Peztis
Jag läste i min pelargonbok att tillväxtstället för rötter på pelargoner är i bladvecket och det är ju inte direkt ovanligt för växter.

Jag toppade några pelargoner för ett tag sedan, de såg lite väl gängliga ut (är buskiga nu) och satte då de avbrutna pladen i ett glas med vatten, bladen var så fina som en bukett. Nu flera veckor senare är de fortfarande lika fina (har bytt vatten på dem emellanåt) och jag tycker att det ser ut som att det håller på att bildas rötter längst ned. Är det möjligt?
Jag klippte alltså inte av bladen utan rev av dem så de har den där lilla "klumpen" längst ned.

Så frågan är alltså, är det någon som lyckats få rötter från endast ett blad? Satte ni i så fall direkt i jord eller i vatten?
Red Top
Det går alldeles utmärkt att få nya plantor av bara blad.

Ett väldigt bara sätt om hela plantan håller på att dö. Kan man rädda ett friskt blad har man ju möjlighet att behålla sin älsklingspelargon.

Att bara sätta bladskaften i vatten kan vara vanskligt, eftersom risken finns att de ruttnar. Lärde mig för länge sedan ett knep som nästan alltid lyckas.

Wexthuset har en bra beskrivning på hur man gör. Bladförökning av pelargon
Eva i Skåne
Vilken intressant länk Redtop thanks.gif Den ska jag spara i mina favoriter. Absolut värt att prova.
Har du nån erfarenhet av brokbladiga? Det står att bladsticklingar kan förlora vissa egenskaper.
Red Top
CITAT (Eva i Skåne @ 16-08-2011, 11:01) *
Vilken intressant länk Redtop thanks.gif Den ska jag spara i mina favoriter. Absolut värt att prova.
Har du nån erfarenhet av brokbladiga? Det står att bladsticklingar kan förlora vissa egenskaper.

Nej det har jag inte. Bara vanlig grönbladig hästsko/zonal, och där lade jag inte märke till några förändrade egenskaper.
Peztis
Intressant!

Men nu är ju frågan om man ska göra detta när jag ser att det har bildats de där första knölarna som rötterna kommer ur.
Jag tror nog att jag låter dem vara. Eller så kanske jag provar med någon eftersom jag har flera blad.

Tänkte på det där med perlite, vermiculit och andra porösa material, ska man bara ha t ex vemiculite eller ska man blanda med såjord?
Peztis
Nu är det definitivt rötter på en del av bladen!

Men ska jag peta ned dem i såjord nu eller ska jag vänta på att det dyker upp en liten planta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon