TirreSthlm
Vi har äntligen köpt hus och till det finns en liten trädgård och jag har 1000 planer. Tomten består av en stor trädäckad altan, en rabatterad terrass i två steg med odlingsyta om ca 1x3 m i varje steg samt en liten gräsplätt om ca 25 kvm. Jag vill få plats med så mycket som möjligt men i stort sett behålla gräsmattan till dottern att leka på. Läget är soligt söderläge i Sthlm.
Är det något speciellt att tänka på vid rabatter i terrass?
Tänkte sätta påskliljor, pärlhyacint och kanske nån mer lök nu till hösten när vi flyttar in (mitten oktober) Hur mycket sånt kan man sätta om man sen ska ha sommarblimmor och perenner också?
Tänkte sätta en kaprifol och klättrande doftros vid altanen men de kanske drar till sig djur som man inte vill ha när man ska äta där ute?
Mot gatan tänkte jag sätta ett äppelträd som på spalje, kommer inte på vad det heter, men ett sånt sim man kan ha mot husvägg tex. Hur breda blir sånna och hur mycket frukt ger de?

Har ni andra tips på hur jag ska kunna utnyttja ytan maximalt så tar jag gärna emot. Hade tänkt mycket blommor; liljor, akleja, blåklint.

Som sagt; tacksam för alla tips
kerstin z5-6
Du behöver inte oroa dej för odjur på matstället.De växter du föreslår drar inte mera sådant än någon annan växt.
Rosen på en sådan plats kanske bör vara av den mera tagglösa sorten, finns flera st olika.Kaprifol kan i ett bra klimat bli väl starkväxande.Clematis är ett alternativ
Mitt förslag är att du odlar perenner, rosor och andra återkommande buskar o småbuskar som lavendel i dina odlingsbäddar.Ettåriga sommarblommor i krukor
Sätta lök nu på hösten är bra-då har man något att se fram emot på våren.De blommar ju före perennerna och kan samsas med dem bra, bara de får vissna ner i lugn o ro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon