merlin68
Såg en bok på bibilioteket om feng shui i trädgården. Någon som har en sådan trädgård eller en Feng Shui hörna i sin trädgård? w00t.gif
Överbölingen
En idé, men det är inte helt lätt att tanke, idé eller vision skall falla in i ett östligt tankesätt. Kalla det för vad du vill. Det verkar vara en sund tanke bakom. Men...

När huset står där det blev byggt. När vi började trädgårdera pga misslyckad potatisodling och skapade trädgården i fel ända. Då är det inte helt lätt att skapa enligt Feng Shui. Trots att hustrun har ritat in alla hans fält. Men det finns en gnutta av tanken bakom i alla fall om än inte i mästarens ordning.

Den faktor som hindrar mest i utvecklingen av visionerna är ekonomin. Om vi bortser från det grundläggande som jag lärde mig när jag i mitten på70-talet byggde vår villa, dvs "den som gräver en grop åt andra skall ha betalt!". Samma sak med virke och brädor. Utför jag inte aktiviteten själv så kostar det kosing. Och är man pensionär...

Men trots alltså ligger det mycket i F S påståenden. Fundera utan förutfattade meningar. Då finner du små korn av verkligt värde.
mamamaggan
Har inte läst den boken och heller inte något annat i ämnet . Har en uppfattning om att det går ut på att man ska rensa / möblera på ett visst sätt för att finna ro .

Kom genast att tänka på en sak . För flera år sedan såg jag en så vacker trädgårdsbänk , ingen dussinvara utan skapad av en smed.

Den kostade en hel del så jag hade inte råd att köpa den och smeden flyttade vidare utan att jag vet vart.

På försommaren fick vi en summa pengar , egenltigen ersättning för min mans handikapp p g a misstag i vården / nuvarande sjukskrivningsregler , och nu håller bänkprojektet att bli verklighet.

Själva sitsen är en svart rustik granitskiva och så har jag hittat en ny smed som håller på med en lika rustikt underrede. Inga krusiduller eller så utan enkelt för att smälta in i miljön.

Bänken ska stå på en liten upphöjning på den del av sommarsstugetomten som är så gott som orörd natur. Känner att där kan vi sitta och ta in naturen , bara njuta av stillheten och finna ro.
merlin68
Jag fattar inte åt vilket håll man ska lägga baguan. Det verkar som om husets bagua är åt ett annat håll än trädgården? Hmmm ska forska mer i det, rätt kul grej om man tar det med en nypa salt... smile.gif Har iaf fattat att gnälliga granntanten bor på tigersidan öch där rekommenderar feng shui att bygga en hög mur på den sidan whist.gif
Gossen Ruda
För min del allt hokus pokus bluff och båg. Enligt min mening finns det inga kraftlinjer, currylinjer, onda och goda krafter mm. Bara den verkligheten vi lever i och kan ta och se på.
mamamaggan
CITAT (merlin68 @ 18-08-2011, 20:57) *
Jag fattar inte åt vilket håll man ska lägga baguan. Det verkar som om husets bagua är åt ett annat håll än trädgården? Hmmm ska forska mer i det, rätt kul grej om man tar det med en nypa salt... smile.gif Har iaf fattat att gnälliga granntanten bor på tigersidan öch där rekommenderar feng shui att bygga en hög mur på den sidan whist.gif

Börja du med muren så blir det mycket bättre på en gång . naughty.gif
Anders zon 1
CITAT (Gossen Ruda @ 18-08-2011, 21:27) *
För min del allt hokus pokus bluff och båg. Enligt min mening finns det inga kraftlinjer, currylinjer, onda och goda krafter mm. Bara den verkligheten vi lever i och kan ta och se på.

Fast en nypa sanning finns det alldeles säkert i Feng Shui. Ok, håller med om att allt övernaturligt hokus pokus och pseudoförklaringar med energiflöden och allt vad det är bara är båg. Men bortser man från det så bygger säkert mycket på erfarenheter av hur vi människor upplever vår omgivning och hur vi kan påverka den upplevelsen genom att strukturera omgivningen på ett visst sätt. T ex var en dörr eller en gång mot ett hus bör vara placerad om man vill förmedla en viss känsla eller ett intryck. Inget hokus pokus med det utan det har alldeles säkert helt naturliga förklaringar som beror på hur vår hjärna fungerar och tolkar omvärlden.
Krolliljan
CITAT (merlin68 @ 14-08-2011, 16:19) *
Såg en bok på bibilioteket om feng shui i trädgården. Någon som har en sådan trädgård eller en Feng Shui hörna i sin trädgård? w00t.gif

Nej men här gav du mig en intressant kick. Tack för den. Jag håller på att bygga upp trädgården och detta var nog precis vad jag behövde.
Har beställt en bok nu på morgonen. Behövde en ny "vinkling" på mina tankar om trädgård.
thanks.gif

Gossen Ruda
CITAT (Anders zon 1 @ 18-08-2011, 23:02) *
Fast en nypa sanning finns det alldeles säkert i Feng Shui. Ok, håller med om att allt övernaturligt hokus pokus och pseudoförklaringar med energiflöden och allt vad det är bara är båg. Men bortser man från det så bygger säkert mycket på erfarenheter av hur vi människor upplever vår omgivning och hur vi kan påverka den upplevelsen genom att strukturera omgivningen på ett visst sätt. T ex var en dörr eller en gång mot ett hus bör vara placerad om man vill förmedla en viss känsla eller ett intryck. Inget hokus pokus med det utan det har alldeles säkert helt naturliga förklaringar som beror på hur vår hjärna fungerar och tolkar omvärlden.

Kan hålla med om det sista men när man säger att dörren skall stå där för pga alla positiva energier som uppstår är jag inte med längre. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
För många år sedan köpte jag en bok om feng shui, både för hemmet och trädgåden.

Min trädgård stämde rätt så bra överens med det hela men stugan eller min bostadsrätt stämmde inte alls. Inte kann jag bygga om hela stugan eller ett stort bostadsrättshus.....

Så kom en av mina döttrar på besök som även hon har läst en bok om feng shui. Efter en dag med oss i stugan tyckte hon att min trädgård var precis enligt fengshui????
Jag tyckte den var så som jag ville ha den och som jag trivdes i.......

Men gossen eftersom du inte tror på curry linjer och sånt, tror du inte heller att man kan hitta vattenådrar med slagruta?

Jag kan det, ja ja ja jag är en liten häxa yahoo.gif

Elisabeth

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon