Full version: 11 kilo Kantareller !
Motti
I dag har jag rensat 11 kilo kantareller som gubben och sonen plockat i lördags ! sonen hade med sig runt 11 kilo också han satt ungefär lika länge som jag och rensade.Men nu är det gjort tack och lov men jag kommer ha mardrömmar i natt om JÄTTE kantarelle som annfaller mig var så säker no.gif Men väldigt gott att ha i frysen i höst och vinter !absolut värt mödan .
Aqvakul
fantastiskt! yahoo.gif
Christa
Hur många liter är 11 kg? Beror väl på hur blöta dom är förståss men jag har svårt att se 11 kg framför mig eftersom jag aldrig vägt mina.

Tycker det är jättekul att hitta många kantareller men rensning och frysning har jag tröttnat på.

Men visst är det en fröjd för ögat när man lägger upp dom på bordet hemma biggrin.gif
Meriona
Vilken skörd Motti! bravo.gif Gissa en som är avundsjuk!

Jag väger aldrig min svamp heller, Christa, av precis samma anledning som du nämner. Men då jag kontrollvägt har ett kg varit ca 2 liter.

Christa
CITAT (Meriona @ 16-08-2011, 10:35) *
Vilken skörd Motti! bravo.gif Gissa en som är avundsjuk!

Jag väger aldrig min svamp heller, Christa, av precis samma anledning som du nämner. Men då jag kontrollvägt har ett kg varit ca 2 liter.

Oj, då har Motti fått ihop drygt två 10-liters hinkar. Det är mycket!
Tikka
Grattis till skörden smile.gif
Myosotis
CITAT (Christa @ 16-08-2011, 08:42) *
Hur många liter är 11 kg? Beror väl på hur blöta dom är förståss men jag har svårt att se 11 kg framför mig eftersom jag aldrig vägt mina.

Det här är drygt 9 kg.

[attachment=63972:Pfifferlinge.jpg]

Vi har aldrig mätt, bara vägt. Det måste väl skilja mellan stora och små svampar, hur många liter samma vikt blir. Men eftersom jag har förstått att det anses mer exakt ändå föreslog jag för mamma att vi skulle mäta hur många liter det var, men det ville hon inte för ju mer man hanterar dem desto mer mosade blir de, och så där många rensar man inte samma dag precis. Hur tänker ni om det när ni mäter? Hur mäter ni? Hink?
Mollis
Jag har en 10-liters korg och när den är upp till kanten full med trattisar så nöjer jag mej med det, mer noggrann än så är jag inte. Annan svamp går i andra korgar och blir nästan aldrig dom volymerna av.
Christa
Vi brukar inte mäta alls. Jag frågade bara för att jag inte hade en aning om hur mycket 11 kg kantareller var.

Det här är det mesta jag hittat på en gång tror jag. Det var 2009.

[attachment=63984:Massorav...tareller.jpg]
Peztis
Och här har det varit så snustorrt i skogarna att det inte fionns en endaste lite j-a svamp! Får väl ge det ngn vecka eller så, nu har det ju regnat lite och det är inte så kallt.
Sen ska jag banne mig också skörda så där mycket! biggrin.gif
Motti
Det kommer mer svamp nu efter regnen !själv väntar jag på Trattkantarellerna nu:) älskar dom lätta att rensa och torka för vintern !Hoppas ni som blivit utan hittar lite nu .
Överbölingen
Vors bor du i de djupa småländska skogarna. 1954 bodde jag hos en faster i Älghult. Jag plockade och sålde kantareller. Men de hittar ingetnting!
Grattis!
Motti
Fem kilometer utanför Nässjö, men kantarellerna är plockade några mil utanför Tranås och Österbymo där gubben min och sonen arenderar jaktmarker i de djupa småländska skogarna .Inte många som hittar dit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon