Full version: Sockerärt, eller....
Margith
I år testade jag ett gäng olika ärtor och bönor, för att se vilka som hinner ge acceptabel skörd hos mig.
Jag skrev noggrant upp exakt vad jag sådde och var.
Nåt gick galet crying.gif

Det som gick bäst och gav störst skörd är något som ser ut som en vanlig hög sockerärt, växten, baljorna, smaken, allt är en vanlig sockerärt, men baljorna är lila. På min lapp med vad jag sått finns det inget sånt.
Är det nån som har en gissning på vad jag sått? De här vill jag definitivt så nästa år igen och då mycket fler än i år smile.gif
DykUnderYtan
Kan det vara den här: Ärta 'Blauwschokker'? Den är kanongod och så fin, blomma och balja är lila. smile.gif
Eva 33c
CITAT (DykUnderYtan @ 16-08-2011, 17:03) *
Kan det vara den här: Ärta 'Blauwschokker'? Den är kanongod och så fin, blomma och balja är lila. smile.gif

Det lät spännande, när var hur har du skaffat den?
Nu har jag googlat lite, och hittat den. Men det är en spritärt och inte en sockerärt... Fast kanske baljorna går att äta ändå, riktigt späda även om det inte är meningen? Är de lila redan som små?
Margith
Blaushokker/Blauwshokker finns på min lista över det jag sått. Men den är inte sådd där det här växer. Dessutom ser inte min växt ut som Blaushokker gör enligt bilderna på Google.
Jag var ut och tog några bilder:

[attachment=63987:110710_068.jpg]
Här ser du baljan och (om du är skarpögd) att blomman är lila.

Sen bröt jag av ett toppskott och la det på stenmuren, för att visa balja och bladverk

[attachment=63988:110710_071.jpg]

Fröerna kommer till största delen från Grönsaksfrökedjan.

Jag har alltså en riktig hit här, men vad är det? Jag vill ha den nästa år också!!
Har jag skrivit fel eller har jag fått fröer som är nåt helt annat confused.gif

Eva i Skåne
Jag är inte bra på grönsaker, men i mina ögon ser det ut precis som mina gröna sockerärter, fast dina är mycket vackrare. smile.gif
Om du inte kommer på vad det är så kan du väl åtminstone låta några baljor sitta kvar och utveckla ärter så du får eget utsäde till nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon