Jag har tagit livet av några stycken genom åren. Ibland överlever de någon säsong och försvinner sedan. Nu har jag en som överlevt två säsonger men den utvecklas inte. I år köpte jag en igen som den obotliga optimist jag är. Efter de två första frågade jag på plantskolan hur jag skulle göra, damen svarade att vi talar alltid om för våra kunder att de måste stå skyddat vilket de inte hade gjort. Då tänkte jag att då kommer det att gå bra nu för jag har gott om skyddade ställen. Tyvärr gör det inte det. Har ni några råd att ge mig ?
Alexander-VG-zon3
14-08-2011, 13:02
Nära väggen i ett soligt och varmt läge i luckerjord (har du lerjord sätt den upphöjt), plantera ca 10-15cm djupare i jorden än vad den står i krukan, och täckt mot tjäle till vintern exempelvis en rejäl hög med löv. Och snön som ev kommer skotta över även under mildperioder (dvs låt snön inte smälta undan). Plantera precis strax efter sista frostnatten varit på våren.
Vid väggen väldigt vindskyddat står de men inte soligt. Jag får lista ut ett bra ställe och ev bygga och omorganisera lite, Tack för bra tips mitt hopp har återkommit.
ingrids
14-08-2011, 18:20
Stötte på en kvinna som gräver upp den på hösten och övervintrar roten som en dahlia och planterar den igen på våren. Har fått det att funka flera år i zon 5 enligt egen uppgift. Om Flaxxs råd inte heller funkar kanske frostfri övervintring kan vara värt att testa?
kerstin z5-6
14-08-2011, 18:41
Flytta till bättre zon?

har aldrig haft dem mer än 2 år..de har en gräns mellan z3-4 verkar det som ..bara sånt man får ta tydligen
Alexander-VG-zon3
14-08-2011, 18:46
CITAT (fvd @ 14-08-2011, 16:09)

Vid väggen väldigt vindskyddat står de men inte soligt. Jag får lista ut ett bra ställe och ev bygga och omorganisera lite, Tack för bra tips mitt hopp har återkommit.
Ser att du bor i zon 1, det borde inte vara något problem där. Dock kan dom frysa ner även där i kalla vintrar och komma igång sent.
Men sol och värme vill dom ha. Och luckerjord.
kerstin z5-6
14-08-2011, 19:16
Bor du i z 1 bör du fixa den..men välj plats noggrannt som Flaxxs beskriver
Jag ser att på mina kan man bli lite lurad då dom kommer igång väldigt sent, typ midsommar först! Hade helt glömt en vit Profusion och så dök den upp långt senare i juli först, i zon 3 med mycket sandjord.
Monarda
14-08-2011, 21:40
Här i zon 4 fryser den ner varje vinter men kommer igång och blommar varje år i juli/augusti.
Tyvärr vet jag inte vad sorten heter.
[attachment=63931:P8141513.jpg]
Alexander-VG-zon3
14-08-2011, 21:48
CITAT (Monarda @ 14-08-2011, 22:40)

Här i zon 4 fryser den ner varje vinter men kommer igång och blommar varje år i juli/augusti.
Tyvärr vet jag inte vad sorten heter.
[attachment=63931:P8141513.jpg]
Är inte det en sommarbuddleja -Buddleja alternifolia ?
Den är mycket härdigare (till zon 3-4) blommar dock på fjolåretsgrenar.
Men det kan ju inte vara den om den fryser ner och blommar, men det där med bollarna är ju annars typisk för den.
Vacker buddleja ändå vad det nu kan vara för sort.
Alexander-VG-zon3
14-08-2011, 21:54
Tusen tack för alla svar. Jag skall gräva ner dem lite djupare och täcka bättre inför vintern. Till våren flyttar jag dem till ett bättre ställe så borde det ju gå. Jag är ju bortskämd eftersom jag bor här nere. Vi behöver i regel inte anstränga oss lika mycket. Jag funderade just på hur stora de kan bli men det klarnar ju när ni säger att de fryser ner varje år. Vinterförvaring känns inte som jag orkar då måste jag nerför en källartrappa först,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.