Full version: Örn?
Monarda
Två jättefåglar seglade högt över vår stadsdel idag. Kan det ha varit örnar?

[attachment=63922:P8141519.jpg]

[attachment=63923:P8141520.jpg]
Techne
Hej !

Jag är ganska säker på att det Du har fångat på fotot inte är en örn. Det är en som ganska ofta förväxlas
med örn, nämligen ormvråk. Den är dock endast ungefär hälften så stor som en kungsörn.
Gossen Ruda
Jag skulle nog mest gissa på ormvråk. Örnarna har inte så stort vitt fält på vingundersidaan, om de har det alls. Mer tvärt avhuggna vingar också.
Myosotis
Ormvråk. Kungsörn är dubbelt så stor, men det här med storlek kan vara svårt att avgöra.
*Stintan*
Nu ska jag vara tvärsemot för jag tycker att det ser ut som en kungsörn!
Myosotis
Då får du väl tycka det men det är ingen kungsörn. Bildgoogla så ser du skillnaden.
malcolm
Har googlat och nog tycker jag det ser ut som en kungsörn:

[attachment=63937:Kungsorn...da070831.jpeg]
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 15-08-2011, 10:31) *
Då får du väl tycka det men det är ingen kungsörn. Bildgoogla så ser du skillnaden.

Det övertygar mig inte så jag fortsätter tycka som jag gör men jag kan naturligtvis ha fel biggrin.gif
Lokan
Jag tror också det är ormvråk. Jag ser havsörnarna här alltid emellanåt och dom är bra mycket större än vråken. Men det kan vara svårt att avgöra när man inte ser dom tillsammans. Vråken är ju ingen liten pippi den heller flirting.gif Dessutom flyger dom oftast väldigt högt!
I början av juli såg jag den här örnen som blev jagad av en duv- eller sparvhök och fick en bibba bilder av dom. Bra är dom ju inte men man får en liten uppfattning iaf.

[attachment=63954:IMG_2549...erad_1_0.jpg]
[attachment=63955:IMG_2540...erad_1_0.jpg]
[attachment=63956:IMG_2541...erad_1_0.jpg]
omk
Det är lite svårt att få en storleksuppfattning när bakgrunden är en stor blå himmel rolleyes.gif , men jag tror nog också på ormvråk.

Bortsett från kropps-storleken, så har ormvråken ett lite mindre framträdande huvud än kungsörnen, när de flyger. Så tycker jag att det ser ut på dina bilder, Monarda.

Edit; men ormvråkar är stora de också, kan bli 1,3 meter i vingspann !!
Myosotis
CITAT (*Stintan* @ 15-08-2011, 11:48) *
Det övertygar mig inte så jag fortsätter tycka som jag gör men jag kan naturligtvis ha fel biggrin.gif

Det här är väl ingen gissningslek, jag begriper mig inte på folk som kommer med gissningar fast djuret redan är färdigbestämt. Jag ser ormvråk dagligen, ändå kollade jag i diversa fågel- och rovfågelböcker trots att jag var säker, för man kan ju ha fel och jag vill inte ge ett felaktigt svar, det kan ju dyka upp rariteter som jag aldrig har sett. Inte går jag in i humlebestämningstrådarna och säger att jag tycker det ser ut som en trollslända. Det spelar ingen roll vad jag tycker, experterna har redan artbestämt humlan. wacko.gif
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 16-08-2011, 09:10) *
Det här är väl ingen gissningslek, jag begriper mig inte på folk som kommer med gissningar fast djuret redan är färdigbestämt. Jag ser ormvråk dagligen, ändå kollade jag i diversa fågel- och rovfågelböcker trots att jag var säker, för man kan ju ha fel och jag vill inte ge ett felaktigt svar, det kan ju dyka upp rariteter som jag aldrig har sett. Inte går jag in i humlebestämningstrådarna och säger att jag tycker det ser ut som en trollslända. Det spelar ingen roll vad jag tycker, experterna har redan artbestämt humlan. wacko.gif

Jasså förlåt då så mycket men jag tycker nog att alla gissar och tror i det här fallet inte bara jag alltså. Vem kan bedöma avståndet till fågeln och därmed hur stor den är genom att bara se den avlägset på en bild mot blå bakgrund? Jag är medveten om att du besitter stora fågelkunskaper men i det här fallet har jag inte blivit övertygad.

Synd att du gick igång så på mitt inlägg att du bara såg det och inte andras.
Myosotis
Inte bara riktat mot dig utan det händer ofta, många olika personer som skriver så. Storleken kan verkligen vara helt omöjlig att bedöma, men det är inte bara storleken som skiljer. Själv gissar jag inte utan antingen så artbestämmer jag om jag kan eller så överlåter jag det till andra som är kunnigare. Är jag osäker men ändå vill skriva så skriver jag "jag tror", "inte 100% säker" eller liknande.
Flemming
Har ingen åsikt om arterna men ställer mig frågande till varför en så pass "liten" fågel kan vara så kaxig...
Jacket i den högra vingen på den stora fågeln,verkar ha uppkommit när den mindre anföll,Lokan,du som har originalblderna,såg du om vingarna vara hela på fågeln före fajten ?
*Stintan*
CITAT (Myosotis @ 16-08-2011, 11:38) *
Inte bara riktat mot dig utan det händer ofta, många olika personer som skriver så. Storleken kan verkligen vara helt omöjlig att bedöma, men det är inte bara storleken som skiljer. Själv gissar jag inte utan antingen så artbestämmer jag om jag kan eller så överlåter jag det till andra som är kunnigare. Är jag osäker men ändå vill skriva så skriver jag "jag tror", "inte 100% säker" eller liknande.

Måste alla göra som du då menar du och var har jag skrivit att jag är säker? Skriver jag att "jag tycker det ser ut som" så är det något jag tror men inte är säker på. Sen när är det förbjudet att gissa när man tycker något? Men OK är det bara mer eller mindre proffs som får yttra sig så ska jag hålla mig borta från den här avdelningen.
Myosotis
Stintan, jag vill inte bråka med dig utan sa bara vad jag tycker. Ingen "måste" göra som jag men personligen skulle jag uppskatta om det var mindre tyckande och gissande, det gäller både skalbaggar och politik.

CITAT (Flemming @ 16-08-2011, 11:49) *
Har ingen åsikt om arterna men ställer mig frågande till varför en så pass "liten" fågel kan vara så kaxig...
Jacket i den högra vingen på den stora fågeln,verkar ha uppkommit när den mindre anföll,Lokan,du som har originalblderna,såg du om vingarna vara hela på fågeln före fajten ?

Nja om du tittar noga ser du att den undre fågeln (jag antar att du menar den när du säger "större" för att den är större på bilden, fast de måste ju ha varit lika stora) har ett "jack" i varje vinge på samma ställe. Det är som den ruggar. Fåglar som är så beroende av att kunna flyga som rovfåglar är ruggar långsamt, en penna i taget för att flygförmågan inte ska försämras så mycket, därför ser man ofta dessa jack, alltid på samma ställe i båda vingarna. De här fåglarna har börjat röra på sig, häckningen är avklarad, en del ormvråkar flyttar. Slagsmål är meningslösa nu, om de kämpar så är det om reviret på våren, fast det är sällan/aldrig det händer, jag har aldrig sett det. De kretsar över reviret och "skryter" och kan kanske diskutera gränsdragningen med sina grannar någon gång, men slåss behöver de inte. Det kan bli bråk om ett kadaver på vintern. Men uppe i luften finns det inget att bråka om. De utnyttjar bara samma termik att vinna höjd i för att spara energi.

Annars stämmer det att mindre arter attackerar större när de känner sig hotade/störda. Svalor kan anfalla sparvhöken, kråkor ormvråken osv.
Flemming
Tack Myosotis,inga fler frågor just nu...
Lokan
Myo, jag tror Flemming menade mina bilder, inte Monardas!

Och nej, jag såg inte hur den såg ut eftersom dom var 'igång' redan när jag upptäckte dom, Flemming! Men nog kan dom väl bli skadade när dom bråkar så där?!
Överbölingen
Får man äran att se en kungsörn eller en havsörn, då vet man att det är just det.

Jag har en gång sett en på en slaktplats

Jag har en bild på den i mina album på AoT forum. rubrik "Örnen". Ja, inte den riktiga utan den jag gjrde när jag kom hem, återskapad i keramik. Hittar inte igen bilden för den ligger säkert på en CD. Och det är 7000 bilder.
Wilmer
Har sett en av havsörnarna flyga över här i sommar och sett ruggig ut båda gångerna (så jag gissar att det är samma) då kan det vara så att den ruggar inte att den är gammal och uschli! Som jag trodde.. Bra!
Myosotis
CITAT (Lokan @ 16-08-2011, 23:17) *

Och nej, jag såg inte hur den såg ut eftersom dom var 'igång' redan när jag upptäckte dom, Flemming! Men nog kan dom väl bli skadade när dom bråkar så där?!

duh.gif duh.gif Klart han menade, vad dum jag är!! Det ser ut som en brun kärrhökshanne som attackerar havsörnen. Där saknas ju fjädrar bara i ena vingen. Trodde inte att en liten kärrhök klarade av att rycka fjädrar av en örn så där, men det är väl möjligt antar jag. Men jag skulle nog ändå gissa att den tappat dem tidigare.

CITAT (Överbölingen @ 16-08-2011, 23:39) *
Får man äran att se en kungsörn eller en havsörn, då vet man att det är just det.

tummenupp.gif Det är ett bra sätt att gå på känslan. Tvekar man är det en vråk, för örnar är stora.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 17-08-2011, 11:53) *
....
Det är ett bra sätt att gå på känslan. Tvekar man är det en vråk, för örnar är stora.

När vi såg "våra" örnar så var det just så, det var antingen örn eller kondor. tongue.gif Korparna som flög runt dem såg ut som småfåglar.

Flemming
CITAT (Lokan @ 16-08-2011, 23:17) *

slap.gif pinsamt,pinsamt,pinsamt...
Jag såg inte att det var bilder från två olika platser,det enda jag såg var blå himmel och några stora fåglar blush.gif
Tack Lokan,det var på dina bilder jag såg att det fattades en eller flera fjädrar...
Monarda: Även dina bilder är sevärda...
Nu backar jag lungt och fint ut från den här tråden !

Hej då!
amaira
CITAT (Flemming @ 17-08-2011, 16:40) *
Nu backar jag lungt och fint ut från den här tråden !

Hej då!

Hihi - tjusig sorti wub.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon