merlin68
14-08-2011, 22:06
Billig middagsmat:
Kokt potatis och stekt lök i vit sås (redd sås). Stekt ägg är gott till:) Jag varierar såsen med olika kryddor(dill är smaskens) och vill man lyxa till det lite kan man ha i lite vitt vin, citron eller gräddfil i såsen. Gott och billigt!
Piccante
14-08-2011, 22:30
Om man vill göra något billigt enkelt med grönsaker så gör en grönsakspytt; potatis, lök, ev purjo, brytbönor, paprika, lite hackad persilja över och nymalen svartpeppar.
Snabbt, billigt och nyttigt:
Tärna potatis, lök och morot. Fräs utan att det blir brunt i lite smör eller olja.
Salt och peppar.
Späd med vatten och tillsätt hönsbuljongtärning.
Tillsätt lagom mängd röda linser.
Krydda med mejram.
Jättebra. Färdigt på 12 minuter
Piccante
15-08-2011, 12:50
CITAT (niggle @ 15-08-2011, 13:42)

Snabbt, billigt och nyttigt:
Tärna potatis, lök och morot. Fräs utan att det blir brunt i lite smör eller olja.
Salt och peppar.
Späd med vatten och tillsätt hönsbuljongtärning.
Tillsätt lagom mängd röda linser.
Krydda med mejram.
Jättebra. Färdigt på 12 minuter
Låter jättegott!
Glömde det att morot kan man givetvis ha i min improviserade grönsakspytt med.
Appropå grönsakspytt.. jag brukar grovriva morot, palsternacka och kålrot och fräsa i olivolja tillsammans med purjolök, paprika och lite vitlök. Sen tycker jag att vitkål är något av det bästa som finns, man kan stuva, fräsa, koka som den är eller göra en massa olika sallader.
Whiskuchi
15-08-2011, 15:52
Linssoppa - tärna vilka grönsaker som helst, fräs i lite olja, häll på vatten och en buljongtärning samt röda linser. Koka en stund (jag gillar när det kokar sönder) och kör ev. med mixerstav. Örtsalt och svartpeppar.
En av de allra billigaste rätterna här hemma är LÖKSOPPA ! (Inte så mycket grönsaker kanske ...)
Det är verkligen att koka soppa på en spik ! Du behöver 2 (!) ingredienser; vatten och gul lök !!
Men för att det ska bli liiite mera smak, så rekommenderar jag även följande:
Buljongtärning/ar (vilken sort som helst går bra)
Timjan
Lagerblad
Vitpeppar (antingen korn eller malen)
Alltihop kokas tills löken är mjuk (vanligen ca 15 min).
Vill man, så kan man gratinera i mindre skålar i ugnen med ostmacka uppepå, men jag föredrar knäckebröd med stark ost och salladsblad bredvid.
Och vill man ha lite extra kraftig färg / smak, så fräs löken något, i riktigt smör, innan den kokas.
MUMS !
Jaa, tack för att du påminde om löksoppa!
Kommer man över billig färs, är Chili con carne billig och mager mat.
Gott om man koker bönerna själv.
stekt sill är ju jättebilligt och älsklingsmat. Jag panerar alltid med vetekli. Det blir frasigt.
Inälvsmat betraktas som sopor i vår kultur numera, vilket inte är riktigt klokt.
Lever är något av det nyttigaste man kan äta. Har man egna tomater kan man ha det till.
Jag går nästan in i en depression, när jag tänker på att 30% av all ätlig mat slängs i vårt land.
ingrids
17-08-2011, 08:01
Har börjat göra tomatsås till pasta eller potatis. Basen är stekt lök, sedan squash eller aubergine, blomkål, fetaost eller någon liknande ost. Har även hänt att annat grönt åkt i. Finns det överbliven tacosås eller salsa åker den i. Ursprunget är en indisk blomkålsgryta som jag nog egentligen aldrig visste receptet på
En god spansk bondomelett är ju ättande och god. Fräs kokt potatis, lök och ev någon kryddig korv, slå på omelettsmet och grädda, lägg gärna på några svarta oliver mot slutet. Om man vill lyxa till det kan man ha någon god ost att toppa med mot slutet också.
En annorlunda men supergod pizza: Gör en pizzadeg och täck med tomatsås, färsk babyspenat, färska champinjoner, fetaost och vitlök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.