Christa
Vi skall titta på ett hus som ligger ganska inbäddat bland lövträd men i ett område med gynnsamt klimat. Det är nog hyfsat soligt från söder men morgon och kvällssol är det nog skralt med.

Tomten är ca 2500 kvadratmeter och ligger i huvudsak i nord - sydlig riktning.

Hur funkar det odlingsmässigt? Är det någon som bor med liknande förhållande som kan berätta?

Piccante
låter ju som ett jättebra läge om det sluttar mot syd? 2500kvm är såpass stor tomt så solen bör ju nå in även om man har kvar träd för att ge lä. Vet många som lyckas odla mycket på betydligt mindre tomter.
Christa
CITAT (Markus_H @ 15-08-2011, 12:08) *
låter ju som ett jättebra läge om det sluttar mot syd? 2500kvm är såpass stor tomt så solen bör ju nå in även om man har kvar träd för att ge lä. Vet många som lyckas odla mycket på betydligt mindre tomter.

Om den sluttar mot syd vet jag inte men trädgården är långsmal och den odlingsbara ytan ligger mot söder.

En bonde sa en gång att morgonsolen är det viktigaste eftersom den värmer upp luften efter natten.

Då odlade jag i zon 4-5 och det här ligger i zon 2 men jag tror det är mer 1 än två. Tänkte då att det kanske kan väga upp en del.

Har också hört att jordgubbar behöver morgonsol och lite öppet läge för att inte drabbas av mögel.

Vi har dock letat hus länge och något måste vi nog kompromissa på.

En del säger också att om man bor ute på en blåsig slätt så blir det en sämre zon än det står på kartan.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon