabatten -Dahlia är ju rätt färgstark smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon