Holmfrid
Hej! Har adopterat en mellanpudelhanne. Ca 8 år. Jättesnäll och trevlig MEN mycket otrevlig mot andra hundar! Vad Göra???Sitter som klistrad och ser Cezar Milans Tv-program. Men pudelen uppför sig ILLA.
TaXamförsvar.
herkules
se till att du är roligare än att käfta med andra hundar, ligg hela tiden ett steg före, förmodar att hunden du tagit är osäker i ett nytt hem, nytt område mm. ceasar millan är skit för övrigt.
tycker jag.
Holmfrid
Jovisst, godis i fickan och framåt.Nej. inget osäkert hem. jag känner hans mor och far.(hundens) Nej, Jag tycker att ceasar har mycket att komma med.Använder inte rullkoppel-
fridasj
CITAT (Holmfrid @ 13-08-2011, 19:05) *
Hej! Har adopterat en mellanpudelhanne. Ca 8 år. Jättesnäll och trevlig MEN mycket otrevlig mot andra hundar! Vad Göra???Sitter som klistrad och ser Cezar Milans Tv-program. Men pudelen uppför sig ILLA.
TaXamförsvar.

Exakt vad betyder "mycket otrevlig"? Hur beteer han sig? Är det mot alla hundar oavsett storlek och kön? Gjorde han likadant i sitt förra hem?
HelénE
Håller med herkules, Ceasar är skit.
Hunden är mest troligt osäker på hundmöten och andra hundar. Du behöver bygga upp en bra relation med hunden för att kunna visa den att DU kan hantera hundmötena och det gör du inte med Ceasars metoder.

Mitt råd är att leta en bra hundinstruktör här: http://www.immi.nu/ eller söka dig till närmaste Brukshunklubb www.sbk.nu Att ge råd för sånt här på nätet när man inte ens sett hunden och ägaren är vanskligt.

Jag har inte nån pudel men känner till några och det är i mitt tycke inte helt ovanligt att de är lite stirriga och lätt blir osäkra och skäller/morrar åt ex andra hundar eller folk. Problemet är att hundägarna till dessa hundar verkar tycka att de har ju bara en liten pudel så den behöver inte gå kurs eller sökas någon tränare för.

Jag ska dock ge dig ett råd: När ni möter hundar så koncentrera dig på att bara passera förbi, utan att säga något. Om det går öka avståndet, gå i en båge runt eller liknande. (Däremot vänd inte och byt väg). Var tyst.
Ju mer du låter, tex. försöker säga till hunden att vara tyst, eller göra såna där Ceasarljud Tjjjjj, ju mer förstärker du för hunden att den andra hunden faktiskt är nåt att bry sig i. Du kan alltås genom att själv agera säkert och vara tyst förbättra beteendet, men det behövs säkert mer än så varför jag tycker du ska leta reda på en bra instruktör. Det kan räcka med att träffas ett par gånger för att få bra ordning på problemet.

Helén
Bettis
väldigt svårt att säga något utan att ha sett hur hunden uppför sig, kan vara en massa olika orsaker till att den gör som den gör, jag har själv bl.a två dvärgpudlar som inte är stirriga eller osäkra dom skäller/morrar inte åt andra hundar eller folk heller. Med det vill jag säga att bara för att det är en pudel så behöver inte alla pudlar vara lika!!!! Ceasars metoder ska du nog ta med en nypa salt.
Anki på Öland
Har också haft en pudel som blev 12 år och jag nog knappt hörde skälla en enda gång - fast jag köpte min.....
merlin68
När ett beteende har manifesterat sig krävs uthållighet av ägaren. Mitt bästa råd är att när ni möter en annan hund att gå i en vid båge runt det andra "ekipaget". Din hund ska gå på den sidan om dig som är längst bort från den andra hunden. Beröm inte din hund när den har varit duktig och passerat utan att skälla/göra utfall utan låtsas som ingenting. Successivt under flera veckor ev månader minskar du ner på "bågen" tills ni klarar att möta andra hundar på en raksträcka utan att din hund får spel. Låt aldrig hunden gå framför dig i flexikoppel för då tror den att den är bossen och behöver skydda dig = gör utfall. Träffar gärna snälla lugna hundkompisar som han kan leka med i okopplat tillstånd. När hundar möts lösa (båda är lösa) händer det mycket sällan att det blir bråk på riktigt. Hälsningar merlin
myy
Jag har en mellanpudel, som jag av olika skäl inte aktiverat på rätt sätt i perioder. Eftersom pudeln är rankad som nr 2 efter border collien på läraktighetslistan och som border collien har högt aktivitetsbehov blir den lätt frustrerad och "stirrig" om man inte hanterar den rätt. Det gäller åtminstone min lilla fröken.

Hon kan morra åt främmande hundar, skälla ut besökare, reta våra katter, tömma sophinken och skrämma barn. Om det inte erbjuds alternativ då. I hennes fall är lösningen ofta att hon får hjälpa mig att bära tidningen på väg hem från brevlådan. Att småbarn som kommer på besök får en näve Frolic och uppmanas att träna hunden, att besökare sätter hunden i knät etc. När vi går kurs någon gång ibland är hon alltid den mest väluppfostrade och beundrade hunden. Lite försiktig, men inte stirrig. För aktivitet är kul!

Att lyckas med ett uppdrag (och pudlar har lätt för att lyckas) ger självförtroende och motverkar dåligt uppförande. Det gäller alla hundar, men pudlar kräver en hel del. Å andra sidan är all aktivitet kul! Spåra, lek, kampa, trix, lydnad, agility, sök. På det bara!

Lycka till!
Holmfrid
Tusen Tack för alla tips! Hundens och min bekanskap är ju ganska kort och jag skall nog ha mer tålamod.
Ha en bra vecka!
Samsara
CITAT (Holmfrid @ 13-08-2011, 19:53) *
inget osäkert hem.

Osäkert hem är ju ert hem då det är nytt för hunden, det kan ta tid för hunden att komma till ro hos just er. Cesar Milan är inget att se på eller att lära sig av.
Ta tid och lär känna hunden och hunden ska lära känna er, gör roliga aktiviteter och stressa inte nu i början. Så klart måste ni ta tag i problemen men glöm inte att ha roligt också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon