Full version: Vad är detta?
trädgårdsnjutan
Jag har 2 växter i trädgården som jag inte vet vad det är.
I min rosrabett har det växt upp ett litet träd som jag undrar
vad det är. Svärfar trodde att det kanske var klarbär.
Stammen är lite rödaktig.
Den andra växten växte upp bland mina plattor under
mitt planteringsbord.
Är det någon som kan svara på vad det är för växter?
Bengt i Särö
Jag tror det är en FLÄDER med tanke på fröspridningen.
Jultorpet
CITAT (Bengt i Särö @ 13-08-2011, 22:24) *
Jag tror det är en FLÄDER med tanke på fröspridningen.

Ja, första bilden tycker jag också ser ut som fläder. Andra bilden är för liten för att man ska se vad det är men någon sorts Prunus skulle det kunna vara.
trädgårdsnjutan

Det vore ju festligt om det var en fläder... jag köpte en för 4 år sedan och den har bara en liten spretig kvist och den vill ingenting alls och den betalade jag dyra pengar för.... Tack så mycket för svaret. Då sätter jag nog den här bredvid så får vi se vad det blir. Tycker det är så spännande med allt som kommer upp som man inte har en aning om. Återigen, tack, har funderat i flera år.

tummenupp.gif
trädgårdsnjutan
Jag tror nog också att det är en prunus. Jag har googlat och sett bilder och det stämmer helt exakt. Tack för tipset. Ska spara bägge plantorna och de de plats i min trädgård. Flädern växte upp mellan mina plattor så den är nog mer viljestark än den jag har köpt. Tack än en gång!
varghem
förmodligen giftfläder ju.... inget att spara på inte
Eva 33c
Giftfläder heter också druvfläder (sambucus racemosa), vilket låter mycket trevligare. Det är en buske jag gillar mycket, fåglarna har planterat dem lite här och där i trädgården. De har ett vackert mörkt bladutspring på våren och sen blir det gulaktiga blommor och vackra röda bär. Inget att göra saft på förstås, men vacker att de på är den, och ofta gratis dessutom tummenupp.gif
Jultorpet
CITAT (varghem @ 14-08-2011, 15:25) *
förmodligen giftfläder ju.... inget att spara på inte

Som sagt, druvfläder troligen, men de är snygga fast de är giftiga.
Robbanp
Det diskuteras väl i och för sig fortfarande huruvida druvflädern verkligen är giftig eller ej. Oavsett så är det väl dumt att koka saft på den...

Och, jo, det är nog vad det är. Den andra kan jag knappt se att det är en växt på den lilla bilden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon