Full version: martäckande perenn
elsemarie
Någon som har tips om en marktäckande perenn, som blommar länge? Har mossflox men den blommar

ju över så fort.
johanlotta
Själv är jag glad för "Vinca"...antingen "major" eller "minor". Passar bra om det dessutom är lite skuggigt och man vill ha söta, blå sjärnformade blommor. Vintergrön är den också. Tror dock att den är lite giftig som de flesta i Apocynaceae-släktet.
Förresten är den inte helt olik min presentationsbild här. Det är dock en tropisk variant som heter Holahrena Pubescens och inte alls passar i trädgården....men dock:)
Krolliljan
Var ska du ha den, i sol eller skugga?
GunKrantz
Jag kan rekommendera Dig Alpfrossört, Scutellaria alpina. Jag sådde frön från Impecta i januari, skolade om i mars-april, utplanterade i juni och nu täcker 6 plantor en kvadratmeter i min perennrabatt. Söt blomma som en minilejongap som kommer efter varandra i axlika ställningar. Mycket härdig. Sol - halvskugga.
elsemarie
Tack för svaren

Är Vinca,detsamma som vintergröna?

Det är mest soligt där jag ska ha den, och torr sandjord. Trivs Alpfrossörten i torr o mager sandjord?
johanlotta
Japp....vintergröna heter den (Vincan alltså..). Hade glömt vad den hette på svenska:) Den trivs bra i sandig jord, dock får det inte bli för torrt där den står, och helst inte i direkt solgass. Blommar från april till långt in på hösten. Jag har ingen aning om Alpfrossörten...så det får Gun nog berätta mer om:)
kerstin z5-6

ajuli allium.jpg

Sandmalört

ostron5.jpg Ostronört-mertensia maritima

Ostron ört om du vattnar den blir den tacksam o brer ut sig
Bägge vill ha sol och väldränerat

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon