lomsjön
14-08-2011, 18:05
Hej! Hela sjökanten full med fina odon -men vad kan man göra med dem? Har plockat blåbär och lingon och vet att man kan blanda med dem men jag skulle vilja ha fler alternativ -några tips?
Tack!
Lomsjön
merlin68
14-08-2011, 18:19
Odon kan ätas som de är eller kokas till gele, marmelad eller kräm. Man har förr i tiden gjort vin av odon, den norske kung Sverre gjorde odonvin redan under 1100-talet och i skrifter finns att läsa att man tillverkade odonvin år 1203:). Tydligen kan man även använda bladen till te men det har jag ej provat själv.
lomsjön
16-08-2011, 18:07
Tack för tipsen -borde testat marmeladen! Jag chansade och torkade de första jag plockade, tänkte att det skulle ta fram lite av sötman i dem för att sedan kunna ha dem i muesli eller något -men det rekommenderar jag inte... De blev snarare mer bittra än de var som färska trots låg temp och lång tid i varmluftsugn. Tur att det finns mer att plocka!
Hur blir det att göra sylt etc på dem? Min minnesbild är att odon nästan inte har någon smak alls...
lomsjön
20-08-2011, 16:19
De odon jag plockade hade fått bra med sol, och smakade ungefär som stora blåbär (men ljusa inuti), söta men kanske aningens "tunnare" i smaken. Men torkningen var ju en flopp, så nu har jag hållit mig till syltning och saftning av riktiga blåbär och lingon -inga fler odon. Trodde vi skulle få ett dåligt blåbärsår pga frosten i våras, men jag har plockat massor den senaste veckan -runt Borås finns chansen fortfarande!
I böckerna Bärboken och Mormors sylt och Farmors saft av Örjan Armfelt Hansell, i båda böckerna tar han upp odonet, recept och uppteckningar om bäret. Bl a tar han upp Öbärsdricka, ungefär som soldricka på blåbär. Annars är det djupfrysning och sylt, saft, kompott som beskrivs. Jag har där jag bor (ö om Uppsala) inte särskilt mycket odon, men träffar jag på dom i skogen så förundras jag alltid över hur vackra dom är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.