susanne-79
15-08-2011, 22:08
Ska skaffa ett nytt äppelträd till koloniträdgården och är väldigt mån om att det blir "rätt" sort. Därför behöver jag hjälp av alla här på forumet! Mina önskemål; framför allt önskar jag fantastiskt god frukt! Absolut inte tendens att bli mjölig (blä!), utan frasigt, saftsprängd med gärna lite syra. Ska specialbeställa ett lite större och äldre träd och behöver två-tre förslag för att öka chanserna att plantskolan kan hitta mitt drömträd.
Så vilket äpple är grymt gott och får det att vattnas i munnen på er? Hjälp!
mamamaggan
15-08-2011, 22:13
Lobo gillar jag , liksom Cox Orange och Ingrid Marie.
Krolliljan
16-08-2011, 05:30
Jag gillar också Ingrid Marie och Cox Orange. Har dock ingen möjlighet att lagra dem på vintern.
Så min favorit är Transparente Blanche. Mognar i slutet på augusti. Är så god att äta och göra paj, sylt kräm på.
Christa
16-08-2011, 05:51
Jag gillar Katja. Mognar ganska tidigt och har fin smak. Man kan ju komplettera med Ingrid Marie som mognar väldigt sent.
Jag tycker om Ingrid Marie när de är färska. Har de mognat till ordentligt så smakar de för sött tycker jag.
Det som jag gillar med Katja är att den har väldigt mycket arom utan att vara sötsliskig eller syrlig. Friskt och smakrikt.
Om du vill ha ett träd som inte blir jättestort och som ger frukt tidigt så skall du välja ett på svagväxande grundstam. Samma äppelsorter kan finnas på olika grundstammar. Det blir ju mer lättskördat då också.
Eva i Skåne
16-08-2011, 06:39
Aroma tycker jag är ett äpple som är friskt i smaken och fast i köttet, min favorit.
Sen är Ingrid Marie också gott när det är nytt, som någon skrivit redan. Sen blir det för "mjukt" för min smak.
Gravensteiner är också friskt och gott. Finns både med grön och röd frukt.
Transparente Blanche är gott innan det är riktigt moget, men det går inte alls att lagra. Blir löst i köttet och brunt på bara några dagar.
Aqvakul
16-08-2011, 06:44
Katja, av samm skäl som Christa anger. Aroma är inte heller dumt. TB tycker jag är hopplöst som ätäpple. Det blir snabbt övermoget. Däremot ger det gott mos.
Cox Orange är ett härligt juläpple, men lite svårodlat.
susanne-79
17-08-2011, 11:46
Tack för alla tips! Aroma och Gravensteiner tycker jag verkar vara mest mitt i prick för min smak. Dock har jag hört att Gravensteiner kan vara dåliga på att ge frukt - har någon erfarenhet av det?
Katja är ju väldigt vackra att se på men har alldeles för lätt att bli mjöliga för min smak. Känns lite blekt i smaken och löst i fruktköttet tycker jag. Och Trensparent Blanche blir ju mjöliga (oätliga) på någon dag, tyvärr!
Jag vill förresten ha ett ganska stort träd som gärna får bli trädgårdens nya tak.
Fler idéer?
Christa
17-08-2011, 16:00
CITAT (susanne-79 @ 17-08-2011, 12:46)

Tack för alla tips! Aroma och Gravensteiner tycker jag verkar vara mest mitt i prick för min smak. Dock har jag hört att Gravensteiner kan vara dåliga på att ge frukt - har någon erfarenhet av det?
Katja är ju väldigt vackra att se på men har alldeles för lätt att bli mjöliga för min smak. Känns lite blekt i smaken och löst i fruktköttet tycker jag. Och Trensparent Blanche blir ju mjöliga (oätliga) på någon dag, tyvärr!
Jag vill förresten ha ett ganska stort träd som gärna får bli trädgårdens nya tak.
Fler idéer?
Vi har ett Katja och dom äpplena har aldrig blivit mjöliga eller lösa i köttet. Dom har fast aromrikt fruktkött. Är du säker på att det Katja du smakat på?
Ett Gravensteiner hade jag där jag bodde innan. Goda äpplen men trädet blev jättestort. Det var det bredaste av alla mina 9 äppelträd. Vet inte om det finns på svagväxande grundstam.
Monarda
17-08-2011, 18:26
Oranie är ett härligt äpple med fin syra, mognar i september och blomningen är helt ljuvlig.
[attachment=64024:P9050160.jpg]
[attachment=64023:P5180545.jpg]
merlin68
17-08-2011, 19:23
Gillar också Oranie jättemycket! Ger jämna skördar och smaken är jättegod. Gillar också äpplenas tillplattade form. OCh den ljuvliga doften:) En annan favoritsort är Gerby Kanel (höstsort). Smälter i munnen och fruktköttet blir glasigt genomskinligt efter några kyliga nätter. Blomqvists plantskola säljer sorten och en massa andra spännande sorter. Röd Antonovka är en ny sort hos mig, sägs vara ett "hushållsäpple"...
http://www.blomqvistintaimisto.com/index.p...;detail=FRAPP19Oj höll på att glömma en annan favorit, Signe Tillisch. Ger rejäla skördar vartannat år men vilken storlek på äpplena
http://sv.wikipedia.org/wiki/Signe_TillischSedan kan man ju ympa in fler sorter allteftersom trädet växer. Ympade in rött järnäpple i mitt Oranieträd. Superspännande sort men bara härdig som ymp i Sverige (såvitt jag vet) men äpplenas hållbarhet är ett helt år!!!
För många år sedan hyrde vi en stuga och äppelträdet där producerade stora avlånga gula äpplen; min minnesbild är att de var syrliga och väldigt goda. Nån som vet vad det kan ha varit för något?
vårskutt!
18-08-2011, 06:37
Åkerö är absolut godast!! Har aldrig haft äppelträd, så jag vet inte hur trädet är, eller hur stora skördarna är, men ÄPPLET!!!!! mums!!
susanne-79
18-08-2011, 09:54
Blir grymt sugen på massor av sorter! Får nog ta och ympa in lite av varje allt eftersom förslagen droppar in - vill testa allt! :-)
Christa
18-08-2011, 13:05
CITAT (susanne-79 @ 18-08-2011, 10:54)

Blir grymt sugen på massor av sorter! Får nog ta och ympa in lite av varje allt eftersom förslagen droppar in - vill testa allt! :-)
Hur stora vill du att dina träd skall bli? Mitt stora Gravensteinerträd skulle nog lätt ha kunnat skugga en hel kollonilott och dessutom blir det ju rötter som tar näring.
Jag är fortfarande lite förbryllad över att du säger att du ätit Katja som varit mjöliga. Jag har ätit Katja från 3 olika träd och alla har varit hårda men faktiskt lite olika.
Det första jag fick smaka var helt rött och hade vitt kött med rosa inslag. Det var väldigt hårt och saftigt. Han som hade det trädet hade planterat det själv och hade superkoll på allting.
Min sambo har planterat vårt träd och är också säker på att det är Katja.
Får dom ligga utomhus när det är varmt så kanske dom kan bli lite lösa när dom är på gränsen att bli förstörda men inte mjöliga.
Vi har haft Katja i en låda i svalen från augusti till december utan att de har blivit lösa.
Myosotis
24-08-2011, 14:04
Elise!!
Som mamamaggan sa ovan gillar jag också Lobo.
Har ingen Lobo själv men grannen har= jättegott och fina frukter.Går också att lagra bra och är inte mjölig.Och trädet är inte så jättestort som vissa sorter kan bli.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.