Pius

Så här ser rabatterna ut på våren när pärlhyacinterna blommar.

Men senare, oj oj, då är de ingen vacker syn. På den främre sidan, några eländiga rosor som spretar och några små lavendel på ena sidan, på den andra gula irisar.

På den bakre halvan av rabatterna jättestora salvia glutinosa, de har jag frösått och de är i och för sig väldigt bra för de täcker både vissna pärlhyacinter och ogräs men de är jättehöga och ovanför dem är tvättlinorna så lakan och större tvätt fastnar i dem. Och på den andra sidan några blåaktiga perenner vars namn jag glömt samt nån enstaka ros.

Vad ska jag ta mig till?

Som sagt, Salvia Glutinosa, är en väldigt praktisk växt men alldeles för hög, finns det någon liknande men lägre och lika bra? Och som jag kan så själv?

Pius
Peztis
Jag har ju en förkärlek till kärleksört, jag! Skulle nog bli fint där men du behöver något som blommar mellan pärlhyacinten och kärleksörten.

Du gillar salvia, skriver du. Har du kollat ängssalvian? Nu vet jag inte exakt hur hög din glutinosa blir, såg att den kan bli 120 cm. Ängssalvian Salvia pratensis blir kanske 80 cm men det har inte min 'Rose Rhapsody' (har fröer om du är intresserad) blivit utan stannat kanske vid 50 cm. Men det beror väl på växtläge och jordmån också.
Pius
CITAT (Peztis @ 16-08-2011, 17:20) *
Jag har ju en förkärlek till kärleksört, jag! Skulle nog bli fint där men du behöver något som blommar mellan pärlhyacinten och kärleksörten.

Du gillar salvia, skriver du. Har du kollat ängssalvian? Nu vet jag inte exakt hur hög din glutinosa blir, såg att den kan bli 120 cm. Ängssalvian Salvia pratensis blir kanske 80 cm men det har inte min 'Rose Rhapsody' (har fröer om du är intresserad) blivit utan stannat kanske vid 50 cm. Men det beror väl på växtläge och jordmån också.

Den var söt din ängssalvia. "Bommar" den igen bra, så inget ogräs tittar upp? Såg att den bara blir 50 cm och det är bättre än min jätteväxt som tvätten trasslar in sig i. tummenupp.gif

Är den lätt att så?

Växtplatsen är torr, lerig och kalkhaltig, går det bra även till "din" salvia? Och går den att så nu på hösten och övervintra i växthuset tror du?

Pius
kerstin z5-6
Stäppsalvia,skuggnepeta,lammöra,Eryngium alpinum, Röd solhatt-kan du så själv
med ett par pioner och några senblommande liljor, + en några bladväxter som heuchera till har du blommor hela sommaren:)
Peztis
Lätt att så och driva upp. Har för mig att den både kan höstsås och förkultiveras. Första året är den ju inte så stor men min som nu är inne på tredje säsongen har jag kunnat dela till fem-sex plantor!
Mina petade jag ned i hallonlandet och där är det ganska så eländig och lerig jord, ganska torrt också så det funkar nog utmärkt!

PM:a din adress så sänder jag dig gärna fröer.
Pius
CITAT (Peztis @ 16-08-2011, 17:20) *

Går det att fröså kärleksört? Det är en väldigt praktisk växt men dyr i inköp tycker jag.

Pius
ingrids
Fröså kärleksört har jag inte testat men köper man en eller två är den superlätt att sticklingsföröka.
Pius
CITAT (ingrids @ 18-08-2011, 08:48) *
Fröså kärleksört har jag inte testat men köper man en eller två är den superlätt att sticklingsföröka.

Det låter ju bra, men hur gör man?

Skulle ju kunna köpa en stor och dela förstås.

Pius
ingrids
Alltså, jag har bara klippt av "kvistar" och petat ner i vatten så får den rötter - till och med om den blommar. Antagligen bättre att peta ner i såjord eftersom vattenrötter ju inte är så bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon