s2lop
Hej!

Jag skulle vilja ha tips på blommor som skulle kunna passa mig.

Jag är absolut ingen hejare på blommor, och det enda som har överlevt min "vård" hittills är mina Paradisträd... unsure.gif

Men jag tycker ändå att det ser så mycket trevligare ut med ett par växter i fönstren än vad det gör utan så jag tänkte att någon här säkert har någon idé på vad som skulle passa. Det måste alltså vara en tålig växt som inte har något emot att torka ut mellan vattningarna. De ska också klara av sol eftersom alla mina fönster vetter mot söder.

Hoppas någon har något förslag! smile.gif

Mvh Mia
kryddan
Porslinsblommor tycker om sol och vill torka ut mellan vattningarna (iallafall de flesta), ampellilja tål det mesta, hjärtan på snöre vill torka ut och trivs i full sol året runt.... rolleyes.gif
lolo
Garderobsblomman som numera säljs "överallt" passar väl in på kraven också! Det tycker jag även Mönjeliljan (clivia) gör om den får stå en bit från fönstret, inte i direkt sol på sommaren. Pelargonen borde också klara kraven bra! Låt den växa i en stor kruka så behöver den inte vattnas så ofta.
mvh
Ann-Louise
MimE
Brudorkidé (phalanopsis)!

Jag har mina i stekande söderfönster och vattnet ransoneras till ungefär en gång i månaden.

Även om denna skötselbeskrivning får mig att bli anmäld till blomombudsmannen för växtmisshandel så stortrivs de och blommar om och om igen.
pejori
jag har mina yuccapalmer i gassande söderfönster dom gillar det. även svärmors tunga tål sol.
Kajsa
Alla kaktusar och gillar man inte dom suckulenter. Här förslag på växter som
tål söder och torka en och två veckor. Dessa att hänga i fönstret,
Ärter på tråd, Lyktranka, Porslinsblomma, Glansslinga, Apsvans.

Och andra, Kristi Törnekrona, Agave, Aloe, Flasklilja, Kamelhårskalanchoe,
Livsblad, Vågblad, Propellerblad, Trädtaklök, Peperomia, Gasteria,
Levande stenar, Trollhalsband, Madagaskarpalm, Kanariestånds. Rhipsalis.

Och Välkommen till oss på Odla.nu
rolleyes.gif biggrin.gif
s2lop
Tack så jättemycket för alla tips! Nu har jag en hel del att välja mellan.

Nästa vecka ska jag iväg och inhandla lite nya blommor som förhoppningsvis kommer att klara sig bättre än vad mina tidigare har gjort laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon