Full version: Mandarinträd
charlotte_13
Mitt hyfsat nyinköpta Mandarinträd (Citrus unshiu) har skjutit ut ett större skott ur stammen det är ympat på. Ska jag låta detta växa på eller är det läge att klippa bort det? Tänkte mest i banor att det tar näring/energi från trädet.
johanlotta
Knipsa. Eftersom du köpt en mandarin så antar jag att det är en mandarin du vill ha. Det som växer ur ympen kan bli något helt annat. (Någon typ av citrus helt klart...men ingen aning om vad) Vill du veta vad det blir kan du ju alltid försöka sätta kvisten som stickling. Risken är ju att sidoskottet tar över så småningom -och den tjusiga uppstammningen går ju dessutom om intet.
/Johan
charlotte_13
Ok, det var vad magkänslan sa.
Stickling, funkar det så här års tror du? Några tips kring det? smile.gif
Alexander-VG-zon3
Det du har köpt är en Satsuma (heter också Mikan), och skottet som kommer på stammen ser ut som Citrontörne - Citrus trifoliata (syn Poncirus). Prova att föröka den som johanlotta skrev, sätt den varmt och under extraljus ev också undervärme.
charlotte_13
Jo, jag vet att det är en Satsuma jag köpt smile.gif Köpte den faktiskt från Palmenmann i Tyskland, som just du rekommenderade. smile.gif

Skottet nu avknipsat och planterat i grusblandad jord så får vi se om det blir något av det..
charlotte_13
En till fråga gällande detta träd, gällande övervintringen...
Om jag övervintrar detta i ett växthus som håller 5 grader, krävs då också tilläggsbelysning? Vad jag förstått så är mandarinträd krävande vad gäller ljus på vintern, gäller detsamma även för Satsumas? Någon med erfarenhet?

Hur ser det ut för citron och lime? Är egentligen ute efter huruvida jag behöver ha extraljus (för citrusträdens del) i växthuset som snart byggs smile.gif

Fasar lite för vinterförvaringen och att jag ska lyckas ta kål på mina frodiga fina träd. :/
Alexander-VG-zon3
Kan du ge extraljus så ge det, dock är det runt 5grader brukar de flesta citrusar klarar sig även om dom står mörkt, men extraljus är ju inget som skadar och ska du bygga ett så gör så man kan ha extraljus, man kan ha det till mer än bara att vinterförvara.

Lime vill nog hellre stå lägst +15c och extraljus i ett fönster eller liknande. Satsumas är en som gärna vill ha det lite kyligt till vintern, citron är ganska tåligt och kan stå i +5c som lägst under hela vintern, tål tillfälligt lägre dock.
charlotte_13
Tack flaxss! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon