Full version: Äggförslag?
amaira
Vad kan det här vara för ägg? Alldeles ensamt, på ett blad av min druvfläderbuske.

Bärfis/skinnbagge är det inte. Deras är mindre, finns i grupp, och kläcks genom ett lock överst på ägget. Detta ägg har kläckts i botten. Jag har inte en enda idé om vad det kan tänkas vara.

Det är så stort. Och det är "locket" som sitter fast i bladet.
Gossen Ruda
Ingen aning men det var en fin bild.
amaira
Tack. Vid närmare eftertanke förstår jag ju, att det inte är ett ägg utan en tom puppa. Det finns ingen insekt så stor att den kan klämma ur sig ett sådant här ägg, och inte heller någon fågel som kan fixa så här små ägg.
Någon som kan lista ut, eller gissa, på vad det kan vara för insekt som krupit ut ur det här?
Orkidétjuven
Inte dag eller nattfjärils larv som krypit ut=?
amaira
Tack för ditt förslag Orkidetjuven. smile.gif

Fjärilspuppor ser inte ut på det viset. De kan se lite olika ut, beroende på om de är häng- eller gördelpuppor, eller ligger i marken. Deras kroppar är avlånga, och lämnar en mer avlång puppa. Detta jag fotat är ett mysterium, det är runt och cylinderformat utan mönster på. Fattar nada.

Nå, förr eller senare får jag reda på det, ska börja fråga runt bland entomologer när jag träffar dem. smile.gif
Jag är ju inte ens säker på att det är en puppa, det är min gissning.
Gossen Ruda
Det kan nog bara vara ett ägg, ingen puppa ser ut så. Fjärilsägg brukar kläckas så fast tvärtom, locket sitter överst. Något närmare förslag har jag inte, jag är ingen äggspert.
amaira
Ja, jag vet varken ut eller in. Den är alltså 8 mm hög!!! (med locket på plats) Men visst ser det mer ut som ett ägg än en puppa, men VAD kan klämma ur sig ett så stort ägg?? confused.gif
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 17-08-2011, 09:25) *
Ja, jag vet varken ut eller in. Den är alltså 8 mm hög!!! (med locket på plats) Men visst ser det mer ut som ett ägg än en puppa, men VAD kan klämma ur sig ett så stort ägg?? confused.gif

Ingen fjäril iaf. Jag har sett en del ägg men exempelvis 2 mm är STORT i fjärilsäggvärlden. Inte ens stora sniglar lägger så här stora ägg. Jag grubblar vidare.
amaira

Mysteriet löst! Och ersatt med stor förundran.

Såhär skriver entomologen och flugexperten Ingemar Struwe (som brukar kunna svara på alla mina frågor):

CITAT
Din som vanligt vackra bild av fenomenet denna gång visar en kläckt puppa. Så här ser många flugpuppor ut med det typiska locket. Tänk om man kunde knäcka ett frukostägg så vackert! Vilken flugfamilj det kan ha rört sig om kan jag däremot inte säga mera om.

Jag hade inte den blekaste aning! Jag som är så flugintresserad, så det kan bli. Men NU vet jag! biggrin.gif
Gossen Ruda
CITAT (amaira @ 20-08-2011, 11:10) *
Mysteriet löst! Och ersatt med stor förundran.

Såhär skriver entomologen och flugexperten Ingemar Struwe (som brukar kunna svara på alla mina frågor):
Jag hade inte den blekaste aning! Jag som är så flugintresserad, så det kan bli. Men NU vet jag! biggrin.gif

Världen är full av nya upptäckter. biggrin.gif Fast skall man vara petnoga heter det nog puparium med flugpuppan liggande inuti. Om jag kommer ihåg rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon