|
Full version: Pang och brak
Gossen Ruda
12-08-2011, 14:06
Blev idag vittne till en bilolycka. Jag låg bakom en semitrailer på väg ner i Lundbytunneln västerifrån. Vi kommer ner i vänsterfilen. I högerfilen som kommer från Torslandahållet ligger en liten personbil. Alla höll samma fart. När vi kom till stället där spärrlinjen mellan filerna tar slut och lastbilarna brukar gå över i högerfilen hann jag reflektera över att personbilen ligger dåligt placerad, ser lastbilschaffisen den? Uppenbarligen inte för just då blinkade han och bytte fil. Pang blev det när han tryckte till personbilen, eventuellt in i tunnelväggen. Lastbilen bromsade så personbilen gled förbi, sladdade över filerna och in i vänster tunnelvägg och sen tillbaka.
Jag hade insett vad som skulle hämda och redan börjat bromsa när det small så jag hade inga problem att få stopp, höll ordentligt avstånd också. Eftersom vänsterfilen inte blev blockerad startade jag sen sakta och smög mig förbi, onödigt att stoppa upp trafiken. Vad jag kunde se var inte personbilen svårt skadad så det hade säkert inte blivit några personskador, inga större fysiska i alla fall.
Det är en lurig plats, detta var inte den första liknande smällen och garanterat inte den sista. Stora skyltar varnar för faran men ändå smäller det. Vägen svänger dessutom svagt till höger ner i tunneln vilket inte förbättrar i sikten i den döda vinkeln.
Så här i efterhand funderar jag på om jag hade kunnat varna chaffisen om jag hängt mig på tutan när han började svänga men den tanken dök inte upp då, att vara efterklok är en enkel match. Felet var givetvis chaffisens men samtidigt borde inte personbilen legat där. Gasa på eller bromsa in om man hamnar så är en god idé.
Myosotis
12-08-2011, 14:33
Otäckt. Vi såg en motorcykel gå omkull i en rondell igår, vi saktade in för att se om han behövde hjälp, men han reste sig och en annan bil stannade så vi valde att inte blockera trafiken. Jag blir alltid uppskärrad när jag ser sånt, man tänker mycket på hur illa det kunde ha gått.
Flemming
12-08-2011, 17:14
Känner ingen problemet då jag själv kör lastbil…
Framför eller bakom är det enda rätta !
Vi har massvis med speglar och andra hjälpmedel till hands men ibland blir det rena myrornas krig utanför hytten och då är det lätt hänt…
Gossen Ruda: Du gjorde helt rätt !
Hade du tutat, då kanske chauffören tittat i den andra spegeln för att se vad som händer, vilken kunde sluta ännu värre för den påkörda bilen…
Varken lastbilar eller andra hjulburna fordon håller en exakt kurs dvs. inget spårbundet…
Det enda jag vänder mig mot är du körde sakta förbi utan att stanna, visst det såg bra ut men även små personskador kan vara farliga…
In i högerspår framför olyckan, på med den gula västen och gå fram för att kolla om alla inblandade är okej !!!
Förra sommaren fick jag se en mc-förare flyga rakt över huven på en Volvo V70.
Han landade med ett brak på andra sidan korsningen…
Vi ( min kollega körde) stannade lastbilen och jag for bort till mc-föraren för att höra hur det hade gått…
Tittade rakt ner i hjälmöppningen och sa med bestämd stämma "hur är det" och fick ett vrål till svar men jag uppfattade orden "har j*vligt ont i höften"
Fler människor kom springande och dom som stod närmast fick i uppgift att hålla koll på mc-föraren och ringa 112…
På detta vis höll jag dom berörda i "tankearbete" så att ingen skulle drabbas av panik för då hade vi helt plötsligt två att vårda…
Hämtade därefter min gula väst som jag hade glömt att ta med ut från hytten…
Gick rakt ut i fyrvägskorsningen och började dirigera fredagsrusningen…
Räddningstjänst, polis och bärgare kom till platsen och lilla jag fick fortsätta att dirigera trafik utan att någon annan ville ta över…
När allt var över så sa polisen till mig att jag kunde gå hem men dom önskade att jag stoppade trafiken ännu en gång så att dom kunde komma ut med polisbilen.
Hur det gick för mc-föraren, det vet jag inte men på "utsidan" sågs inga spår av skador men det är alltid insidan som är mest ömtålig och det kan man inte se visuellt…
Det här blev en lång text…
Sammanfattningsvis: Kan du hjälpa till med något så gör det, vill du bara titta, då finns Internet !
Gossen Ruda
12-08-2011, 18:31
När jag sakta rullade förbi noterade jag att en person på passagerarsidan var på väg ut ur bilen så det var nog inte så allvarligt.
Huuu... läskigt med lastbilar!
Blev påkörd av en lastbil för snart 10 år sedan. Det var 2 dagar före julafton, världens snöoväder och det var nog det som räddade mig, att det var snorhalt. Jag låg i högerfilen och insåg att lastbilen som låg brevid mig o vänsterfilen kommer att byta fil! Jag tutade och gasade på för att komma framför men näpp. Han tryckte till mig på sidan i bak vilket gjorde att jag veks in framför lastbilen och snurrade in på vänstra filen. Plötsligt satt jag alltså med ansiktet emot alla kommande bilar!
Jag klarade mig bra men inte min bil. Har fortfarande jättesvårt att ligga jämsides med lastbilar!
Mannen som körde lastbilen (en hästtransport som turligen var tom) fick en chock när det helt plötsligt låg en liten bil som han tryckte framför sig. Han hade inte ens märkt att han kört in i mig! Som sagt, hade det varit torrt underlag hade jag väl börjat volta men det hala väglaget gjorde att jag bara gled.
Vet tyvärr flera som har råkat ut för liknande olyckor som min, där lastbilen inte sett vad han kört in i vid filbyte.
Christa
12-08-2011, 19:13
Jag var nära att bli rammad av en långtradare som bytte fil i hög fart när jag körde från Hissingen en gång. När man kör på ett ställe där man aldrig kört tidigare har man ju ingen aning om att lastbilarna "brukar" byta fil på ett visst ställe.
Jag hade fullt upp med att hinna läsa skyltar och försöka hitta rätt.
Flemming
12-08-2011, 20:19
CITAT (Gossen Ruda @ 12-08-2011, 19:31)  När jag sakta rullade förbi noterade jag att en person på passagerarsidan var på väg ut ur bilen så det var nog inte så allvarligt. Det är en naturlig reflex att ta sig ut/bort från ett krockat fordon... Nu skall vi inte dissekera sönder händelsen och vi kan tyvärr inte backa bandet. Nästa gång är det inte fel att stanna,vem vet det kanske är du som står på tur och då kan det vara bra med lite hjälp.
Peztiz:"Jag klarade mig bra men inte min bil. Har fortfarande jättesvårt att ligga jämsides med lastbilar" Tro mig,efter mer än tjugo år som chaufför så tycker jag också det är obehagligt att ligga jämsides med en lastbil... För det mesta när jag kör personbil men ibland även sittades i lastbilen kan det kännas lite obehagligt. Dagens förare och då pratar vi om allt från en trampcykel till stora lastbilar,har blivit egoister i trafiken,alla skall fram och man skall helst vara först i alla lägen. Vi lastbilschaufförer är inget undantag,vi samarbetade förr men nu är vi inte ett dugg bättre...
Christa: "Jag hade fullt upp med att hinna läsa skyltar och försöka hitta rätt" Han kanske gjorde detsamma och helt plötslig var ni på samma ställe...
Mitt råd till er: Undvik att vara till jämsides med oss och då handlar det om höger sida. Vi försöker ta oss till den högra halvan av vägen så fort som möjligt och då är det inte så bra om ni ligger precis sidan om... Skall ni på en motorväg och det finns en lastbil i högerfältet, sänk farten lite grann och rulla in bakom lastbilen. Då kan ni snabbt föverblicka situationen och evt. svänga ut i vänster och köra om... Gör ni som många andra,lägger er jämns med lastbilen,då får vi bromsa och helt plötsligt kan det uppstå en situation som kan sluta mindre roligt...
Jag kan skriva radmeter om detta ämne men helst skulle ajg vilja att ni frågar någon lastbilschaufför om ni får sitta upp bakom ratten på lastbilen. Ta då en rejäl titt i speglarna och försök hitta den den innerspegeln som ibland är bra att ha...
Lycka till !
Huggorm
12-08-2011, 20:23
Folk borde konsumera mera närproducerade varor, så vi slapp så mycket lastbilar på vägarna
En liknade grej hände mig för ca 20 år sedan. Det var jag som var bilden som blev "rammad" av långtradaren.
Saken var den att jag stod i högerfilen vid ett rödljus näst längst fram, sen kom en långtradare i vänsterfilen och hamna med förarhytten precis bredvid mig. Han torde således sett mig när han körde upp bredvid mig. När det sen slog om till grönt och vi börja köra kom han lite före mig, slår på blinkersen och byter sen fil direkt till där JAG ÄR. Jag kunde inte annat göra än att stå på broms och trycka på tutan, som tur så bromsade han också in då så det var bara min vänster motorhuv och framhjul som blev demolerad, inte jag.
Det var rätt uppskakande, chaffisen erkände att han inte kollat ordentligt. Saken är att han hade speglar som gjorde att han kunde sett mig, det vet jag och han erkände det med att han slarvat. Jag blev uppskakad men inte sur, vi är alla människor och alla kan göra fel. Som tur var blev det ju bara plåtskador. Men jag passar mig noga numera om jag hamnar i liknande situation. Kan trycka på tutan när det slår om till grönt om jag ligger bredvid en lastbil. En del undrar nog vad jag är för idiot men det bjuder jag på.
Helén
Flemming
12-08-2011, 20:40
CITAT (Huggorm @ 12-08-2011, 21:23)  Folk borde konsumera mera närproducerade varor, så vi slapp så mycket lastbilar på vägarna Håller med dig Huggorm men fler och fler lastbilar kommer från utlandet där folket är billigare i drift... Numera blir det mest nicka med huvudet och lite pekande om man skall kommunicera med en lastbilschaufför. Tyvärr så skall lastbilarna numera fungera som ett rullande lager och då blir det mycket köra... Det finns produkter i Skåne som körs upp till mellansverige för att dagen efter vända ner här igen,allt för att något led har räknat ut att det blir billigare på det lilla sättet Sampelet mellan lastbilar och personbilar har nog alltid varit lite  för när jag var barn på 70-talet,då gav TSV (Vägverket) ut en broschyr och den handlade just om samarbetet i trafiken... Nä,nu håller jag för idag och säger som Sven Mellander (tror jag) Glöm inte att krama varandra i trafiken
Enda gången jag känner mig olustig när det gäller lastbilar, är om det är en timmerbil. Kanske för att man ser lasten och inser att man inte har en suck om lasten faller av.
CITAT (Huggorm @ 12-08-2011, 21:23)  Folk borde konsumera mera närproducerade varor, så vi slapp så mycket lastbilar på vägarna Håller jag (som jobbar på åkeri) också med om, men tyvärr så är det inte så lätt alltid att hitta det närproducerade. Ex. kan man hitta kött eller ägg på ICA eller COOP som faktiskt kommer från en gård nära, MEN vad som inte står är att först åker det från gården till slakteriet / Äggcentralen, sen till butikens centrallager i Västerås eller Bro och SEN ut till butiken bredvid dig...då har det åkt många mil i onödan fast gård och butik bara ligger på en mils avstånd. Men jag försöker i största mån hitta sånt som är närproducerat. Nu senast har jag hittat hundmat som bara produceras 5 mil från oss och som åker från fabriken till butiken utan att passera åt nåt annat felaktigt håll före. Det känns bra mycket bättre än att köpa hundmat som är producerad i Frankrike eller skeppad från USA, som många av de stora märkena är. Och i dag köpte jag purjolök och tomater på en gård jag åkte förbi (på väg i annat ärende), tyckte den salladen smakade extra gott. Helén
Huggorm
12-08-2011, 21:10
CITAT (gnon49 @ 12-08-2011, 21:41)  Enda gången jag känner mig olustig när det gäller lastbilar, är om det är en timmerbil. Kanske för att man ser lasten och inser att man inte har en suck om lasten faller av. Timmerbilarna har dessutom ofta överlass, även om grejerna är byggda för att klara det
Monarda
12-08-2011, 21:29
CITAT (Peztis @ 12-08-2011, 19:50)  Huuu... läskigt med lastbilar!
Blev påkörd av en lastbil för snart 10 år sedan. Det var 2 dagar före julafton, världens snöoväder och det var nog det som räddade mig, att det var snorhalt. Jag låg i högerfilen och insåg att lastbilen som låg brevid mig o vänsterfilen kommer att byta fil! Jag tutade och gasade på för att komma framför men näpp. Han tryckte till mig på sidan i bak vilket gjorde att jag veks in framför lastbilen och snurrade in på vänstra filen. Plötsligt satt jag alltså med ansiktet emot alla kommande bilar!
Jag klarade mig bra men inte min bil. Har fortfarande jättesvårt att ligga jämsides med lastbilar!
Mannen som körde lastbilen (en hästtransport som turligen var tom) fick en chock när det helt plötsligt låg en liten bil som han tryckte framför sig. Han hade inte ens märkt att han kört in i mig! Som sagt, hade det varit torrt underlag hade jag väl börjat volta men det hala väglaget gjorde att jag bara gled.
Vet tyvärr flera som har råkat ut för liknande olyckor som min, där lastbilen inte sett vad han kört in i vid filbyte. Samma sak hände äldsta sonen i vintras, han räddades också av det hala väglaget. Han klarade sig helskinnad men bilen fick skrotas. Hade det varit torrt väglag hade utgången blivit en annan. Lastbilschauffören hade inte märkt något, ibland undrar man hur pass mycket uppmärksamhet dom har på vägen. Har sett en långtradare en gång där chaffisen hade en uppslagen tidning framför sig!
Huggorm
12-08-2011, 22:15
Det är faktiskt fullt möjligt för en lastbilschaufför att köra på någon utan att märka det. Exempelvis i en rondell, där någon idiot inte förstår att lastbilen fyller båda filer och skall tränga sig in på sidan. Blir det kontakt längst bak så märks det ofta inte i lastbilen som ändå går tungt av den tvära svängen genom rondellen
crilles
14-08-2011, 00:38
en generell rgel...
ligg inte jämnsides med en lastbil snett till vänster, ej heller helt till vänster. åk alldrig ut framför en lastbil.
en lastbil med släp väget lagligt 60 ton !!!! en Volvo v70 väger ca 1 ton. har lastbilen fart så är den stackars volvon trasig.... vi som kör lastbilar har sett många "svensson" och avvärjt många olyckor. snälla "svennson" försök att "prya" med en erfaren långtradarchaufför åtminstånde en dag. du kommer då att upptäcka att alla trafikljus sitter i lagom höjd och inte uppe i himmlen när du står först med din v70/ xc90 eller vad du nu åker i.
CITAT (crilles @ 14-08-2011, 01:38)  en generell rgel...
ligg inte jämnsides med en lastbil snett till vänster, ej heller helt till vänster. åk alldrig ut framför en lastbil.
en lastbil med släp väget lagligt 60 ton !!!! en Volvo v70 väger ca 1 ton. har lastbilen fart så är den stackars volvon trasig.... vi som kör lastbilar har sett många "svensson" och avvärjt många olyckor. snälla "svennson" försök att "prya" med en erfaren långtradarchaufför åtminstånde en dag. du kommer då att upptäcka att alla trafikljus sitter i lagom höjd och inte uppe i himmlen när du står först med din v70/ xc90 eller vad du nu åker i. Väst av allt äv väl ändå fotgängare som bara för att det råkar finnas ett övergångsställe kan kasta sig ut i gatan mitt framför en lastbil som bara är 20m ifrån, vintertid när det är halt. Jag har sett det många gånger och undrar om dessa fotgängare har dödslängtan. Är ju inte alltid så lätt på avstånd att se om en person är på väg mot ett övergångsställe eller ej, ibland joggar de eller flanerar med mobilen i örat och det går inte att se åt viket håll de är på väg och så plötsligt kastar de sig ut på övergångsstället. Det är vanskligt nog när man sitter bakom ratten på en personbil, men lastbilschaffisarna måste ha ett helsike med detta beteende. Så fotgängare tänk på att en lastbil har lång stoppsträcka, ibland är det bättre att vänta med att gå över tills den passerat oavsett vad lagar säger om att stanna vid övergångsställen eller ej. Helén
Christa
15-08-2011, 07:11
CITAT (crilles @ 14-08-2011, 01:38)  en generell rgel...
ligg inte jämnsides med en lastbil snett till vänster, ej heller helt till vänster. åk alldrig ut framför en lastbil.en lastbil med släp väget lagligt 60 ton !!!!
en Volvo v70 väger ca 1 ton. har lastbilen fart så är den stackars volvon trasig.... vi som kör lastbilar har sett många "svensson" och avvärjt många olyckor. snälla "svennson" försök att "prya" med en erfaren långtradarchaufför åtminstånde en dag. du kommer då att upptäcka att alla trafikljus sitter i lagom höjd och inte uppe i himmlen när du står först med din v70/ xc90 eller vad du nu åker i. Hur menar du då? Om det är två filer på en väg så kan man ju hamna jämsides eller snett till vänster. Det kan ju ligga flera långtradare efter varandra och lastbilarna skall väl hålla sig i sitt körfält om det är upptaget i det andra? Jag undviker att ligga jämsides med en stor lastbil eftersom det känns trångt och obehagligt men på flerfiliga vägar med många trafikljus och på större vägar med av och påfarter hit och dit så går det inte alltid att undvika. Om det är så stor risk att en lastilschaufförer inte ser ordentligt på grund av döda vinklar så borde väl spegelsystemet göras bättre? Man skall ju inte behöva räkna med att bli rammad så länge man kör på i ett och samma körfält och följer trafikreglerna.
Huggorm
15-08-2011, 16:23
En lösning kan vara att standardisera det som gäller vid vissa tider på dygnet på E6 strax norr om Göteborg - förbjud lastbilar att göra omkörningar. Fordon som tar två kilometer på sig för att göra en omkörning skall helt enkelt undvika vänsterfilen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|