Zanna
Jag fick via mailen ett erbjudande från Odla.nu om att köpa 10 kryddor för 98 kr inkl porto. Erbjudandet innehåller:
Timjan, 450 fröer
Oregano, 1200 fröer
Citronbasilika, 250 fröer
Kinesisk gräslök, 80 fröer
Röd basilika, 300 fröer
Rosmarin, 90 fröer
Kryddsalvia, 90 fröer
Pepparmynta, 1500 fröer
Jalapeno, 25 fröer
Cayennepeppar, 65 fröer

Jag tycker det verkar väldigt billigt och funderar på att köpa. Någon mer som tänker hoppa på det?
http://www.odla.nu/butik/2/
vickeva
men hjälp så mycket fröer.... vad ska du med allt till??????
Gunilla
Jag blev väldigt sugen på erbjudandet, men det kändes som väldigt många fröer...

Men det hade varit härligt med en massa krukor på altanen fulla med väldoftande kryddor!

Ja, nu har jag nog övertygat mig själv att hoppa på erbjudandet! Blir det för många fröer/plantor är det väl bara att dela med sig! Små kryddplantor kan ju också bli perfekta "gåbortpresenter" framåt sommaren!
myskmadra
Om jag inte hade beställt så många frön redan frön diverse firmor så skulle jag definitivt slå till! rolleyes.gif
Zanna
CITAT (vickeva @ 03-03-2004, 16:31)
men hjälp så mycket fröer.... vad ska du med allt till??????

Jag vet inte men det kan behövas mycket när man är nybörjare rolleyes.gif En del går väl att spara till nästa år och så kan jag ge bort lite. Det borde väl bli dyrare om man köper varje frösort för sig även fast man bara köper en liten mängd. Kanske någon bekant vill ha så vi kan dela på paketet.
Cilla
Man kan aldrig få nog av fröer i sitt lager, men det vanliga är att man sår alldeles för tätt och mycket så att inget riktigt tar sig. Så inte mer än ett tiotal frön av de perenna sorterna är mitt råd, så att du orkar följa upp dem till planta.

Det kommer en tid när varje liten grodd vill ha sin egen kruka och sedan komma ut och in på avhärdning en eller ett par veckor för att klara sig utomhus. Då är man glad att man inte sådda 200 av samma sort...
orkidé
CITAT (Zanna @ 03-03-2004, 08:16)
Jag fick via mailen ett erbjudande från Odla.nu om att köpa 10 kryddor för 98 kr inkl porto. Erbjudandet innehåller:
Timjan, 450 fröer
Oregano, 1200 fröer
Citronbasilika, 250 fröer
Kinesisk gräslök, 80 fröer
Röd basilika, 300 fröer
Rosmarin, 90 fröer
Kryddsalvia, 90 fröer
Pepparmynta, 1500 fröer
Jalapeno, 25 fröer
Cayennepeppar, 65 fröer

Jag tycker det verkar väldigt billigt och funderar på att köpa. Någon mer som tänker hoppa på det?
http://www.odla.nu/butik/2/

Hej. jag köpte fröna och har sått lita av varje påse i går.

Jag delar fröna med mina döttrar, och tycker att det var rättså billigt.

Jag har ingen trädgård så det får bli krukodling för alla kryddorna, så det ska bli mycket intressant att se om jag klarar av dem.

Kinesisk vitlök tyckte jag såg annorlunda ut på påsen och det står inte på svenska på påsarna så jag fick slå i lexikonet.

Smakar kinesisk gräslök vitlök? Jag fick fram både gräslök och vitlök från lexikonet.

Lycka till ifall du köper fröna önskar Orkidén
annelie200
rolleyes.gif Jag har också köpt paketet. fick de på lådan igår så nu har jag odlat lite av varje sort. Vi får väl se! Självklart sår man ju inte allt på en gång!

Jag planerar att göra en liten kryddtäppa i min trädgård, så detta paket var perfekt! Men chilin ska jag nog ha i min lilla "växthylla". Ska bli kul nu och se om de tar sig. Jag har ingen erfarenhet av att odla själv så vi får se.
Men får man väl upp dem och planterar ut dem brukar de klara sig bra!

Lycka till!
Åsa, mälardalen zon 2
Japp den kinesiska gräslöken får breda platta blad som smakar vitlök. Första året är dock plantan väldigt klen och man bör inte skörda alls första säsongen. Sedan måste man försöka övervintra plantan, kinesisk gräslök bör övervintras väldränerat och jag tror inte den är härdig alltför långt upp i sverige.

(Även när det gäller vanlig gräslök bör man inte skörda första säsongen)
Smekajsa
Japp,nappa på erbjudandet direkt när det kom. Kanonbra pris!!
Har små krukor står här nu och spirar i vårsolen..
och visst var det en väldans massa frön
sådde bara pyttelite av varje och ändå blev det till hela tjocka släkten
nähä,här kan man ju inte sitta och surfa när solen skiner för fullt..
bäst att avsluta middagsrasten och fortsätta i växthuset.....
Towanda
Jag skulle gärna nappa på det, men jag har ingen plats. =(

Mvh,
Lena
Britt-Marie
Jag nappade också på erbjudandet och har nu hela uterummet fullt av små plantor. Några skall jag så direkt i trädgården. Synd att man inte kan dela med sig till er. Chiliplantorna blir ganska stora. Har haft chili i uterummet en gång tidigare och då fick vi knappast själv plats och vi har ett stort uterum på 30 kvm. Jag får slänga en del plantor, för det är inte alla som tycker om chili. Vi älskar chili. Jag torkade många förra gången och fryste ner en del, men den torkade var bäst!
Britt-Marie
Glömde att tala om att kinesisk gräslök smakar lite vitlök och jag hade den i trädgården i zon 1 i fyra år. Nu är den borta, så de nya fröna kom alldeles lagom.
orkidé
Hej, skulle vara kul och höra hur era frön grodde. Jag delade mina påsar med min dotter men jag satte ändå inte alla frön.
Nu är mina chilipeppar (tre stycken) 40 cm höga och en har blomknoppar, jag hade fler som jag har givit bort.
Det var bra att jag fick veta att citrongräset är klent första året för mitt citrongräs ser inte mycket ut för världen.
Oregano och Timjan ser inte så roliga ut heller, troligen såddes de för tätt, några tips om dem önskas.
Jag har alla kryddorna på köksbordet så vi äter alla måltider på inglasade balkongen och får vi gäster så äter vi i stora rummet.
Jag misstänker att det skulle bli för varmt för kryddorna på balkongen i sommar.
Hälsningar Lillemor
Floppy
Är det försent att så kryddorna nu?...
Har beställt efter erbjudandet jag också men mitt har inte hunnit komma än...kanske det kommer idag... tongue.gif

Är nybörjare på kryddor...har sått vanlig gräslök men misslyckas alltid...nu är det bara 2-3 strån som är som sytrådar i dm storlek...

Berätta ni som har köpt från erbjudandet...ni andra också såklart...hur det går och hur ni har gjort...

Lite olika bra tips som man ska tänka på när man sår kryddor...allt ni berättar är intressant...

Har en bok om kryddor någonstans men vet inte vart...
noora
Basilika (även citronbasilika) och gräslök kan du nog så nu, basilikan är ettårig och kommer att ge skörd, gräslöken blir kanske inte stor nog att skördas i år men kommer vara på god väg till nästa år. Jalapeñon hinner nog också sätta frukt i år om du sår nu. De andra skulle jag nog så lite tidigare på våren.
Floppy
Okej...väntar på att fröerna ska dimpa ner i brevlådan ... de kom inte idag så jag hoppas att de kommer i morgon...

Kan man ha olika kryddor i en sån här urna?...den jag har är det 7 olika öppningar i...

noora
Urnan blir säkert jättebra om du inte vill ha väldigt stora plantor av varje smile.gif
Jalapeño och annan chili ska du däremot kanske sätta i egna krukor, de vill ha mycket mer näring än kryddörterna.
Floppy
okidoki...ska ha för eget bruk så jag behöver inte så mycket
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon