Erna113
14-08-2011, 16:08
Hej!
Har provat att odla potatis för första gången i pallkragar.
Vi kom dock igång ganska sent så vi satte en tidigt sort som skulle kunna
ge oss skörd i aug/sep.
Allt verkade bra först när allt växte så det knakade.
Men nu har jag varit borta i 2 veckor och när jag kom tillbaka till odlingen hade all blast vissnat ner.
Kan det varit för torrt? Läste att man typ aldrig skulle behöva vattna potatis, eller kan det varit pga något angrepp?
Fortsätter potatisen att växa något utan blast eller är det lika bra att skörda allt nu?
Tack på förhand!
Eva i Västerås
14-08-2011, 18:25
Aldrig vattna gäller inte när du odlar i pallkragar. Då är du ju ovanfär markytan, och det blir ungefär som att odla i en kruka.
Det har nog varit för torrt för potatisarna.
Garden bliss
14-08-2011, 22:48
Men hur sent satte ni potatisen egentligen? Min potatisblast vissnade för säkert en månad sedan, helt normalt. Massor av potatis. Har ni kollat undertill om där är potatis?
Eva 33c
15-08-2011, 08:21
Den vanligaste orsaken till att blasten vissnar ner är potatisbladmögel. Den kommer varje år här och drabbar olika sorter olika tidigt. För det mesta har det hunnit bli potatis under i alla fall, och har man odlat resistenta sorter så drabbas inte knölarna av brunröta tros bladmöglet. När blasten är borta växer inte pottisen mer. Men man behöver inte ta upp den för det. Jorden är det bästa lagringsstället innan marken börjar frysa. Potatisen utvecklar också ett tjockare skal om den får ligga kvar en tid som gör den mer lagringsduglig sedan. Gräv upp ett stånd och se om du fått nåra knölar. Om inte, så kommer det nya år att odla på.
Potatisbladmögel orsakas av en svamp och den övervintrar i kvarlämnade knölar och eventuellt också i tjockare blastdelar. Så det är viktigt att skörda alla knölar, även om de är pyttasmå och ta bort blasten från landet. Bör ej läggas i komposten om man avser att använda den i landet. Byt också odlingsplats nästa år för potatisen, alternativ byt jorden i pallkragen. Potatisbladmögel kan också gå på tomater (de är ju släkt) så odla inte tomater på denna plats heller nästa år.
malarmaster
15-08-2011, 15:23
satte en tidig sort som växt o blommat som den skulle. blasten nervissnad sedan några veckor o grävde upp 10 plantor igår,jätteskörd av fransk delikatesspotatis.gräv du upp din potatis också,är det en tidig sort är den färdig. ulf
Eva 33c
15-08-2011, 16:31
Är det verkligen "normalt" att potatisens blast vissnar ner i juli? Även om det är en tidigt sort? Jag tror inte det, men är inte säker. Jag minns för 25 år sedan, när vi plockade upp färskpotatis från svärfars odlingar. Då tog man tag i blasten och drog försiktigt upp potatisarna. Om blasten inte hade vett att vissna när hösten kom och det blev kallt fick man slå av den för att knölarna skulle sluta växa och istället bilda det tjockare skalet som gör den lagringsduglig. I mina egna odlingar har detta inte varit aktuellt på många år, det finns helt enkelt ingen blast kvar att slå av när man kommer fram till hösten. Jag har satt 4 rader med olika sorter i år, tre försvann blasten på för ett par veckor sen, den tredje ser relativ OK ut än men är nog lite på väg nu.
Men alla har unnit växa och blomma och gett skörd trots allt, de var förodlade inne också.
Nån som minns med säkerhet hur potatisen växte före bladmöglets tid?
*Stintan*
15-08-2011, 16:52
Tycker också att det verkar konstigt. Men man hade ju inte så många sorter förr, kanske bara en tidig och sen potatis som skulle lagras. Tror kanske också att man sätter potatisen tidigare idag än vad vi gjorde förr.
Erna113
15-08-2011, 18:04
Tack för alla svar!
Det kanske beror på att det varit för torrt åt dom då. Har ju varit bortrest men fick för mig att det iaf hade regnat en del. Jag har tagit upp några plantor och det finns allt potatis på dom (om än ganska små). Vi satte potatisen för 1 1/2 månadsedan typ.
Första odlingsåret så det är väl då man får lära sig
sara i landet
16-08-2011, 19:31
Hos oss angreps alla våra potatisar av bladmögel, även de med god resistens. Men två veckor med mycket regn, hög luftfuktighet och rätt varmt gjorde väl att möglet trivdes utmärkt!
Ja tomater angrips verkligen av potatisens bladmögel. För några år sen odlade vi tomater några meter från potatisarna som även det året angreps och nästan hela tomatskörden fick kastas då tomaterna blev bruna!
Som jag förstått det är det viktigt att få undan den angripna blasten för att inte mögelsporerna ska komma ner till poatatisen och orsaka skorv på dem.
Garden bliss
16-08-2011, 19:37
I mitt fall har det varit normalt att blasten vissnat. Odlar i zon 1 i pallkragar, satte förgrodd potatis tidigt under väv och odlade bara tidiga sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.