Ibalnd väcks gamla trådar till liv och det är inte alltid som man uppmärksammar det utan man svarar på trådstartarens inlägg i tron om att det är något ganska nytt.
Skulle man inte kunna få en pop-up eller liknande som säger att "tråden startades för över ett år sedan, vill du verkligen posta ditt inlägg? JA/NEJ"
Visst, det finns ju trådar som har varit aktiva i över ett år eller mer men jag såg idag att jag svarade glatt på en tråd som ursprungligen skrevs 2007 och så var det någon som skrev ett inlägg idag så den flyttades ju upp i rangordningen. Mitt inlägg i tråden kändes då efteråt som rätt meningslös...
Andra forum har en spärr på t ex 3 månader, att då stängs tråden, men det är rätt synd att lägga in det. Jag skulle hellre vilja ha mer som en varning eller något.
kerstin z5-6
13-08-2011, 18:56
Ja! dessutom känner inte nya medlemmar att de "måste söka i databasen innan de ställer en fråga..om det är så, om utifall den frågan redan finns?..Utan trådar inget forum.Ta bort det gamla.
Aqvakul
13-08-2011, 19:03
Någon form av begränsning när det gäller gamla trådar - absolut!
Halaj!
Om du har något relevant att tillföra trådämnet, vad spelar det då för roll om tråden startade igår eller för 5 år sedan?
//T
Red Top
13-08-2011, 19:11
Jag kollar numera alltid datumet på ursprungsinlägget när en "ny" tråd dyker upp. Då är det ingen risk att jag råkar svara på ett gammalt inlägg.
Dessutom tycker jag inte att gamla trådar i trädgårdsforumet ska tas bort. Det finns mycket kunskap samlat i de gamla trådarna, som jag själv många gånger haft nytta av.
Så länge forumet ligger på en server, där allt gammalt får plats, kan jag inte se något negativt med att det ligger kvar.
Aqvakul
13-08-2011, 19:40
En varning/påminnelse att tråden är gammal, tycker jag hade varit bra.
Men den som tar sig tid att faktiskt leta reda på en tråd och inte hittar svaret där, ska den skriva ett nytt inlägg och få påpekat att söka i forumet eller skriva i inlägget och riskera att ingen svarar för att tåten är gammal?
Aqvakul
13-08-2011, 20:47
Det är bra att läsa gamla trådar, men att skriva nya inlägg i dem blir ofta konstigt...
Det tycker inte jag, ska man då skriva en ny om tex. solrosor och skriva " jag läste i en annan tråd det här, det här och det här, nu har jag en fråga som rör det kan ni svara på.." det är ju urfånigt! Då är det väl bättre att man fortsätter i den tråden. Om man har frågeställningar som gäller saker i gamla tråden.. Bryr mig inte det minsta om man återanvänder ELLER skriver en ny.
Myosotis
14-08-2011, 09:17
Ibland kan det ju bli konstigt om t.ex. folk gör sig besväret att svara på en fråga och trådskaparen inte har varit aktiv på flera år, då blir ju det hela meningslöst. Men det förekommer så pass sällan så det spelar väl ingen roll. Jag tycker det är jätteviktigt att gamla trådar finns kvar och går att skriva i!! En varning kunde man väl lägga till men det känns oviktigt för mig.
johanlotta
14-08-2011, 11:55
Jag är rättså ny här som säkert alla kan se....men jag måste säga att det är uteslutande pga. de gamla trådarna som fick mig att bli medlem. Jag googlade efter ett svar jag hade på en fråga, och hittade svaret i en tråd som var från 2007. Jag kunde naturligtvis inte se svaret för att man var tvungen att bli medlem. Lite förbaskad över det faktumet, men jag skrev in mina uppgifter och blev medlem. Skitkul måste jag säga!!
Jag tror att eventuell radering av gamla trådar effektivt skulle minska möjligheten för
forumet att få nya medlemmar -och ett forum utan ny växtnäring då och då blir ett dött forum. Visst skulle det kunna vara på sin plats med en liten varning på hur gammal tråden är när man postar sitt svar....men frågan i sig kanske inte blir besvarad förrän just när den där nya medlemmen dyker upp. Ett svar som förhoppningsvis gagnar alla.
Vill passa på att tacka alla som använder forumet för en jättefin respons -Tack!
Mvh Johan
kerstin z5-6
14-08-2011, 19:30
Välkommen hit!
Ja jag kan tänka mej en varning -för att behålla de gamla.Det är helt ok
men jag vill att nya ska fråga sina frågor ..utan att tänka på gamla trådar.
Dessutom kan det tom vara lite obehagligt att läsa trådar från förr , där personer som inte finns här mera, av olika skäl, har svarat.Eftersom jag lär ha skrivit en zillion svar här..kan det dessutom vara så att 2006 hade jag en slutsats som nu totalreviderats ..då blir det ännu knepigare ..
Jag tycker inte att gamla trådar ska tas bort, de innehåller mycket matnyttigt på många olika sätt.
Men den senaste tiden har jag faktiskt svarat i trådar som jag senare sett varit gamla. Hade jag sett det tidigare hade jag gjort ett av följande:
* Avstått att svara just för att trådskaparen med största sannolikhet inte är så intresserad längre eller ens är kvar på forumet. Jag svarar ju till absolut största delen på tråden för att TS har en fråga, inte för att fylla på ett bibliotek med information.
*Formulerat mig på ett annat sätt. Känns jättefånigt att svara på gammalt ibland.
Det har även hänt ett par gånger att jag börjat skriva något men sedan insett att tråden är gammal och jag inte längre kan hjälpa TS och därför har jag valt att inte posta inlägget.
Ibland skriver folk att de nu väcker liv i en gammal tråd och det är ju jättebra, då reagerar man. Jag skriver ytterst sällan i en tråd utan att ha läst igenom allt innan.
Men att få alla att skriva så blir nog svårt när en del inte ens kan skriva vettiga rubriker utan bara skriver Hjälp! Vaddå hjälp...? Med vad?
Jag tycker att det är många fler trådar som har väckt till liv nu under senare tid men det kanske har med att det är många nya trevliga forumister också! Det är ju jätteskoj, det!
Som sagt, trådarna tycker jag ska vara kvar men jag skulle allt bra gärna vilja se eller veta lite bättre att det ÄR en gammal tråd.
CITAT (Wilmer @ 13-08-2011, 23:34)

Det tycker inte jag, ska man då skriva en ny om tex. solrosor och skriva " jag läste i en annan tråd det här, det här och det här, nu har jag en fråga som rör det kan ni svara på.." det är ju urfånigt! Då är det väl bättre att man fortsätter i den tråden. Om man har frågeställningar som gäller saker i gamla tråden.. Bryr mig inte det minsta om man återanvänder ELLER skriver en ny.
Instämmer!!! (Hann den hör tråden bli gammal nu;-D)
Meriona
22-08-2011, 08:23
Jag tycker att de gamla trådarna ska vara kvar, men att det är upp till var och en att avgöra om man vill starta en ny. Antingen tar man upp den gamla och börjar sitt inlägg med "Jag hittade den här gamla tråden, men undrar fortfarande...." eller så startar man en ny om den känns inaktuell, kunskap är ju färskvara och det som står i den gamla tråden kanske anses helt förlegat 4 år senare. Och inte skulle jag ta upp en gammal tråd om den t.ex. blivit infekterad eller väldigt personlig, den som var arg eller ledsen då den skrev det, vill nog inte dra upp det igen.
Iallafall tycker jag inte att varken nya eller gamla medlemmar ska ha nån som helst undersökningsplikt att rota rätt på gamla trådar utifall att ämnet berörts förut, självklart ska var och en ha rätt att starta en ny. Skulle aldrig orka leta igenom allt (med den långsamma sökfunktionen som är idag) för att se om det fanns en gerbiltråd förut.

Men en popup "GAMMAL" vore inte fel.
malcolm
22-08-2011, 09:10
Det är också en avvägningsfråga vad som räknas som gammalt, är det ett eller fem år. Tycker som många här att alla trådar skall vara kvar oavsett ålder så länge det finns plats på servern, visst har jag också gjort misstaget att svara på äldre trådar i tron att de varit nya men det är smällar man får ta.
[quote name='johanlotta' date='14-08-2011, 12:55' post='1446903']
....men jag måste säga att det är uteslutande pga. de gamla trådarna som fick mig att bli medlem.
......
Instämmer - hade inte de gamla trådarna funnits så hade inte heller jag blivit medlem - måste säga att jag har haft stor, verkligt stor nytta av den kunskap som finns här. Mycket tacksam att detta forum finns.
Vänligen Gunstagubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.