Trinity78
Vad är det som händer med mina växter? Det såg likadant ut förra hösten och på både fruktträd, bärbuskar och perenner. Jag kan inte hitta nån ohyra på bladen. Kan det vara nån sorts näringsbrist? Vi har egen brunn där vattnet är lite surt men jag vet inte vad jorden har för pH-värde.

[attachment=63949:1.jpg]
[attachment=63950:2.jpg]
[attachment=63951:3.jpg]
[attachment=63952:4.jpg]
Jultorpet
Skulle tippa på att det har med näring att göra.... för lite eller för mycket av något?

Sista bilden däremot, är det stockros? Tycker det ser ut som det och i så fall stockrosrost, mycket vanligt på dom.
Bassam
Hej

Jag ser att dina plantor saknar näring (fosfor och Kalium) , det händer i kalk jord för att kalk vända om näring till några material som kan inte rötter suga dem så du behöver bara att minska kalk i jorden och du kan göra jordförbättring som ibland du kan lägga naturliga gödsel eller torv, men på andra sidan om du har vanliga jord ,du kan ge plantor eller jord näring som är rik på fosfor kalium och andra små näring .

obs

Du har inte sjukdom eller insekter .

H.Bassam
Trinity78
Jag trodde att det snarare var kalkbrist eftersom vattnet är surt och vi har dessutom mycket mossa i gräsmattan (som väl tyder på surhet i marken). Jag gödslade i våras med kögödsel på träden och Algomin på flädern.

Ja, sista bilden är en stockros. Vad gör man åt stockrosrost?
Jultorpet
CITAT (Trinity78 @ 16-08-2011, 14:23) *
Ja, sista bilden är en stockros. Vad gör man åt stockrosrost?

Jag tror inte man kan göra så mycket annat än att plocka bort alla delar som är angripna. Sporerna övervintrar i bladrosetterna så de första bladen som utvecklas på våren behöver också plockas bort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon