Humlan75
Hej!

Nyinflyttade i mars, äppelträdet blommade fint i april/maj och sedan hände ngt, knopparna torkade, bladen torkade och blommorna torkade, barken har lossnat mkt på stammen och det ser mer ut som ett "spökträd" nu. Min sambo vill såga ner det direkt, men jag vill ge det en chans till...
Finns det hopp tror ni och vad kan ha hänt det lilla söta trädet?
Ska vi beskära det för att hjälpa det på traven eller göra ngt annat?
Så tacksam för hjälp!
MVH

(Vänligen ta en titt på mina bilder av trädet i mitt album)

DykUnderYtan
Hittar inga bilder i ditt album men kan det vara så att trädet fått kräfta? I så fall finns det inte mycket att göra. Man kan försöka beskära trädet, få bort det värsta av kräftan men tids nog kommer trädet att dö.

Vi har ett hårt angripet äppelträd som fortfarande ger mycket frukt. Misstänker att vi inom de närmsta åren kommer bli så illa tvungna att ta bort det. sad.gif
Bassam
Hej

Ni kan se på rötter först .

H.Bassam
Humlan75
Nu ska bilderna gå att se, tog lite tid att ladda upp de igår..
rolleyes.gif
DykUnderYtan
Finns många som säkert kan svara bättre men jag tycker det ser ut som kräfta ändå tyvärr.
Anders zon 1
Vad jag kan se så verkar trädet tyvärr stendött - inget att göra mer än att ta bort det. Svårt att veta vad som är orsaken. Har inte så mycket erfarenhet av kräfta, men tar det verkligen död på ett äppelträd så snabbt? g.gif Det brukar väl vara en mer utdragen process? Fast ett aggressivt angrepp med ett sår som ringbarkar huvudstammen kanske kan göra processen kort med trädet? Annars finns ju flera otrevliga svampar, t ex honungsskivling, som snabbt kan döda ett träd.

Våren och sommaren i år var väldigt torr i Stockholmstrakten så det kan ha varit en bidragande orsak även om jag tycket det verkar osannolikt att ett så pass etablerat träd som det verkar vara skulle ha dött så snabbt av enbart torkan. Men torkan kan ha försvagat trädet så att det blivit mindre motståndskraftigt mot sjukdomar. De senaste två kalla vintrarna kan kanske också ha bidragit till att försvaga trädet.
Bassam
[attachment=63957:kr_fto.htm]

[attachment=63958:kr_fo_1.jpeg]

[attachment=63959:kr_fto_2.jpeg]
[attachment=63960:kr_.jpeg]

Hej

Den sjukdom beror på bakterie skada , du kan googla på namn ( Erwinia amylovora ) , vad kan man göra :

1 ta bort alla skada delar .

2 om huvud stam skadad ta bort bark och sen pensla området på T Sprit .

3 du kan sprej på bekämpning mot Bakterie .

H.Bassam
Cilla
Fotona i ditt album visar att trädet troligtvis är helt ringbarkat, dvs att all bark en bit upp på stammen är borta. Det kan ha skett dels av mekaniska skador skapade av människa och dels av hungrig hare som stått på snön, och det ser inte ut att vara en ny skada utan snarare en som skett tidigare år. Träd kan leva ett tag på sina reserver även om näringstransporten är avbrutna.

Tyvärr ser det inte ut att finnas hopp om liv i det här trädet igen. Återstår att funder apå om det kan fungera som klätterställning en tid, och vad för önsketräd du ska unna dig att införskaffa i höst!
Bassam

Hej

Det finns hopp om man ska bygga bron mellan området som fattas bark om du vill, jag kan förklara till dig hur kan man bygga.

Man kan pröva att behåller sitt älskande träd.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon