Vårdrömma
12-08-2011, 21:53
Hej! Mina busktomater får bara fler och fler gröna frukter, men ingen verkar mogna och bli röd - vad kan det vara för fel?
Undrar Lotta
merlin68
12-08-2011, 22:46
Om de står i växthus har de fortfarande tid att mogna. Kanske står de för skuggigt eller kallt/blåsigt? Hur stora är frukterna, små "kart" kan du ta bort för de hinner inte mogna mer i år. Toppa tomatplantorna om de är högväxande och spar de klasar med de största tomaterna. Lycka till!
Jag brukar alltid ha en massa tomater som inte mognar på busken.
Då tar jag av dem och lägger dem i mitt uterum, så mognar de efter ett tag. Hur bra som helst.
merlin68
12-08-2011, 23:13
Brukar också ta in gröna tomater och lägga varmt för eftermognaden. Man kan ju också göra en massa god mat av gröna tomater:
http://tomatsidan.se/Recept/Recept.htm
det brukar sluta med att jag blir dränkt i tomater.
Då fryser jag in dem och har dem i grytor, gratänger mm. Funkar perfekt. Så slipper man köpa krossade tomater på burk.
Jag läste nyligen nånstans (tomatsidan.se kanske) att man ska/kan plocka bort nya blomställningar istället för att toppa. Då får man nya blad men inte nya blommar som tar kraft från tomaterna som ska mogna.
Jobbigt på stora busktomaterna....
Jultorpet
13-08-2011, 22:40
CITAT (Vårdrömma @ 12-08-2011, 22:53)

Hej! Mina busktomater får bara fler och fler gröna frukter, men ingen verkar mogna och bli röd - vad kan det vara för fel?
Undrar Lotta
När började de blomma då? Det tar två månader från blomma till mogen tomat.
Vårdrömma
13-08-2011, 23:23
De började blomma för knappt 2 månader sedan, men det verkar som om att jag ska toppa dem trots att det är en busktomat, samt följa tipset om att ta bort alla nya blommor som kommer hela tiden, och kanske det är så att de står för kallt...
Tack för alla tips!
Hej!
Jag lånar tråden lite då även jag har massor av gröna tomater, chilisar och paprika.
Hur länge till vågar man ha dem ute?
Bor i Stockholm och inatt var det +11.
Eller bör jag plocka av allt och hoppas de mognar på sig inne?
CITAT (Suz @ 19-08-2011, 07:51)

Hej!
Jag lånar tråden lite då även jag har massor av gröna tomater, chilisar och paprika.
Hur länge till vågar man ha dem ute?
Bor i Stockholm och inatt var det +11.
Eller bör jag plocka av allt och hoppas de mognar på sig inne?
Jag brukar våga ha mina ute till nån gång i mitten/slutet av september. Är det en bra höst kan det gå ända in i oktober.
När tempen går under +5 på natten brukar jag ta in tomaterna.
Helén
CITAT (HelénE @ 19-08-2011, 11:08)

Jag brukar våga ha mina ute till nån gång i mitten/slutet av september. Är det en bra höst kan det gå ända in i oktober.
När tempen går under +5 på natten brukar jag ta in tomaterna.
Helén
Tack för ditt svar Heléne!
Då ska jag bara söka lite info ang. chilisar och paprikor!
Hej
Min mamma tyckte förut köpa gröna frukt och lägga dem i mörk och varm stället efter några dagar börja dem blir mogna och röda, när frågade jag henne varför , hon sa att hon kan spara dem länge.
H.Bassam
En sommar för ågra år sedan hade vi massor med tomater. Jag la dem på brickor i 2 lager i svalen, tror det var 100 tomater. Vi åt av dessa hela hösten och de två sista åt vi 23 december!
CITAT (rosita @ 20-08-2011, 10:24)

En sommar för ågra år sedan hade vi massor med tomater. Jag la dem på brickor i 2 lager i svalen, tror det var 100 tomater. Vi åt av dessa hela hösten och de två sista åt vi 23 december!
Det var inte illa!! Det provar jag i år!
CITAT (Bassam @ 19-08-2011, 19:19)

Hej
Min mamma tyckte förut köpa gröna frukt och lägga dem i mörk och varm stället efter några dagar börja dem blir mogna och röda, när frågade jag henne varför , hon sa att hon kan spara dem länge.
H.Bassam
Detta stämmer. Jag fick lära mig av en äldre man att man kunde linda in dem i tidningspapper och lägga in i ett skåp 1-2 veckor. Det fungerade. Förra året så glömde jag dock bort en skål med tomater som jag ställt in högst upp i ett skåp jag inte använder så ofta. I våras när jag hade storstädning i köket så hittade jag denna!
Tomaterna hade i princip torkat i hop, nästan, men hade varit röda. Ingen hade möglat. De var inte äckliga på nåt vis att beskåda (smakade gjorde jag dock inte)
Inte soltorkade tomater direkt, men skåpstorkade
Helén
Österfärneboodlaren
24-08-2011, 08:22
Någon skrev här i tråden att man skulle ta bort blomställningar i st f att toppa plantan. För att det skulle fortsätta komma nya blad. Men vad är det för vits med det? Jag har alltid hört att man på hösten ska klippa bort alla blad upp till sista fruktklasen för att de då tvingas mogna sin frukt. Jag brukar också toppa plantan när jag bedömer att det är 8 veckor kvar av säsongen.
Jag hörde av någon på Öppen trädgård att man kan ta bort väldigt stor bladmassa på tomater när det blir höst. Då skyndar plantan på mognaden. Enligt honom behövs inga blad för att mogna, bara för att skaffa näring till plantan när den vill sätta frukt.
Har någon av er erfarenhet av att ta bort blad, i så fall hur stor del av bladmassan?
Hej
Det är sant att bladen är mat fabrik till växter med hjälp av solen så när frukt har sina näring behöver inte så länge blad så många människor ta omogna tomater och mognar de i varm mörk plats.
H.Bassam
theresen
27-08-2011, 23:27
österfärneboodlaren:
jag sådde mina tomater sista veckan i mars, de hant börja blomma innan jag planterade ut dom första veckan i juni, när jag tyckte det hade blivit tillräckligt med tomater klippte jag av topparna och efterhand har jag tagit bort väldigt mycket blad, dom står på friland så jag vet inte om det är det som är det, men de mognar väldigt dåligt och några har blivit buckliga och skumma. har bara haft hanterbart med bladlöss på dom vad jag vet, lite tvestjärtar också men jag tror inte dom har ätit nåt annat än ringblomman som står jämte.
bor i blekinge. har varit en väldigt ojämn sommar.
CITAT
Någon skrev här i tråden att man skulle ta bort blomställningar i st f att toppa plantan. För att det skulle fortsätta komma nya blad. Men vad är det för vits med det? Jag har alltid hört att man på hösten ska klippa bort alla blad upp till sista fruktklasen för att de då tvingas mogna sin frukt. Jag brukar också toppa plantan när jag bedömer att det är 8 veckor kvar av säsongen.
När man toppar i augusti finns en hel del små tomater och blomklasar som ska utvecklas fullt ut.
Då behövs fortfarande bladmassa.
Man ska ta bort gamla upp upp till fruktklasen som är längst ner på plantan, för att det sägs att dom tar mer kraft från plantan än dom ger.
I mitt fall har jag massor av vitaflygare, och som följd den där svarta sotiga svamp på bladen... Jag antar att dom bladen är "förstörda" och ska plockas bort (Stämmer det???)
Så jag låter alla nya friska blad (inklusiv tjuvskotten) att vara kvar, och plockar bara bort nya blomknopparna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.