Full version: Gullregn!
nutteman
Hej!!
Köpte ett Gullregn av Bakker för några år sedan..var då cirka 20 cm högt!=( Planterade och det har nu växt till ungefär 120 cm med flera stänglar mer som en buske. Det är väldigt "pirigt" så jag har stöttat det. Det har aldrig blommat. ska jag klippa det?? Eller vad ska jag göra så att det blir mer som "ett träd". Är rädd att vintern knäcker de tunna grenarna också. Tips om allt som gör att det blir förbättring mottages tacksamt!!
Anne-Marie
Gunilla T
Jadu, det är nog bara Bakker som är skamlösa nog att sälja ett gullregn som är 20 cm högt, säkert en glassig bild av ett stort blommande gullregn i marknadsföringen.

Du får vänta i många år innan gullregnet blir blombart - kanske när det når höjd av 2.5 - till 3m.

Gullregn har normalt ett buskigt växtsätt och du skall inte gå och klippa i det, kan resultera i att de små grenarna som finns dör av.

Du kan inte göra något för att påverka trädets växtkraft utan bara vänta tills det vuxit till sig. När det når några meters höjd kan du försiktigt börja stamma upp det dvs du klipper bort någon av de lägsta grenarna varje år för att få fram en stam. Det kan du göra under JAS (juli, augusti, september)
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 13-08-2011, 08:24) *
Jadu, det är nog bara Bakker som är skamlösa nog att sälja ett gullregn som är 20 cm högt, säkert en glassig bild av ett stort blommande gullregn i marknadsföringen.

Jag tycker det är jättebra att man kan köpa även små plantor, förutsatt att det märks på priset då. Lätt att skicka och lätt att få med sig i bilen. Men det krävs ju att man har tålamod förstås...
Gunilla T
...och så bör man inte vara alltför gammal...

Kollade på Bakkers hemsida och ingenstans såg jag att det informeras om vilken storlek buskarna och träden har vid försäljning thumbdown.gif
Shabbadang
Hur som helst: gullregn växer snabbt, även på mager mark (som de gilla bäst). De samlar sitt eget kväve. Tror inte att du ska behöva vänta "många" år innan det börjar blomma. Gullregn är buskformiga, så enklast är att låta dem växa som de vill. Om man sparar en stam endast, så får man räkna med att klippa rotskott varje år.
Gunilla T
För 6 år sedan planterade jag 4 st. gullregn ca 120 höga. De fick olika växtmiljöer eftersom jag utgick från att gullregn klarar det mesta, även torka. Idag är det endast en av plantorna som vuxit till sig något så när och som jag kunnat stamma upp och det är den som står i trädgården i god och fuktig trädgårdsjord. De övriga lever men har inte vuxit mycket.

Ingen har ännu blommat...
Huggorm
I princip inga träd eller buskar föredrar mager och torr mark, men vissa uthärdar det bättre än andra.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 14-08-2011, 18:42) *
I princip inga träd eller buskar föredrar mager och torr mark, men vissa uthärdar det bättre än andra.

Ja, bra uttryckt!
nutteman
Tack alla gulliga för Era svar!! Ja det stämmer att på bilden i Bakkers katalog så var väldigt blommande och väldigt tjusigt. Föll för detta direkt! Dock utlovade de att "trädet" skulle vara minst en meter vid leverans. När mitt "träd" kom så var det alltså 20 cm..de skrev på en lapp att "trädet" var litet men höll samma kvalité som det utlovade.
Jag bryr som Ni skriver alltså inte om att klippa det, men hur ska det då klara vintern?? Det är sååå skört. Är rädd att snön kommer att bryta sönder det totalt=( Tilläggas bör också att priset var för ett "stort träd" runt 300 kr.
Anne-Marie
Whiskuchi
Det hade jag skickat tillbaka med vändande post, vilket lurendrejeri! thumbdown.gif
Gunilla T
CITAT (nutteman @ 15-08-2011, 14:27) *
Tack alla gulliga för Era svar!! Ja det stämmer att på bilden i Bakkers katalog så var väldigt blommande och väldigt tjusigt. Föll för detta direkt! Dock utlovade de att "trädet" skulle vara minst en meter vid leverans. När mitt "träd" kom så var det alltså 20 cm..de skrev på en lapp att "trädet" var litet men höll samma kvalité som det utlovade.
Jag bryr som Ni skriver alltså inte om att klippa det, men hur ska det då klara vintern?? Det är sååå skört. Är rädd att snön kommer att bryta sönder det totalt=( Tilläggas bör också att priset var för ett "stort träd" runt 300 kr.
Anne-Marie

Tyvärr så har du blivit lurad av Bakkers men det är ju försent att skicka tillbaka. Föga tröst men det är såhär försäljningen går till - glassiga och manipulerade bilder i katalogerna och de vänder sig till nybörjare - du är långt ifrån ensam men det hjälper inte så mycket...

Att påstå det som dom gjorde till dig är ren lögn. Det handlar inte om vilken kvalité trädet har - när man köper ett träd är den helt övervägande kostnaden vilken höjd trädet har. Man betalar för skötsel och omvårdnad och ett träd som vuxit i 5 år är alltså mycket dyrare än en liten planta på 2 dm som knappt har medfört några kostnader alls!!

Det du kan göra för ditt gullregn är att stötta upp det så inte snön bryter sönder grenarna. Kan du sätta ett nät runtom kanske? Hönsnät eller dessa gröna nät som är ganska stabila. Jag använder dem runt växter som har svårt att stå själva på sommaren...
Huggorm
Det är svårt att få ett rangligt träd att staga upp sig själv. Stöttar man det så skapar det inte själv grövre ved, och stöttar man det inte så riskerar man att det välter. När det gäller snö, så är det lättaste att gå ut och skaka av när det snöar tung blötsnö. Men vad skall man göra när nästa sommar kommer, och relativt tunga löv kommer, som dessutom utgör ett bra vindfång?

En lösning kan ändå vara att beskära. Tar man av en bit på höjden, så blir ju genast hävstångseffekten mildare. Man riskerar dock att få ett ännu mera buskigt utseende då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon