Holmfrid
13-08-2011, 14:01
Jag vill gärna veta lite mer om Potentilla Alba. Växtsätt, jordmån om den går att fröså? Är den perenn? Är den släkt med potentilla , den vanliga ölandstoken som ju finns i fler färger? Jag bor i zon 1 är den lämplig här nere i Skåne?
Ja lite av varje. Har sökt på nätet, men sååå dåliga svar och beskrivningar.
126477762_1.jpg
malarmaster
13-08-2011, 15:05
släktet potentilla är stort o här hittar du förutom ölandstok,fingerörter (finns massa olika sorter),smultron o jordgubbar.
just alba,vit fingerört blir 10 cm hög o gillar väldränerad näringsrik jord.gillar sol men går också bra i halvskugga,just det är kanske mer aktuellt för de färgade sorterna då blomfärgen annars bleks i starkt solsken.går utmärkt i zon 1.
har du upptäckt fingerörterna är det risk att du skaffar fler. det är utmärkta trädgårdsväxter o finns i massa olika färger,själv har jag ett tiotal olika sorter + massa ölandstok i allt från blekgul till tomatröd.
skulle gärna haft fler men då min trädgård blir skuggigare för varje år har jag koncentrerat mig på annat,det finns ju att välja på om man letar växter. Ulf
Eva i Skåne
13-08-2011, 15:18
Jag har en vit fingerört som jag frösått för några år sedan. Min blir 40-50cm hög. Trivs utmärkt i Skåne zon 2.
Eva 33c
13-08-2011, 15:29
Frågan är lite vad du tänker på när du skriver Potentilla 'Alba'...
Potentilla alba (utan fnuttar runt alba) är en egen art i fingerörtsläktet. Den blir som redan skrivits ca 15cm hög. Jag sådde den i år med frön från trädgårdsamatörerna men misstänker att jag fått nån annan potentilla i stället....
Sen finns det andra potentillor som har vita blommor. En är P rupestris och den blir 30-60 cm beroende på läge hos mig.
Potentilla-släktet innehåller alltså både buskar och örter.
Ölandstoken heter P fruticosa och där finns bla en vit sort som skrivs Potentilla fruticosa 'Alba'.
Holmfrid
13-08-2011, 15:48
Tack så mycket! Nu börjar det klarna Den potentilla jag tänkte på är alltså en ört (mycket fin dessutom) Jag tycker mycket om deras ganska långa blommningstid. Nu skall jag fördjupa mig mer i ämnet Potentillor.
Tack och Trevlig Helg!
Alexander-VG-zon3
13-08-2011, 17:48
CITAT (malarmaster @ 13-08-2011, 16:05)

släktet potentilla är stort o här hittar du förutom ölandstok,fingerörter (finns massa olika sorter),smultron o jordgubbar.
Jordgubbe och smultron heter Fragaria nu.
Holmfrid
13-08-2011, 18:38
Hadde Noll koll!
Piccante
13-08-2011, 19:35
och Ölandstok heter i Svensk flora Dasiphora fruticosa
Eva 33c
14-08-2011, 07:23
"Svensk flora" - syftar du på någon bok då? i SKUD heter den i alla fall potentilla med Dasiphora som synonym. hade aldrig hört det namnet förut, men du menar inte att den har bytt namn?
Bara nyfiken.
Piccante
14-08-2011, 09:53
CITAT (Eva 33c @ 14-08-2011, 08:23)

"Svensk flora" - syftar du på någon bok då? i SKUD heter den i alla fall potentilla med Dasiphora som synonym. hade aldrig hört det namnet förut, men du menar inte att den har bytt namn?
Bara nyfiken.
Jag dyftade på Krok & Almquist Svensk Flora. SKUD håller fast vid Potentilla medan andra källor bryter ur toksläktet och för dom till Dasiphora sedan en studie 2003 visade att de skiljer sig genetiskt från fingerörterna (Potentilla).
Eva 33c
14-08-2011, 10:24
Tack, intressant. Men alltid lite jobbigt för minnet när saker byter namn...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.