Tycker ni att man ska välja rullgräs eller gräsfrö? Vart köper man bra rullgräs ifall jag väljer det? Någon som har erfarenhet?
Vad ska man tänka på med respektive gräs?
Hej
Du kan googla på Rullgräs namn så det kommer många Affären så du kan välja närmare till dig , på grund av dåligt väder i Sverige så du kan välja rullgräs men glömma inte att fråga säljare om vad de behöver skugga eller sol eller halv skugga och när du kan plantera dem och vilka gödsel ska de behöver plus om de ska lägga fri eller under mycket promenera.
H:Bassam
Vi la ut gräs på rulle i våras och det blev fint. MEN - du måste kunna vattna ordentligt den första tiden (veckorna), särskilt om det inte regnar. Och då snackar vi hundratals liter vatten beroende på hur stort området är. Underlaget måste vara jämnt så att gräset ansluter till underlaget överallt. Det sägs att ett decimetertjockt matjordslager behöves men bitvis la vi ut på gammalt gräs och det fäste- med mycket vatten och lite lätt tillplattning efterhand.
Fördelen är ju att man kan gå på gräset efter bara någon vecka vilket var en fördel för oss med en hund som for runt och lekte med andra hundar.
kerstinh
18-08-2011, 20:37
Jag undrade precis samma sak i våras och efter vad jag har googlat fram är underarbetet ungefär samma. Båda måste man vattna ordentligt den första tiden, men rullgräset lite kortare tid. Rullgräs är rätt mycket dyrare, men vi hade bara en liten bit och inte hela gräsmattan och eftersom vi har små barn som kanske inte alltid lyssnar på att man inte får gå på gräset i början, bestämde vi oss för rullgräs. Men det måste man beställa någon vecka innan, så till slut blev det för bökigt och vi sprang spontant iväg och köpte gräsfrön istället. Är supernöjd med det valet. Det regnade visserligen någorlunda mycket i sommar, men vi har nästan ren sandjord så vår gräsmatta brukar lida under sommaren, men det här växte himla fort! Så jag är väldigt positivt överraskad hur bra det gick att så. Visst, man måste vattna mycket, men vi satte sprinklern så att den alltid låg redo, så var det bara att sätta på kranen emellanåt. Sen beror det ju såklart på hur stor gräsmatta det är. Är den gigantisk och man måste flytta sprinklern många gånger, blir det ju mer jobb. Men en rullad gräsmatta måste också vattnas massor, bara kanske lite kortare period än en sådd.