Full version: pallkragar
kvitslegubben
Hej!
Mina pallkragar har så småningom ruttnat å dom river sönder odlingsväven. Därför har jag låtit konstruera "pallkragar" i återvunnen plast. Det är "brädor" 90 cm långa, 18 höga å 4 breda. Dom går att koppla ihop till 85 ggr 85cm stora rutor eller avlånga bäddar, 85 ggr 170, 255, 340 cm osv. Dom finns att köpa f. o. m. april.
Det är dock en hake. Dom blir dyra. uppåt en 70 spänn per bräda. (Drick lite vatten om du håller på att svimma!)
Vill du trots allt veta lite om dom, (varför dom är så dyra tex.) så kan du kontakta mej på tel. 0640-45069 eller e-post 0640-45069@telia.com

Odlarhälsningar. Kvitslegubben. Kvitsle ligger i Jämtland på vägen mot Åre.
Ingrid på Västkusten
Klart billigare än Willab som tar cirka 350 kr för en pallkrage i plast.

Fast det är enklare att lyfta bort den ruttna pallkragen å sätta dit en ny. Jag lägger odlingsväven enbart på marken - häftar inte fast den i pallkragen så då går det utmärkt.

Känns också bättre med trä - för det känns som jag återanvänder ett emballage :-)

En synpunkt på Dina mått - 85 bred är på TOK för smalt, det är itne lönt att odla i en sådan smal bädd då den är långt mera känslig för uttorkning - man har ju alltid ett uttorkande 'band' runt varje kant, cirka 10 cm ibland 15 cm där det itne växter så bra. Bästa måttet är 100-150 cm gärna 120 i bredd. Det är inte så känsligt för uttorkning, det är altså Europapallkragar m a o inte halvpall.
För kryddor som vill ha torrare är nog det som är bäst för halvpall. Europapallkragar till resten :-)

Fransk intensivodling görs i bäddar som är cirka 120 breda - detta är liksom ett 'magiskt' mått. 85X85 luktar ju Square Foot Gardening för mig, men då bör ju 'landet' vara sammanhängande för uttorkningsrisken. Och med våra varma somrar så är dte mera aktuellt än nånsin.

Hälsar Ingrid
kvitslegubben
Hej Ingrid (å alla andra "pallkragar")
Jag har 18 bäddar a´10 meter, å odlar för självförsörjning därför att det är så härligt att ha jordkällare å frysar fulla med egna giftfria grönsaker, bär å frukter. (Plus syrade å torkade produkter.)
Jag började att odla i upphöjda bäddar för sisådär 25 år sen. Ganska snart förstod jag att man måste "stänga" in jorden på något sätt. Dels för att få mer att odla på. Utan "instängda" bäddar så måste man ju ha en sluttande kant upp till såytan. Om man har tex. 15 centimeter höga bäddar, så blir det cirka 15 cm. på varje sida om odlingsbädden som man ej kan odla på därför att den sluttar för kraftigt. (45 graders vinkel) Med brädlådor, pallkragar mm. får man en lodrätt kant, så att man dels får 15 cm närmare till såytan och dels slipper uttorkningen från kanterna.
Att det skulle bli en kraftigare avdunstning närmast pallkragekanterna stämmer inte. En plast eller brädram kann inte vattenånga tränga igenom. Jag får tex. lika stora å saftiga morötter närmast kanten som mitt i såbädden. Att jag valt 85 cm breda bäddar är av bekvämlighetsskäl. Det är mycket bekvämare att rensa ogräs å sköta en smal bädd än en bredare! Dessutom så vinner man en a´två odlingszoner med upphöjda bäddar! Mina brädor är av svart återvunnen plast, Å svart tar åt sej solvärmen bäst! Jag svarar gärna på mera frågor som rör trädgård (å varför ramförsedda odlingsbäddar är det bästa sättet att få bättre å tidigare skördar!)
Till slut: Du vet väl att det är du som producerar det bästa gödningsämnet? Det finns ingen kemisk fabrik som har fått fram något bättre än ditt kiss! En "normalkiss" i en stor vattenkanna är det bästa du kan bjuda dina grönsaker på vid varje vattning! Å du. Det är gratis! (Samt desinficerat av dina njurar.)
Odlarhälsning Kvitslegubben. (3 mil från Bydalsfjällen å 5 mil från Åre.)

[B][B]
Ingrid på Västkusten
CITAT (kvitslegubben @ 07-03-2004, 21:07)
Att det skulle bli en kraftigare avdunstning närmast pallkragekanterna stämmer inte. En plast eller brädram kann inte vattenånga tränga igenom.

Detta är min och fleras erfarenhet, och stämmer mycket bra för oss och våra betingelser Att Du har en annan åsikt och upplevelse är ju bra men det förtar inte att det finns andra uppfattningar som är minst lika rätt.
Varför det inte torkar för dig jämfört med mig vet jag däremot inte, det vore intressant att kunna klura ut.
Min teori är att träet absorberar vattnet och sväller.

Träpallkragsramar är fortfarande billigare :-) och kan målas i svart. Eller så kan man tillverka dem i metall och tjooo vad det borde värmas upp snabbt då.

Guldvatten har diskuterats många gånger här på odla, både för och nackdelar.

Vidare finns det en köp byt och sälj-avdelning på www.odla.nu d v s startsidan, där Du når långt fler människor då det är mkt få av alla som besöker odla som kommer hit.

Hälsar Ingrid
kvitslegubben
Hej Ingrid å alla andra pallkragar!
Först, mina brädor blir inte så billiga. Det behövs 4 brädor för att få en ruta. Alltså 4 ggr 70 = 280 spänn! För en säng på 80 ggr 160 kommer 2 brädor till =420 kr. en säng på 80ggr 240 cm (= 8 brädor) = 560 kr. osv.
Att det blir torrare vid kanterna på dina pallkragebäddar kanske beror på att du inte vattnar lika mycket vid kanterna som mitt i? Då får du visserligen mindre skördar vid kanterna, men å andra sidan ruttnar inte bräderna lika fort!
Plast suger inte åt sej vatten! Metal är inte bra. Visserligen skulle "brädorna"värmast upp fort, men oj vad kallt det skulle bli för växterna när solen går ner. Brrr!
"Guldvatten" får aldrig hällas direkt på grönsakerna, utan alltid endast på jorden annars finns det risk för att blad och själkar "bränns!"
Odla på Kvitslegubben!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon