karlbergvall
Jag söker någon som vet mycket om förökning av träd från fröer. Det jag är intresserad av är att veta när man kan ta fröerna och sätta dem i såjord av något slag. Jag är framförallt intresserad av att föröka träd som Ginko och Kaukasisk vingnöt.
kerstin z5-6
De flesta träd går fint att så.Ett av de lättaste är Catalpa.Såjord är bra.Vår en bra tid att testa
Alexander-VG-zon3
Får du tag i färska och rensade Ginkgo frön så kan dom gro, inta alltid dom behöver kyla för att gro.

Många träd/buskar när man köper dom har förlorat sin grobarhet (några jag testat är Kamelia, Tulpanträd som jag tycker är väldigt svårt att få till att gro från köpta frön).

Kejsarträd är ett annat lätt groende träd, dock har jag problem med att få plantorna att klara sig. Även Valnöt har jag haft väldigt lätt för att gro även utan kyla.
karinc
flaxss, hur gör du när du sår kejsarträd? JG HAR SÅTT TVÅ EL.TRE GGR MEN DE HAR INTE GROTT:(
(OJ f'låt, capslock)
Alexander-VG-zon3
Har sått dom i såjord i krukor och ganska varmt, både inne och ute i drivbänk, hållit lätt fuktigt.
LottaJo
Jag är också sugen på att så träd, bland annat tulpanträd å lite annat kul från Impecta. Blev dock inte klok på om man kan så dem inne eller om de måste sås ute i kallbänk för stratifiering? Hjälp? (hörs det att jag är extrem novis?... tongue.gif )
Alexander-VG-zon3
Dom gånger jag köpt tulpanträd frön från impecta har dom antingen varit döda eller omogna. Får du tag i färska gror de utan kyla, annars är det kyla som gäller.
LottaJo
Ursäkta en dum fråga, men "omogna", betyder det bara att de behöver mer tid eller är det ingen idé att köpa just dem från Impecta? confused.gif
rosennosen
Hur sår du Valnöt? När tar du fröet? (från trädet eller när det fallit till marken?)
hoppfaderallanlej
Vissa träd gror helt enkelt inte om de inte utsätts för en kylperiod, medan andra gror väldigt lätt i värme...
En del kommer väldigt fort och andra gror långsamt över tid...
Vill du så träd som gror fort och lätt ska du, precis som Kerstin säger, satsa på t ex Catalpa och Robinia...
Tänk bara på att en del frö måste ha ljus för att gro, t ex Kejsarträdet...

Frö av god kvalitet är en förutsättning... De bör vara färska och välmogna... Fellagrade frön är väldigt svårt att gro...
Om man "väntar ut" frön från ett träd man vill så från, låt säga Kastanj, ska du vänta tills frökapslarna öppnar sig av sig självt och exponerara fröet...Då ska du så !!
Om du vill vänta till våren ska fröerna förvaras svalt, aldrig i rumstemperatur som torkar ut dem...

Gingkon, som någon talar om, gror i värme om fröet är av bra kvalitet... Det kan ta åtskilliga veckor, men de brukar vara pålitliga...
De flesta träd som vi har inhemskt, aplar, lönnar, björkar etc bör ges en kylperiod... Härma naturen och de gror under våren...
Valnötsträdet gror ofta i värme... Gör försiktigt lite åverkan på fröskalet, utan att ska grodden, då drar fröet vatten lättare... När vattnet tränger igenom skalet börjar groprocessen fort och du kommer att få se en växtkraft så du häpnar... Över en natt kan det ske underverk...
LYCKA TILL...
KRT
Just valnöt upplever jag som mycket enkel - jag tar nötter från marken under trädet (alltså på hösten då de precis falligt eller tidig vår då de legat under trädet över vintern) sätter i kruka ute alt gräver ner direkt i rabatten, och väntar. Antingen gror de direkt eller till våren.

Jag gjorde misstaget att samla in valnötter till ekorren på hösten, och hade dem inne några månader, innan jag kastade ut dem till en glad ekorre. Misstaget bestod i att glömma att ekorrar gärna grävern ner nötter som föråd - våren efter växte det upp 4 eller 5 valnötsträd runt om i rabatterna smile.gif Och inte där jag ville ha dem direkt.....
Maggan H
Vi hittade en liten valnötsplanta i en häck, där den hade grott. Den är nu krukad i väntan på lite tillväxt.

Men hur är det att så Magnolia? En kompis har fått en stor fruktkapsel som börjar spricka upp nu, ska de sås direkt? Ska de stratifieras? Sorten är okänd.
Huggorm
CITAT (Maggan H @ 27-10-2011, 17:18) *
Vi hittade en liten valnötsplanta i en häck, där den hade grott. Den är nu krukad i väntan på lite tillväxt.

Men hur är det att så Magnolia? En kompis har fått en stor fruktkapsel som börjar spricka upp nu, ska de sås direkt? Ska de stratifieras? Sorten är okänd.

Jag vet inte, men jag skulle satsa på en stratifieringsperiod. Några månader i grönsaksfacket i kylen till exempel, med fröet i jord och med lagom fuktighet förstås. Då kan man plocka fram i februari-mars och få en lite längre första växtsäsong för plantan.
KRT
CITAT (Maggan H @ 27-10-2011, 17:18) *

Så i krukaoch ställ ute i vinter...... Alternativt, ställ dem i en jordkällare eller liknande där det är liite varmare än ute, men ändå temperaturväxlingar smile.gif
Maggan H
Okidoki, då blir det strat ute i vinter! Och några i kylen för säkerhets skull! Tackar!
Orkidétjuven
Tror ni att om man slipar på hasselnötter så gror de snabbare ute?
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 28-10-2011, 15:28) *
Tror ni att om man slipar på hasselnötter så gror de snabbare ute?

Spelar det någon roll hur snabbt de gror? Om de gror ute före våren så dör de ju i alla fall
Orkidétjuven
Nej, men om de skulle få en snabbare start i vår?
Jag tänkte annars på om den skulle hinna tyna bort om inte skalet hinner upplösas tillräckligt typ.
Huggorm
Risken är att de hinner bli dåliga om de ligger hela vintern med hål i skalet. Finessen med att slipa skalet är ju att fukt lättare tränger in, och det är fukten som hjälper till att sätta igång grodden.

Jag vet inte riktigt, men jag gissar att naturen sköter det bäst själv om man låter nötterna ligga ute. Om man däremot skall locka fram grodd i kruka inne kan man behöva hjälpa till lite.
Orkidétjuven
Skulle inte göra hål, bara lite tunnare skal, men visst. De jag har satt hittills har jag bara pillat ner.
Eva 33c
CITAT (Orkidétjuven @ 28-10-2011, 21:47) *
Nej, men om de skulle få en snabbare start i vår?
Jag tänkte annars på om den skulle hinna tyna bort om inte skalet hinner upplösas tillräckligt typ.

Jag tror inte de tynar bort. Men att fila lite kan säkert hjälpa till att snabba på groningsprocessens början. Vissa fröer kan behöva både en, två eller tre vintrar innan skalet är så förmultnat att fröet kan suga vatten och gro. Nu vet jag inte om det gäller just hasselnötter, kanske deras skal förmultnar kvickt.
merlin68
Japanska lönnar har jag lyckets bra med, nästan 100% grobarhet och rostbjörk har jag dragit upp från frö liksom "mirabeller" ett slags plommon. Ginko slulle jag vilja testa, någon som vet var man får tag på färska fröer? w00t.gif
Huggorm
Lönnar har jag haft ganska dåligt resultat med, men det beror nog mest på min dåliga stratifieringsmetod. Men i fjol fick jag faktiskt en asklönn, acer negundo, att gro. Det blev nog min favorit av allt som grodde det året. Nu har jag precis köpt en sats färska frön från silverlönn, acer saccarinum, på tradera. Skall bli spännande att se hur det går med dem smile.gif Annars tycker jag det är mest gamla frön till salu nu, årets skörd verkar inte ha hunnit hem ännu
merlin68
CITAT (Huggorm @ 30-10-2011, 17:08) *
Lönnar har jag haft ganska dåligt resultat med, men det beror nog mest på min dåliga stratifieringsmetod. Men i fjol fick jag faktiskt en asklönn, acer negundo, att gro. Det blev nog min favorit av allt som grodde det året. Nu har jag precis köpt en sats färska frön från silverlönn, acer saccarinum, på tradera. Skall bli spännande att se hur det går med dem smile.gif Annars tycker jag det är mest gamla frön till salu nu, årets skörd verkar inte ha hunnit hem ännu

Borde kanske inte avslöja min "hemliga källa" coolgleam.gif men de träd och buskfröer jag köpt av en dam som kallar sig vildahilda på tradera har suverän grobarhet. Hon säljer mängder med fröer även exotiska träd och buskar. Har också misslyckats många ggr efter att ha fått urgamla fröer av mindre seriösa säljare.
Huggorm
CITAT (merlin68 @ 01-11-2011, 22:38) *
Borde kanske inte avslöja min "hemliga källa" coolgleam.gif men de träd och buskfröer jag köpt av en dam som kallar sig vildahilda på tradera har suverän grobarhet. Hon säljer mängder med fröer även exotiska träd och buskar. Har också misslyckats många ggr efter att ha fått urgamla fröer av mindre seriösa säljare.

Brukar också köpa av henne, och nämnda silverlönn är just därifrån biggrin.gif Hon har alltid intressanta frön till salu, men tyvärr ofta faktafel i beskrivningen, det är nästan mer regel än undantag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon