Full version: vinterförvarning...
crilles
hej
vilka olika saker kan man förvara tillsammans ?
kan gurkan och tomaterna ligga tillsammans med morötter och potatis ??
gul lök ??

någon som vet hur det funkar ??

pelle
RB9310
I kylskåpet? Gurka och tomater lär ju inte funka så bra tillsammans. Vet att tomater inte ska förvaras tillsammans med t ex gurka, dill, blomkål och morötter. Tomater alstrar etylengas vilken gör att gurkan och morötterna lätt blir sega, dillen slokar och blomkålen ändrar färg och torkar. Lök däremot blir mildare i smaken och omogna avokador mognar snabbare.

Samma fenomen som med tomater gäller även röd paprika, äpplen och päron.

Är nybörjare så det finns säkert dom som vet bättre... Har bara hållit på i ca 4 veckor smile.gif
crilles
kylskåp är bra, till vissa saker...

lök, potatis, morötter bör funka att förvara svalt med hög luftfuktighet, kylskåpet är för torrt.
äpplen, gurka, avger dom gaser som förstör rotsaker ??

sallad ?? funkar det i en jordkällare ?

jag är åsso en nybörgare

odlar lite för husbehov och avkoppling

fast gräva å sånt, var är avkopplingen ??? wink.gif
*Stintan*
Tomater, gurka och sallad kan man ju inte lagra och vinterförvara.
Lök ska inte förvaras i hög luftfuktighet utan den hänger man lämpligen upp i en kasse som får hänga luftigt, mörkt och frostfritt.
Morötter, potatis, palsternacka, kål, rödbetor och andra rotfrukter trivs jättebra i jordkällaren. Äpplen avger etylengas och bör lagras frostfritt för sig, alternativt att man förpackar dom i plastpåsar så dom inte förstör annat i källaren.

Tomater kan man göra tomatsås eller annat av och frysa in. Gurka kan man lägga in och konservera men sallad är en färskvara.
rosita
Fast om man har många gröna tomater som måste in innan frost, så kan man lagra dem i svalen, så mognar de efterhand.
*Stintan*
CITAT (rosita @ 14-08-2011, 10:06) *
Fast om man har många gröna tomater som måste in innan frost, så kan man lagra dem i svalen, så mognar de efterhand.

Går lika bra att lägga dom på fönsterbrädan eller så kan man sylta dom det är gott.
fvd
Tomater kan man mosa lite lätt i en as k och frysa i n. Dill och persilja a klipper jag smått och öser med sked i matlagningen. Basilika fryser jag som den är i lagom portioner. Allt detta bidrar till härliga dofter i köket även på vintern. Squach och morötter förväller jag och fryser in i portioner. På den tiden jag odlade potatis förvällde jag och frös jag in de minsta, serverade dem på julbordet med dill.
crilles
jag har simmat runt lite på nätet och undrar nu...
Gul / röd lök... kan man förvara dessa i en jordkällare tillsammans med potatis, morötter, palsternacka, kål, rödbetor mm, mm

eller vad händer med löken ???
Eva i Västerås
Löken förvaras bäst bra mycket torrare än rotsakerna. Det behöver inte vara så kallt heller.
Viktigast är att det är torrt och att temperaturen är jämn. Kraftiga temperaturväxlingar får löken att tro att det är vår och den ska börja växa.
Jag har lök och framför allt vitlök i skafferiet. Där är lite svalare än köket, men inte så mycket. Luftigt förvarat (i papperspåsar) håller det sig till våren.
*Stintan*
CITAT (crilles @ 14-08-2011, 21:14) *
jag har simmat runt lite på nätet och undrar nu...
Gul / röd lök... kan man förvara dessa i en jordkällare tillsammans med potatis, morötter, palsternacka, kål, rödbetor mm, mm

eller vad händer med löken ???

Som jag svarade förut så bör lök förvaras torrare än rotsakerna, alltså inte i jordkällaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon