Full version: Bananplanta
djur7
Hejsan!
Nu undrar jag vad jag skall göra med min bananplanta till vintern hur skall de övervintras? Och sedan har den fått massor med skott ner i jorden (kanske kommer från rötterna på moderplantan) vad göra med dem nu?

Tacksam för svar.
johanlotta
Jag hade nog låtit den stå ljust innomhus som en helt vanlig krukväxt. Påtal om krukor -det ser ut som om det är dags att plantera om bananen. När du petat den ur krukan kan du förmodligen rättså lätt bryta av skotten som kommit upp. Ser du till att få med lite rotsystem till de små avstickarna, så kan du plantera dom direkt i vanlig blomjord. Voilá- nu har du en förbaskad massa bananer som du kan skänka bort till nära och kära.
kentbra
Ställ den så ljust som möjligt. Temp 18 till 25 grader och vatnna med gödning hela tiden.
Banan har ingen viloperiod utan växer året runt. Viktigast är ljuset.
Ser ut som en vanlig rumsbanan på bilden.
Tyvärr ger de ingen frukt men är mycket dekorativa.
Den behöver större kruka för att trivas. Hellre en bred kruka än en djup,
Baan behöver mycket näring. Jag har mina i 50/50 naturgödsel / blomjord och ger ändå extra näring vid varje vattning.
Sidoskott går att bryta loss och plantera i egna krukor. Men vänta tills de är 25 - 30 cm höga.

djur7
CITAT (kentbra @ 16-08-2011, 15:27) *
Ställ den så ljust som möjligt. Temp 18 till 25 grader och vatnna med gödning hela tiden.
Banan har ingen viloperiod utan växer året runt. Viktigast är ljuset.
Ser ut som en vanlig rumsbanan på bilden.
Tyvärr ger de ingen frukt men är mycket dekorativa.
Den behöver större kruka för att trivas. Hellre en bred kruka än en djup,
Baan behöver mycket näring. Jag har mina i 50/50 naturgödsel / blomjord och ger ändå extra näring vid varje vattning.
Sidoskott går att bryta loss och plantera i egna krukor. Men vänta tills de är 25 - 30 cm höga.

ok, går det bra med vanlig växtnäring eller skall det vara någon speciell.
Skall jag ta en storlek större nu på krukan eller ännu större?
Nu när jag planterade om den så tog jag bort de där sidoskotten men jag lyckades inte få rötterna med, sätter jag dessa i vatten nu för att få rötter eller hur gör jag ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon