tinnolin
Hejsan!

Jag vill utöka mitt odlingsland och har täckt en del av gräsmattan men plast för att stävja ogrästillväxten något nu när det är som frodigast. Nu undrar jag om någon med erfarenhet skulle vilja ge lite input på den plan jag knåpat på. Jag tänkte nu till hösten lägga tidningspapper i botten, sedan ENSILAGE ovanpå detta, kompost och lite jord och direktså olika typer av gröngödning. Vad tror ni om detta? Jag har inte hört talas om att någon använt sig av ensilage för anläggning av nya bäddar, och är därför villrådig. Tanken var att det ju är tyngre än vanlig halm eller hö och inte skulle vara så vindkänsligt. Har någon gjort såhär tidigare? Jag odlar ekologiskt och funderar också om det vore olämpligt för jorden med ensilage pga syrahalt eller rester av besprutning. Vore så glad och tacksam för tips om nån har lite tid över!
Piccante
Gräs besprutas väldigt sällan så ur den synpunkten är inte ensilage sämre än hö eller halm (vilken säkert har sprutats). Däremot ger det mkt kväve när det bränner och väldigt ofta växer det upp ogräs ur gammalt ensilage. Värmen o näringen verkar väcka de flesta fröogräs.
tinnolin
Tack för svar! Då får jag tänka ut nåt annat att lägga i botten. Kan någon rekommendera material som inte innehåller frö? Någon som har bra erfarenheter av visst material? Jag grubblar på tills vidare.. idea.gif
Eva i Västerås
Jag kommer inte på något annat än fabrikstillverkad jord som INTE innehåller ogräsfrön.
Det är nog lika bra att köra med ensilage och rensa ordentligt första sommaren.
Det låter som ett alldeles utmärkt jordmaterial.
Varkenoch
Ensilage längst ner i bädden bör inte vara några problem alls, tvärtom. Ogräsfrön finns alltid, eller blåser in, så det kvittar ur den synpunkten. Om du täcker ensilaget med minst tjugo centimeter annat organiskt material så kommer majoriteten av ogräset som kommer upp att inte komma från ensilaget. Om du täckodlar kommer du också att kväva en hel del av ogräs, både från jorden och från luften.

Har du ensilage så använd ensilage!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon