Full version: Sjuka syrener?
Gröna mormor
Jag har en 10 år gammal syrenberså bestående av 10 bondsyrener, fyra vita och sex ljusblå. I år har det hänt något tråkigt med två av buskarna. Dom har tappat bladen helt och hållet medan dom andra står sig fint.
Intill dessa två buskar har jag ett nyplanterat japansk körsbärsträd, Pruni Kiku-shiadre-zakura, som har haft vissna blad och lite "blödarsjuka". Trädet skall jag flytta till ett annat ställe till hösten. Jag har även haft två rabarberplantor bakom syrenerna i ett par år, dessa är nu borta.
Vad kan det vara som är orsaken till bladtappet?
Gunilla T
Det kan ju vara massor av orsaker men om flera växter skadats inom samma område så tänker jag på bekämpningsmedel. Har du använt Stroller på gräsmattan?
Gröna mormor
Ja, men det har jag gjort under alla dom tio åren, dessutom är det inet dom buskarna som är närmast gräsmattan som drabbats.
Cilla
Uteslutningsmetoden: Det ser inte ut som torka, vissnesjuka eller som att rötterna blivit skadade (men kan vara det förstås). Att du också förlorat rabarber i samma område är en ledtråd, som gör att jag nog också skulle gissa att den långvariga användningen av stroller kombi kan vara orsaken.

Hur detta färdas i jorden efter påläggning kan man sällan räkna ut. Allt man lägger i trädgården som kan finfördelas elelr brytas ned gör det och färdas med djur och vatten långa sträckor.

Upphör med bekämpning och konstgödsel under ett par år, ersätt med organisk gödning eller ingen alls, vattna och se om de kan komma igen nästa år.

Rabarberplantorna får du nog ersätta dock.
Gröna mormor
En liten korrigering, jag uttryckte mig kanske inte så bra vad gäller rabarberna, dom grävde jag upp och gav bort för jag hade ingen användning för dom. Sen skall jag kanske tillägga att jag i våras fått stenlagt bersån, men då skulle väl alla buskarna ha påverkats, inte bara två?
Bassam
Hej

Kan du svara mig :

1 om du ser någon konstigt på blad som Mjöl eller som rost fläckar .

H.Bassam
Gröna mormor
Nej, jag har letat, men hittar inget sådant. Bladen bara verkar skrumpna ihop och trilla av. Vissa blad blir helt bruna och hoptorkade och sitter kvar på grenarna. Nu har det dessutom börjat angripas av något annat, för det förekommer på flera av buskarna. Bladen blir delvis uppätna och vissa av dom nya skotten har fått något svartbrunt på sidorna och skrumpnar ihop. Jag har nog aldrig varit med om så mycket angrepp på växterna som i år, för även perenner och andra buskar har drabbats av problem.
Cilla
Man skulle behöva se mer här. Stensättningen - hur ser den ut och hur utfördes den? Sättsand, grävning, handgrävning, maskin, fiberdukar mm? Användningen av stroller kombi - hur doseras det?

Vid markförändringar som stensättning kan inneböra, liksom vid användning av bekämpningsmedel för gräsmatta drabbas sällan alla plantor i en häck eller trädrad likadant. Dels kan de utveckla symptom olika år, dels kan vissa klara sig medan andra tvärdör.
Gröna mormor
Det lustiga är att det bara är två buskar som drabbats, och dom är inte intill gräsmattan. Bifogar bilder.
Stensättningen utfördes av proffs och har markduk under och stenmjöl som packats med padda.
Cilla
Trots bra bilder avslöjar de en inte en klar orsak, men visst är det troligt att dina tidiga gissningar har något med det att göra; något i samband med stensättningen är väl mest troligt. Kanske förgiftning av stenmjöl et som användes under plattorna?

Det ser dock inte ut som att buskarna helt dukat under. Jag skulle ha vattnat rejält i försök att vattna ur jorden. Minst ett par rejäla omgångar nu innan bladfall, och så ett par innan knoppsprickning på våren. Här gäller att låta spridaren stå på under hela nätter och kanske dygn med liten spridningsstråle just i jorden vid buskarna.

Sedan får man hålla tummarna. Det är synd på en så fin och tät berså som denna, men självklart går det att byta ut plantorna och få dit nya också. Då vill man dock att jorden ska vara helt fri från det som orsakar problemet just nu.
Gröna mormor
CITAT (Cilla @ 26-08-2011, 11:32) *
Trots bra bilder avslöjar de en inte en klar orsak, men visst är det troligt att dina tidiga gissningar har något med det att göra; något i samband med stensättningen är väl mest troligt. Kanske förgiftning av stenmjöl et som användes under plattorna?

Det ser dock inte ut som att buskarna helt dukat under. Jag skulle ha vattnat rejält i försök att vattna ur jorden. Minst ett par rejäla omgångar nu innan bladfall, och så ett par innan knoppsprickning på våren. Här gäller att låta spridaren stå på under hela nätter och kanske dygn med liten spridningsstråle just i jorden vid buskarna.

Sedan får man hålla tummarna. Det är synd på en så fin och tät berså som denna, men självklart går det att byta ut plantorna och få dit nya också. Då vill man dock att jorden ska vara helt fri från det som orsakar problemet just nu.

Tack för rådet! Jag hoppas att det kommer att hjälpa. Buskarna är inte helt döda, där finns massor med nya knoppar, så jag har gott hopp. Det har regnat väldig mycket här under hela juli och även augusti. Men jag skall vattna ändå!
koja72
Hej !
Våran syrenhäck ser precis likadan ut på flera ställen. Vi tror att de som bodde innan ( ca 10 år sedan)planterat den för tätt, så det är det som gjort att det nu blir så här. Men så har vi massor små sniglar på de här delarna som ser ut att dö. Kolla om du har det också, skulle vara intressant att veta, för min del också.
/Carola
Gröna mormor
CITAT (koja72 @ 02-09-2011, 17:38) *
Hej !
Våran syrenhäck ser precis likadan ut på flera ställen. Vi tror att de som bodde innan ( ca 10 år sedan)planterat den för tätt, så det är det som gjort att det nu blir så här. Men så har vi massor små sniglar på de här delarna som ser ut att dö. Kolla om du har det också, skulle vara intressant att veta, för min del också.
/Carola

Ja i år har jag tyvärr massor av olika sorts sniglar i hela trädgården. Man ser det tydligt på morgnarna var dom dragit fram under natten. Vad gäller tätheten, så har jag 11 buskar där och det är bara två som angripits. Dom är inte döda, för där är massor av nya skott och på den ena är där t.o.m. en blomma i toppen! Grenarna på baksidan har massor av friska blad. Jag har kollat angripna blad och det ser ut som om där är något småkryp.
Fader Jan
Hej
Jag tänkte just skriva och fråga i samma ärende när jag hittade den här tråden. Mitt problem verkar vara detsamma. Jag har fem små "dungar med bondsyrener, och i tre av dom har ett par stammar vissnat. Två av dungarna är ca 15 år gamla och den tredje 5 år. Inga förutsättningar har ändrats i omkringliggande terräng. Enda skillnaden är att gräsmattan runt omkring i år för första gången på 30 år inte har torkat ut och gulnat. Underlaget är sand och det är en liten sluttning så det bör ändå inte vara för blött. Jag kan inte se några som hellst skadedjur eller tecken på sjukdom. Jag bor tre mil söder om Umeå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon