Full version: Träd med vriden stam
Zanna
I närheten av där jag bor har vi två tjärnar och runt dem växer mest tallar och skvattram. När stormen härjade för några månader sedan var det en del träd som välte och ett av dem är helt avskalad av bark och stammen har vridit sig flera varv under "uppväxten". Hur kan ett träd vrida sig flera varv (tror det är en tall)?

Stammen är väldigt vacker så jag funderar på att ta hem en bit av den.
KURT
Se svar på samma fråga hos SkogsSverige
Zanna
Tack! Där fick jag bra svar på frågan. Intressant.
Cilla
Ja, detta är verkligen intressant - ett av trädens beteenden som vi människor hittills inte begripit oss på. Vad jag vet har Alex Shigo, en av världens främsta trädforskare, och Claus Mattheck som skrivit om "body language of trees" inte beskrivit möjliga orsaker till detta.

Helt klart är det sortbenäget också - tallar tillhör de som vrider sig ofta. I Dalarna talas det om områden där träden vrider sig mer än i andra.

En sak har jag observerat med äppelträd - att fröstammar (sorter ympade på rot som är sådd från kärna) vrider sig mer än A2-äppelträd. Och det har inte bara med ålder att göra.
Eva i Skåne
Har man lite konstnärlig talang så kan man göra fina saker av vridna stammar, men även utan hjälp kan det vara ett konstverk.
Passa på Zanna innan någon annan är före. smile.gif
Cilla
Jag ställde ut en del av en vriden Åkerö äppelstam på Älvsömässan förra året. Det är min "älsklingsträbit" som nu står som skulptur vid entredörren.

träd med vridna stammar kan också ha intressant grenverk, t ex mjuka böjda grenar som är lätta att göra dörrhandtag av, eller V-formade grenar som är bra till det mesta - som knän till hyllor mm.

Låt torka länge i skuggan utomhus bara, annars spricker de direkt. Jag har haft min vridna, ihåliga stam utomhus i 3 år och tror fortfarande inte att jag kan ta in den utan att den spricker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon