AnnelieG
Denna konstiga sak dyker upp i trädgården som en buske, först blir "bären" vita för att sedan bli svarta och själva stjälken övergår i rosa...
Eva 33c
Kermesbär, Phytolacca americana, är min gissning. Egentligen ingen buske utan en perenn även om den är stor. Den börjar alltså om från marken varje år.
AnnelieG
Å tack så jättemycket... =)
Iren
CITAT (AnnelieG @ 14-08-2011, 19:33) *
Denna konstiga sak dyker upp i trädgården som en buske, först blir "bären" vita för att sedan bli svarta och själva stjälken övergår i rosa...

Kul och annorlunda växt! Inte vill du bli av med några fröer;-D?
AnnelieG
Jodå.. kan testa att plocka av några svarta bär ( om det nu är det som är fröt )
Skicka PM med adress så skickar jag fröerna till dig om ett par dagar.. =)

Annelie
Iren
CITAT (AnnelieG @ 14-08-2011, 22:04) *
Jodå.. kan testa att plocka av några svarta bär ( om det nu är det som är fröt )
Skicka PM med adress så skickar jag fröerna till dig om ett par dagar.. =)

Annelie

Så trevligt - det gör jag:-D
johanlotta
Tvätta fingrarna efteråt bara:)
Phytolacca americana, kermesbär.
Den råpressade bärsaften används till att färga vin och saft röd. Fröna är giftiga och växtsaften kan irritera hud och slemhinnor.

Ha det bra/ Johan
AnnelieG
Tack Johan.. var tvungen att googla lite på denna "sak" =)

Såg att den användes till laxermedel också samt färgning av godis...
Klart en annorlunda växt..

M V H Annelie
Whiskuchi
Du kan göra eget snigelgift också! http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_bi...-2/ODN90-2D.HTM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon