merlin68
14-08-2011, 19:13
När maken var liten fanns det två krusbärsbuskar med gröna "ludna" krusbär i trädgården. Tydligen supergoda eftersom han som inte är någon trädgårds eller matexpert fortfarande minns dem med ett drömsk uttryck i ögonen...Vi åkte förbi huset i somras men nuvarande ägaren hade tyvärr grävt bort de gamla buskarna på 90-talet.
Nu till min fråga: finns "ludna" krusbär att köpa nånstans? Eller kanske någon odlait som har en sådan sort i sin trädgård och kan tänka sig att avvara ett skott? Betalar naturligtvis eller byte mot andra växter:)
Måste ha varit en gammal sort och storfruktig. Buskarna blev väldigt höga för att vara krusbär men kanske blev de bara inte beskurna med jämna mellanrum.
merlin68
15-08-2011, 21:54
Ingen som ens har sett "ludna" krusbär? De är kanske utdöda numera
mamamaggan
15-08-2011, 22:00
Kan tyvärr inte hjälpa dig men kommer ihåg dessa krusbär. Jag brukade plocka dem i en öde trädgård . Passerade den när jag plockade kantareller. Nu är buskarna borta men jag kan komma ihåg smaken, jättegoda .
Eva i Skåne
16-08-2011, 06:48
Jag minns dom också från barndomen, men vet inte om de finns att köpa idag.
Jag har för mig att moderna krusbär inte är så många sorter, men framavlade för att vara resistenta mot mjöldagg.
Kanske finns det någon med en gammal trädgård som har "stickebär", som vi kallade dom, och kan göra en avläggare till dig?
Christa
16-08-2011, 10:07
Du kan ju gå runt i ett kolloniområde och om du ser krusbär som verkar vara dom du letar efter så kan du fråga om du kan få en stickling.
Bäst att läsa på först hur man bäst får sticklingar från krusbär att rota sig. Har dock tänkt att försöka själv. Vet ett hus där de har en fin röd sort som jag fråga om ifall jag kommer till de krokarna igen.
Det gäller ju också att få tag i en sort som inte är så känslig för mjöldagg.
merlin68
16-08-2011, 19:29
Tack för er svar Jag ska inte ge upp utan leta vidare...någonstans måste det ju finnas kvar en buske med ludna bär...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.