Full version: Klockranka och vädd
Eva i Skåne
Sådde min tredje omgång fröer idag, klockranka, petunia, lila praktsalvia, balsamin, vädd och gycklare.
Jag har kastat mina gamla självskördade fröer från gycklare om de nu kanske var omogna vid skörd som Kerstin kanske trodde och har sått av en nyinköpt påse rolleyes.gif .

Blommar vädden i år?

På klockrankans påse stod att man gärna kunde blötlägga dem några timmar före sådd. Jo, det gjorde jag, men det var några läskiga slemmiga klumpar unsure.gif det blev av dem efter blötläggning. Så grunt stod det. Det har jag gjort, men ska fröna ligga platt eller stå upp? Jag har lagt dem och strött lite jord över.
kerstin z5-6
Har just fått upp Scabiosa Isacc House -vädd
Tidigare såomgångar haft den ganska svalt , med klent och långsamt groresultat
Nu vid ytlig sådd , utan täckning alls med varmare ,ca 20 har i stort sett 100 % grott inom 1 vecka smile.gif
har du tur kan den nog ge ett par blommor i år
Den ska delas ofta vartannat år för att må bra
Klockrankan är lätt att övervintra som krukväxt
Unn
Jag tror att det beror på vad det är för vädd. Har för mig att jag såg ettårig sådan hos Weibulls, den som ser ut som små pappersbollar i lite grön/gammalrosa nyans?
Kika om den har något efternamn efter scabiosa!
Unn

Oj, jag glömde ju att citera din fråga om vädden blommar i år - det var det jag syftade på wacko.gif smile.gif
Emser
vaddå vädd? wacko.gif blink.gif huh.gif
kerstin z5-6
Scabiosa Vädd biggrin.gif
MRLINDELL
Klockrankan kommer att bli fin! En av de trevligaste klängväxter jag sett.
Eva i Skåne
Min vädd heter "scabiosa caucasica pincushion".
kerstin z5-6
Då blommar den om du har tur i augusti -det gjorde min i fjol efter sådd samma år -en söt låg Scabiosa perenn tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon