Till synes friska rönnar ger årligen många bär. Kort tid efter att bären mognat börjar de svartna. Varför? Vad gör jag åt eländet?
Det här kanske verkar som en korkad fråga, men är du säker på att det är rönnbär?
Fläder är ganska rönnbärslika och deras bär svartnar, så därför undrar jag.
Helén
Detta har jag också noterat vissa år. Jag tror det är sk sotdagg från löss, dvs deras exkrementer som en svart svamp gillar.
Inte mycket att göra om detta är fallet, men det brukar inte hålla i sig många år.
[attachment=64017:monilia.jpeg]
Hej
Man kan se lös om man ser på frukt noga men det är svamp sjukdom , du kan googla på ( Monilia ) .
vad du ska göra :
1 ta bort alla skadade och bränna dem .
2 Du kan spreja växter på blandning ( Bikarbonat + vatten ).
H.Bassam
[attachment=64018:svart_l_s.jpeg]
Hej
Svart lös ser ut så.
Att bekämpa:
Ta bort skadad delar och spreja på vatten på morgon och på kväll.
H.Bassam
fruBoman
06-09-2011, 20:55
Jag undrar också varför rönnbären svartnar. Ingen svamp, har kollat klasarna. En del bär ser ruttna ut, efter nån vecka är de svarta, sen är hela klasen likadan. Samma sak hände här och på andra håll i området förra året.
Oroar mig att det är något som smittar till våra fruktträd.
Piccante
06-09-2011, 22:04
Så här skrev Radio Göteborg 2003:
"Många av våra inhemska rönnar i syd och västsverige har i sommar tappat bladen och rönnbären har skrumpnat bort.
Orsaken är ett ovanligt kraftigt angrepp av en svampsjukdom kallad rönnrost. Rönnrosten innebär också ett hot mot nästa års äppelbestånd eftersom rönnbärsmalen går på äppelträden om inte rönnarna räcker till. "
Om sotdaggsvampar kan man läsa mer om här
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktabl...T160/FVT160.HTM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.