Allvetande forummedlemmar
Jag har läst mina gamla inlägg om braskamin, men ännu ej kommit till skott.
Vad ska man tänka på när man skaffar braskamin? Är det något speciellt?
Pius
Anki på Öland
16-08-2011, 08:31
Jag är så himla glad för jag hittade en likadan som jag hade innan till en billig penning på Blocket. Den nya är nästan helt oanvänd och min var helt kass och dom är så suveränt bra!
[attachment=63961:kamin1106.jpg]
Huggorm
16-08-2011, 17:36
CITAT (Anki på Öland @ 16-08-2011, 09:31)

Jag är så himla glad för jag hittade en likadan som jag hade innan till en billig penning på Blocket. Den nya är nästan helt oanvänd och min var helt kass och dom är så suveränt bra!
De där är klassiker, och riktigt bra grejer. Vi hade en sådan på övervåningen där jag växte upp, och när man eldade i den så blev det varmt på riktigt.
Vad man skall tänka på när man skaffar braskamin vet jag inte riktigt, det är väll inte så mycket att tänka på? Man måste ju försäkra sig om att golvbjälklaget håller för tyngden, och att skorstenen är bra. Sedan måste man ha ett gnistskydd på golvet, och det skall ha vissa minimimått.
CITAT (Anki på Öland @ 16-08-2011, 09:31)

[attachment=63961:kamin1106.jpg]
Jag hade ju tänkt mig en mindre täljbraskamin, ni vet såna där myspysiga.

Mest för att få lite torrare och varmare luft i vardagsrummet, inte för att värma hela kåken.
Måste jag ha bygglov?
Pius
Huggorm
16-08-2011, 17:48
CITAT (Pius @ 16-08-2011, 18:42)

Jag hade ju tänkt mig en mindre täljbraskamin, ni vet såna där myspysiga.

Mest för att få lite torrare och varmare luft i vardagsrummet, inte för att värma hela kåken.
Måste jag ha bygglov?
Pius
Ja, tyvärr måste man ha bygglov. Sedan måste sotarmästaren komma och godkänna också innan du får börja elda. Det är mycket byråkrati
kerstin z5-6
16-08-2011, 17:57
ta dit sotaren först o provtryck skorstenen, sen begär du bygglovet,en formalitet enkelt tar en vecka-därefter beställer du din kamin och begär en offert på jobbet.
Bengalow
16-08-2011, 22:06
Ja, det är skönt med myspys, och gärna vid en öppen spis/kamin. Jag vill sätta in en här i huset, men det får jag inte för min fru - hon kan inte tänka sig en plåtskorsten upp till tak...
För att utnyttja värmen från en braskamin, så bör man ta förbränningsluften utifrån. En luftkanal under golvet t.ex. En plåtskorsten är också att föredra framför en murad. När en murad skorstensstock skall kylas av efter brasan, så är den het, och all den uppvärmnda luften från rummen stiger upp genom skorstenen och ut under flera timmar. Det är därför som ett rum med öppen spis känns så utkyld på morgonen - "Att elda för kråkorna" som uttrycket heter. Om man då har en uteluftkanal in i braskaminen, så kommer också luften som skall kyla ner skorstenen, att tas utifrån.
Blir du klokare på detta svaret? Jag har sålt hundratals braskaminer, med dessa råd, och enbart fått goda omdömen tillbaks.
Överbölingen
16-08-2011, 22:11
Kerstins råd är korrekt.
Håller på täljstenskamin. Bodde i en stuga 15 augusti till första november 1963. Enda uppvärmningen var en täljstenskamin i köket och en i "salen". Suveräna.
Och en grej till! Försäkra dig om billig ved, helst björk.
Vad Bengalow skriver är mycket viktigt. Tar man inte förbränningsluften utifrån så risker man att det blir kallare istället för varmare. En brasa kräver mycket luft(syre) vid förbränning är det då kallt ute strömmar mycket kall luft in som kyler.
CITAT (Carl @ 17-08-2011, 09:45)

Vad Bengalow skriver är mycket viktigt. Tar man inte förbränningsluften utifrån så risker man att det blir kallare istället för varmare. En brasa kräver mycket luft(syre) vid förbränning är det då kallt ute strömmar mycket kall luft in som kyler.
Usch då. Vi tänkte ha braskaminen intill skorstensmuren. Innebär det att det blir kallare? Jag får erkänna att jag inte begriper riktigt vad ni menar. För kallare vill jag inte ha de.
Pius
*Stintan*
17-08-2011, 14:20
Tror inte att du behöver vara orolig för det,
Huggorm
17-08-2011, 16:28
CITAT (Pius @ 17-08-2011, 12:43)

Usch då. Vi tänkte ha braskaminen intill skorstensmuren. Innebär det att det blir kallare? Jag får erkänna att jag inte begriper riktigt vad ni menar. För kallare vill jag inte ha de.
Pius
Det innebär att man får bra ventilation i huset. Men vad för skorsten skall ni ha? Murade skorstenar eller modulskorstenar går ju att få med friskluftskanal om man verkligen vill.
*Stintan*
17-08-2011, 16:30
Man kanske redan har en murad skorsten att ansluta braskaminen till.
CITAT (*Stintan* @ 17-08-2011, 17:30)

Man kanske redan har en murad skorsten att ansluta braskaminen till.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.