Jag kan absolut ingenting om tulpaner, så behöver er hjälp.
Har tänkt bygga två låga lådor som rabatter på min uteplats, 140 långa och ca 50cm breda. Djupet är jag lite osäker på, hur djupt behöver tulpaner (och ev liljor?)
När ska jag sätt tulpanlökarna? Behöver jag tänka på något extra när jag har dom i lådor istället för i en riktig rabatt?
Har förstått det som att olika sorter blommar vid olika tider. Kan man sätta lökar av båda sorter för att få en långt blommande rabatt, eller ska jag sätta lökarna vid olika tider?
Hoppas hitta lila och vita tulpaner.
Kan jag även sätta dit påskliljor, eller bör jag ha dom för sig? Blommar dom innan eller efter tulpaner?
Tacksam för svar!
Mårbacka
13-08-2011, 19:30
Tulpanlökar börjar säljas snart. Om ca en månad kan du köpa och plantera. Man planterar på hösten, blommar på våren.
Det finns olika sorter ja. Du kan plantera olika sorter tillsammans och de blommar vid olika tidpunkter. Det står oftast om de är tidig- respektive senblommande.
ingrids
14-08-2011, 18:30
Mindre djup än 30 cm är nog inte att rekommendera, inte om du vill ha liljor också. Skillnaden mellan tulpaner och påskliljor är att påskliljorna med större sannolikhet kommer tillbaka år efter år medan många räknar tulpaner som ettåriga. Sagt på ett annat sätt - för att få tulpaner att återkomma behöver man endera pyssla eller välja sina sorter med omsorg. En vit pålitlig sort är Purissima, kan dock ingen lila långlivad sort på rak arm.
Ursäkta att jag hoppar in så här, men jag har också en liten fråga om tulpaner..
De tulpaner som behöver extra omvårdnad, räcker det att man tar lite benmjöl över dem varje år, eller vad ska man helst göra för att få behålla dem år efter år?
Tack för svaret ingrids, gjorde mig mycket klokare. Ska titta på Purissima, annars känns det inte jätteviktigt att dom återkommer, då kan man putta ner något nytt till året efter, variation förnöjer!
Gunilla T
14-08-2011, 19:36
CITAT (IreneH @ 14-08-2011, 20:18)

eller vad ska man helst göra för att få behålla dem år efter år?
Plantera botaniska tulpaner, de återkommer.
kerstin z5-6
14-08-2011, 19:43
srtena Apeldorn brukar vara trogna med..

Allt beror på var du bor.Tulpaner i låda skulle aldrig gå hos mej, men i z4 o lägre är de helt ok
Jag bor i zon 3 så jag hoppas det ska gå bra.
Har tittat på Calgary (vita) som inte är så höga och som enligt den hemsidan ska fungera bra i lådor. De lila var lite högre, men också passande för lådor, dom heter Purple Prince.
Frågan är hur många lökar jag behöver. Med hur stort avstånd ska man sätta lökarna?
ingrids
15-08-2011, 08:05
10 cm eller strax under brukar vara lagom avstånd. Hur många lökar du behöver handlar om ifall du vill fylla hela lådan eller sätta flera grupper på mellan 7 och 20 tulpaner och hur tätt du vill ha mellan grupperna.
IreneH: De tulpaner som behöver "pyssel" som jag tänkte på är de som verkligen kräver sommartorka för att komma igen. Då får man helt enkelt kompensera för den halvregniga svenska sommaren. Har man dem i kruka kan man ställa hela krukan under ett takutsprång eller i ett skjul eller garagare eller så. Har man dem i rabatten kan man behöva lökkorg och lyfta upp dem när bladen vissnat och ställa torrt.
Anette Nordlund
23-03-2012, 12:31
... slöheten bedrog visheten och jag har förvarat mina lökar (tulpaner, snödroppar och narcisser) i sin köpeförpackning i en låda i förrådet , ca 15 grader varmt, hela vinterna.
Jag har nu planterat ut dom i krukor men måste säga att jag känner mig orolig för att dom torkat bort helt o att det inte kommer att bli något...
Vet ni om jag sumpat alltihop - eller kommer jag faktiskt att få tulpaner till våren i mina krukor...
Jag väntar o ser... men vet någon om det är helt kört...
ingrids
23-03-2012, 14:39
Vad jag vet behöver vårlökar en köldperiod för att vakna, dvs de måst ha haft vinter. Har våren inte kommit så långt hos dig kan tre veckor ute om det inte är för varmt räcka som vinter men med den takt våren kommer kanske kylskåp är bättre. Tulpaner i kruka kan man ju ställa in i kylskåpet för att driva, narcisser vet jag inte om det går med. Snödroppar är ökända för att vara kinkiga och du ska ha tur om de fortfarande har växtkraft, många rekommenderar att man köper dem "in the green", alltså blommande i kruka, just för att knölen så fort blir dålig.
Anette Nordlund
23-03-2012, 15:01
... man kan undra varför jag aldrig la in dom i kylskåpet... nu står dom i krukor! Jag vill ha vår men hoppas på en riktigt risig 1 april... gärna lite hagel o nollgradigt... någon dag eller två.. ;-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.