Hej, kom precis hem efter en tids bortavarelse och upptäckte att min rosenbuske och smultronen som är marktäckare i krukan blivit angrippna. Hoppas på hjälp med identifiering och bekämpning.
Krypen är mycket små och springer runt på det väv dem spint. Krypen är orange, men inte skrikit utan snarare beige-gula. Väven är tät och ringlar sig mellan bladen.
När jag först kom hem och upptäckte det så hade jag lite andra ärenden och kollade inte så noga, därefter läste jag på lite här och på andra platser på nätet. Jag gick sen ut för att ta en närmare titt och försöka identifiera insekten. Det var då jag insåg hur många kryp det var och istället för att försöka kolla närmare på krypen skyndade jag fram med en blomspruta laddad med såpa och vatten.
Nu tycks dem alla vara dödade i ett enda svep men jag antar att jag får fortsätta spruta dagligen för att säkerställa att de inte återkommer? Frågan är: hur tar jag bäst bort väven? Varför hitta dem min rosenbuske/smultron? Går det att äta smultronen nu? Borde väl iof inte vara värre en besprutningen som är på sådant man köper i butik.. med andra ord borde det räcka att skölja?